6. MIMOŘÁDNÁ OPATŘENÍ PRO ŘEŠENÍ ENVIRON MENTÁLNÍCH HROZEB 1 03 6. MIMOŘÁDNÁ OPATŘENI PRO ŘEŠENÍ ENVIRONMENTÁLNÍCH HROZEB Tato kapitola by měla shrnout předchozí poznatky o úspěšnosti sekuritizace environmentálních hrozeb v ČR na základě údajů o mimořádných opatřeních jako definičním znaku úspěšné sekuritizace. Půjde tedy o dokončení aplikace congruence method, kdy v předchozích kapitolách jsme zaznamenali sekuritizační procesy a nyní dojde k vyhodnocení výsledků těchto procesů z hlediska naplnění teorií předpokládaných výsledků. Vzhledem k nepříliš přesnému vymezení mimořádných opatření se zaměříme především na nejvíce zřejmá vykročení mimo rámec běžné politiky. Komplexní přehled opatření pak v dalších kapitolách nabídneme pro jednu konkrétní environmentálni hrozbu - degradaci půd. 6.1 Krizové stavy Patrně nejlepším příkladem mimořádných opatření v ČR je vyhlášení krizových stavů - stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu - kdy běžné fungování společnosti (tj. pravidla demokratického právního státu) je nahrazeno udělením mimořádných pravomocí či mimořádných povinností. Zvláště závažný nástroj představuje např. možnost omezit ústavně zakotvená práva na nedotknutelnost osoby a nedotknutelnost obydlí, vlastnické právo, svobodu pohybu, y, H EBSCO Publishing : eBook Academie Collection (EBSCOhost) - printed on 2/23/2021 8:17 AM via MASARYKOVA UNIVERZITA g-^ AN: 1594971 ; Martinovsky, Petr.; Environmentálni bezpečnost v Ceske republice u < Account: s8431878.main.eds 1 04 ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOST V ČESKÉ REPUBLICE svobodu shromažďování, svobodu podnikání, právo na stávku aj. (§5 zákona č. 240/2000 Sb.). Jde o jeden z nejsilnějších nástrojů bezpečnostní politiky ČR. Přitom zákon předpokládá využití mimo jiné i pro řešení envi-ronmentálních hrozeb - „v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí" (čl. 5 zákona č. 110/1998 Sb.). Dalším silným argumentem ve prospěch úspěšné sekuriti-zace je také samotné využívání krizových stavů pro řešení en-vironmentálních hrozeb - naposledy byl stav nouze vyhlášen v Čechách během povodní v červnu 2013 (Rozhodnutí vlády č. 140/2013, srov. Mareš, Rektoříka Šelešovský 2013:157-174). Existence a zároveň i využívání vyhlášení krizových stavů pro řešení široce vymezených environmentálních hrozeb ukazuje na úspěšnou sekuritizaci, která předpokládá využití i těch nejsilnějších nástrojů, které jsou v demokratickém státě k dispozici56. 6.2 Typové plány Typový plán představuje konkrétní rozpracování řešení určité krizové situace a podle problematiky j e součástí krizového plánu příslušného ministerstva či ústředního správního úřadu. Typové plány tedy představují výčet možných hrozeb, které jsou pokládány za pravděpodobné a na které je nutné v předstihu vypracovat sadu opatření. Existenci typového plánu pro určité situace tedy můžeme chápat jako konstatování sekuritizace dané hrozby. Existují takové plány i pro zvládání environmentálních hrozeb? Přehled typových plánů uvádí tabulka 12. 56 Stanné právo bylo z české legislativy - z trestního řádu - vyřazeno v roce 1990. EBSCOhost - printed on 2/23/2021 8:17 AM via MASARYKOVA UNIVERZITA. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use 6. MIMOŘÁDNÁ OPATŘENÍ PRO ŘEŠENÍ ENVIRON MENTÁLNÍCH HROZEB 1 05 Tabulka 12: Přehled typových plánů krizového řízení Název plánu Gesce Řešení dlouhodobé inverzní situace MŽP + MV Řešení povodně velkého rozsahu MŽP + MV Řešení živelní pohromy velkého rozsahu např. rozsáhlé lesní požáry, sněhové kalamity, vichřice, sesuvy půdy, zemětřesení apod. MV Řešení epidemií - hromadné nákazy osob ministerstvo zdravotnictví Řešení epifytií - hromadné nákazy polních kultur MZe + ministerstvo zdravotnictví Řešení epizootií - hromadné nákazy zvířat MZe + ministerstvo zdravotnictví Řešení radiační havárie MV + Státní úřad pro jadernou bezpečnost Řešení havárie velkého rozsahu způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky MV Plán k řešení jiných technických a technologických havárií velkého rozsahu: požáry, exploze, destrukce nadzemních a podzemních staveb MV Plán k narušení hrází významných vodohospodářských děl se vznikem zvláštní povodně MZe + MV + MŽP Plán k řešení znečištění vody, ovzdušia přírodního prostředí haváriemi velkého rozsahu MV Plán k narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu ministerstvo financí Plán k řešení narušení dodávek ropy a ropných produktů velkého rozsahu Správa státních hmotných rezerv Plán k řešení narušení dodávek elektrické energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu ministerstvo průmyslu a obchodu Plán k řešení narušení dodávek potravin velkého rozsahu MZe + ministerstvo průmyslu a obchodu EBSCOhost - printed on 2/23/2021 8:17 AM via MASARYKOVA UNIVERZITA. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use 1 06 ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOST V ČESKÉ REPUBLICE Název plánu Gesce Plán k řešení narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu MZe Plán k řešení narušení dodávek léčiv a zdr. materiálu velkého rozsahu ministerstvo zdravotnictví Plán k řešení narušení funkčnosti dopravní soustavy velkého rozsahu ministerstvo dopravy Plán k řešení narušení funkčnosti v oblasti telekomunikačních a informačních vazeb velkého rozsahu MV Plán k řešení migrační vlny velkého rozsahu MV Plán k řešení hromadného postižení osob mimo epidemií ministerstvo zdravotnictví Narušení zákonnosti velkého rozsahu MV Narušení funkčnosti poštovních služeb velkého rozsahu Česká pošta Z dvaceti čtyř typových plánů bychom dvanáct (patnáct při zařazení i zdravotních hrozeb) mohli zařadit mezi plány pro zvládání environmentálni ch hrozeb. Jde tedy o další doklad úspěšné sekuritizace. Zároveň můžeme vidět, že nejde o marginální problematiku, ale naopak - polovina všech typových plánuje zaměřena na řešení právě environmentálních hrozeb. 6.3 Zapojení tradičních bezpečnostních institucí Jako schválení mimořádných opatření můžeme vnímat také zapojení tradičních bezpečnostních složek do řešení nového tématu. Především armáda a policie mohou využívat prostředků jinak v demokratických společnostech vyloučených. V případě armády můžeme konstatovat, že v podstatě při všech větších krizových stavech v souvislosti s životním prostředím v uplynulém desetiletí došlo k nasazení vojenských jednotek (Ministerstvo obrany 2013). Obranná strategie ČR počítá s mož- EBSCOhost - printed on 2/23/2021 8:17 AM via MASARYKOVA UNIVERZITA. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use 6. MIMOŘÁDNÁ OPATŘENÍ PRO ŘEŠENÍ ENVIRONMENTÁLNÍCH HROZEB 1 07 ností nasazení ozbrojených sil v rámci integrovaného záchranného systému „a to zejména při zvládání následků rozsáhlých živelních pohrom, průmyslových nebo ekologických havárií" (Ministerstvo obrany 2012: 9). Strategie připouští v případě rozsáhlé manifestace environmentálních hrozeb dokonce nasazení všech armádních sil včetně záloh. Plnění těchto úkolů ostatně předpokládá i zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky. Relevantní je především §14 vymezující k jakým dalším úkolům jde armádu nasadit (odst. íc: „k záchranným pracím při pohromách nebo při jiných závažných situacích ohrožujících životy, zdraví, značné majetkové hodnoty nebo životní prostředí nebo k likvidaci následků pohrom" a odst. ik„kplnění humanitárních úkolů civilní ochrany") a dále §15 - §17, kde jsou podrobněji upraveny náležitosti nasazení ve prospěch integrovaného záchranného systému. V případě policie můžeme konstatovat ještě užší propojení s krizovým řízením a s environmentálni mi hrozbami. Zákon č. 239/2000 Sb. řadí „státní" policii spolu s hasiči a zdravotnickou záchrannou službou mezi základní složky integrovaného záchranného systému (§4 zákona č. 239/2000 Sb.). Policie ČR je tedy jednou ze tří základních složek pro zvládání nevojenských krizových stavů, vč. situací souvisejících s environmentálni mi hrozbami. EBSCOhost - printed on 2/23/2021 8:17 AM via MASARYKOVA UNIVERZITA. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use