Obsahová a diskurzivní analýza Patricie Sušovská 28.4.2021 BSS405 Koncepce a metody výzkumu v bezpečnostních a strategických studiích o Obsahová analýza Diskurzivní analýza o Příklady z praxe Obsahová analýza a její definice o „Obsahová analýza je výzkumná technika pro objektivní, systematický a kvantitativní popis manifestního obsahu komunikace" (Berelson 1952) o „Obsahová analýza je kvantitativní výzkumnou metodou pro systematický a intersubjektivně ověřitelný popis komunikačních obsahů, vycházející z vědecky podloženého kladení otázek" (Scherer) co je obsahová analýza o Historicky především frekvenční analýza • Kódování do kategorii a poté popis skrze statistické metody o V obsahové analýze dochází ke zkoumání textů (obrazů) s ohledem na několik vybraných znaků, jejichž výskyt je zachycován o Cíl • identifikovat a kvantifikovat výskyt stanovených vlastností nebo dimenzí textů Vytvářet obecné teorie, testovat hypotézy o Proč zvolit OA? • Systematická práce s velkým množstvím dat (textu) o Možnost využít další kodéry Vysoká míra štruktúrovanosti -> vysoký stupeň ověřitelnosti o Rizika • Moc deskripce, málo kontextu • Nesleduje (a nedokáže sledovat) dopady sdělení na publikum • Zkratkovité spojování četnosti s významností • Nutné opomíjet další unikátní vlastnosti jednotky Jak postupovat o Výběr výzkumného souboru Co? Proč? Časové období? o Vytvoření relevantního rámce kategorií • Proměnné — jaké znaky budeme podchycovat? • Proces operacionalizace o Určení jednotky Nej menší prvek analýzy • Slova? Fráze? Kvazivěty? Věty? Články? Kódování Je den/více kodérů Kódovací kniha a záznamový arch • Tvorba slovníků, poznámek z procesu o Interpretace co POČÍTAT • Slova - nejmenší jednotky • Témata - jednoduchá věta, řetězec slov s nějakým předmětem • Postavy - v některých studiích bude podstatnější, jak často jsou zmíněny vybrané osoby, než množství specifických slov • Odstavce • Položky - ve smyslu celé analyzované jednotky -knihy, dopisy, projevy • Koncepty - podle Berga sofistikovanější počítání slov - soustředí se na slova seskupená v nějakém klastru (idea) - například deviace a slova jako zločin, delikt, podvod budou součástí klastru navázaného na koncept deviace Kvantitativní vs kvalitativní o Obě definice zmiňovaly kvantitativní přístup o Zjevná vs latentní obsahová Kvantitativní obsahová o Zajímají ji zjevná (manifestovaná) sdělení o Zaměřuje se na frekvenci výskytu slov, témat... o Kritika • Zjednodušené spojování frekvence výskytu s významností o Příklad • Analýza proměn audiovizuálních spotů podporujících prodej piva: komparativní obsahová analýza předkrizové a pokrizové etapy (2002-2008 a 2012-2018) (Lišková 2018) o Každá výzkumná podotázka přesně specifikuje hodnoty, které může s ní spojená proměnná nabývat Lišková (2018) 1. Vytvoříme výzkumnou otázku • W03: Mění se ve sledovaných audiovizuálních spotech akcent na koncept češství v propagaci prodeje piva? 2. Představíme teorii, konceptuálni východiska... 3. Stanovíme hypotézu • H03: V druhém sledovaném období 2012-2018 bude častěji akcentován koncept češství, tedy role piva jako nápoje pro „skutečného Čecha". 4. Definujeme hodnoty proměnné • 0. není • 1. národní • 2. lokální Kvalitativní obsahová analýza o Zaměřuje se na charakteristiku jazyka, pozornost věnuje obsahu a kontextuálnímu významu textu o „subjektivní interpretace obsahu textových dat prostřednictvím systematického třídícího procesu kódování a identifikování témat nebo vzorů" (Hsieh, Shannon 2005) o Je schopna pracovat s latentním obsahem KÓDOVÁNÍ V KVALITATIVNÍ O A o Induktivní - kategorie vytvořeny z textu o Deduktivní - aplikace kategorií dle existující teorie o In vivo kódování nebo sociologické konstrukty? o Hsieh a Shannon (2004) — Tři přístupy, způsoby kódování • Konvenční O A • Řízená OA • Souhrnná OA Lamcha (2018) l. ti litími přístup Kód LT Obchod a ekonomika Kiid E V rámci pozitivní sémantické konotace jc být součástí společného trhu výhodou. Spojené království má možnost se podílet nu vývoji společného trhu. Plynou z tuho také výhtxiyz volného pohybu zbožíT práce, služeb a kapitálu. Skrz výhody členství v EL" má Spojene království vysoký počet investorů na jejím území a obchodních dohod, dále vysokou míru ochrany spotřebitele na úrovni EU, výhody plynoucí ze společné obchodní politiky, vyšší růst HDP. V rámci nejjativní sémantické konotace autoři zmiňuji nevýhody odchodu z EU, strasení z kolapsu ekonomiky při odehodu Spojeného království z EU, nevýhody alternativních členství ve Svčtové obchodní organizaci, Evropské sdružení volného obchodu a dalších organizací. Kritika následného vztahu s EL" podle různých modelů po odehodu. Kategorie se týká také veškerého průmyslu a investic navázaného na EL1. UPE{cislo pořadí kódu)+ UPEÍčfelo pořadí kódu)- Zaměstnanost Ki'iii F Pozitivní sémantická konotace: členství Spojného království v EU zajišťuje vysokou zamčstnanosl skrz zahraniční firmy a investory. Negativní sémantická konotace: zmiňování rizik ztráty pracovních mi st a odlivu nadnárodních firem ze Spojeného království při odehodu z EU. UPFíčislo pořadí kódu)+ UPF( číslo pořadí kódu)- Bezpečnost Kiid G Společná spolupráce v obranné a hezpcčnoslní politice, společná vnější hranice je výhodou, společná prevence a potírání organizovaného zločinu na území EU. fungování vnitřních hranic EU, regulace nelegální migrace v EL1. Spojené království může využíval výjimek ftzv. npt-ouls) ze smluv. UPCH číslo pořadí kódu)+ UPCUčíslo pořadí kódu)- Tabulka 6: Protokol vybraných kňdů programového článku Vole Leave, lose control z úvodní kapitoly článku Tťit vť studií Kategorie ľmlka telíme Sémantická kjunutace Kód Nemůžeme si však být jisti, jak vysoké mohou být škod}' po odchodit a v jaké ntiře ovlivni růst HDP, obchod, investice, pracovní místa, ceny a mzdy. protože to lze posoudit pouze tehdy, když představitelé kampani Leave urči, které alternatiw vyjednáváni po odchodu -EU skutečně navrhují. Neochotné ta dělají, protože vědí, že jakákoli z alternativ by bylo obtížně vyjednávat, trvalo b\' to mnoho let, než se do cili dohody, a v každém případě by to Británii stálo draho. Utilitami přistup Ostatní Negativní m(Ii]5K;44-) Utilitární přístup Obchod a ekonomika Negativní ITXUPE45-) Utilitami přistup Obchod a ekonomika Negativní m(UPE46-) Utilitární přístup Obchod a ekonomika Nenutí vní m(UPE47-) Utilitami přistup Zaměstnanost Negativní m(UPF48-) 1 Li lilami přistup Obchod a ekonomika Nu naliv ni m(UPE49-) Utilitami přistup Zaměstnanost Negativní mfUPF50-) Stranická příslušnost Informace o kampaních Leave a její kritika Negativní m(SPM51-) Stranická příslušnost Informace o kampani Leave a její kritika Negativní m(SPM52-) Utilitami přistup Ostatní Negativní míUPKSM Utilitami přistup Ostatní Negativní m(UPK54-í Utilitární přístup Obchod a ekonomika Negativní m(UPE55-) Automatizace a software o Mnoho nástrojů usnadňujících práci • Atlas.ti • R studio • SPSS DlSKURZIVNÍ ANALÝZA o „studium lidských významotvorných praktik, mezi které lze kromě verbální komunikace zařadit také obrazová média (film, plakáty, reklamní billboardy) či jakoukoliv jinou lidskou aktivitu spadající do široké kategorie neverbální komunikace" (Beneš 2008) o Jazyk jako svébytný fenomén o Nezkoumá pravdivost a objektivitu textu, a jestli se shoduje s realitou o Nejedná se o konkrétní přístup! • spíše nadřazeným pojmem tvořeným sérií interdisciplinárních přístupů, které mohou zkoumat různé sociální domény (Jorgensen a Phillips 2002) DlSKURZIVNÍ ANALÝZA II o zkoumá, jakým způsobem lidé skrze text konstruují smysl a význam objektů a aktivit sociálního světa o Cíl -> uchopit způsob, jakým je realita sociálně konstruována skrze jazyk a významotvorné praktiky DlSKURZ o Není složen jen z textových data o Podílí se na vzniku „sociálních realit Mnoho druhů/přístupů/nástrojů o Drulák zmiňuje • Kritická analýza diskurzu • Socielaněpsychologická o Promluva, jednání, text, řeč o Zaměření na lingvistiku, rétoriku • Foucaultovská o kontinentální/poststrukturalistická disk. an. o téma (MV) — vztah mezi identitou a zahraniční politikou Kritická diskurzivní analýza o Vychází ze strukturalismu a post-strukturalismu -> náš přístup k realitě je vždy zprostředkován skrze jazyk (Jorgensen a Phillips 2002) o Odlišné mechanizmy produkují specifické výsledky o Mechanizmy jsou odrazem reality a zároveň ji utvářejí o Zkoumá sociální efekty textů o Kořeny — frankfurtská škola o Role diskurzu ve vztahu k moci — vytváření, reprodukce, zneužití o soustředí na způsob, jakým diskurz reprodukuje společenskou dominanci o hledá cestu ke zmírnění či eliminaci těchto škodlivých efektů, k emancipaci utlačovaných a vyloučených Jak to funguje v praxi? Jak to funguje v praxi? o Diskurzivní analýza — James Paul Gee • Aplikace na videa Islámského státu ve snaze zjistit jak ve videích vyžívá dětské vojáky a co se tím snaží říct James Paul Gee o Svou metodu označuje jako „thinking device" o vychází z přesvědčení, že veškerá naše sdělení -cokoliv píšeme či říkáme, jsou tvořena sedmi různými oblastmi reality o Podporuje aplikaci i na netextové soubory Přístup Jamese Paula Geeho o Sedm realit zkoumání 1. Vytváření významu 2. Vytváření aktivit 3. Vytváření identit 4. Vytváření vztahů 5. Vytváření politik 6. Vytváření spojitostí 7. Vytváření znakových systémů a vědění 1. Vytváření významu Tato oblast se věnuje způsobu, jakým jsme zvoleným jazykem či samotným výrazem zvýznamnili určité položky projevu. Jsme tak schopni zdůraznit situace, činy či objekty, nebo naopak jiné upozadit. Můžeme se proto například ptát: w Jaké části textu jsou zvýznamněny? Cemu zvolený jazyk přikládá význam? Jakými prostředky je tak činěno? (Gee 2005). 2. Vytváření aktivit V projevu je často popisován děj, jazykem tedy vytváříme a popisujeme aktivity - ty jsou pak připisovány identitám vystupujícím z textu. Ptáme se tedy: Které akce zvolený jazyk vytváří nebo popisuje? Jaký je děj jaké aktivity děj konstruují? Jaké činnosti převažují? (Gee 2005). 3. Identity Skrz slovní projev také konstruujeme indenty, role či pozice. Tímto způsobem můžeme rámovat sebe, ostatní jedince či instituce. Vykonstruovanou identitu poté opatřujeme také hodnotovým rámcem, souborem aktivit a formou vědění. Jaké identity zvolený jazyk vytváři? Jaké přisuzuje mluvci ostatním a jaké sobě? (Gee 2005). 4. Vytváření vztahů Skrz jazyk budujeme sociálni vztahy. Užití různých druhů jazyka může odlišovat vztah, který chci navázat (např. formální vs. neformální jazyk). Pomocí jazyka také charakterizujeme, jak vztahy které máme, tak ty, které bychom rádi vytvořili - to se může týkat jiných osob ve zkoumaném textu, ale také čtenářů. Dále jsme jimi schopni vyjádřit, jaké postoje zaujímáme vzhledem ke skupinám, osobám, ale také událostem. Jaké vztahy použitý jazyk vytváři? S kým se vztah pokouši navázat? (Gee 2005). Analýza - Zvýznamňování o Hrozba a odpověď na ni v • „Islám je pod útokem Židovského křižáka" • budeme s vámi bojovat, vy skončíte poraženi" (dítě; 5) o Budoucnost, poslání, výchova • „... toto bude generace, která znovu získá mešitu al-Aqsá. Bude to generace, která pokoří Rím, Insha'Allah // bude-li to vůle boží. Bude to generace, která vybuduje Islámský stát" (mluvčí; 12) Analýza - identity o Bojovník/válečník • „přijdou dny, kdy budou Alláhem postaveni na bojové linie" (mluvčí; 12) • Hodně vizuálně o Lvíčata chalífátu • „...a končí v dár al-Islám, u nohou lvíčat chalífátu." (mluvčí; 15) o Popravčí • „...nad mrtvolami nevěřících, které poníženě leží u nohou těchto mladých mudžahedínů." (mluvčí; 16) • „Budu tím, kdo vás popraví, kuffar. Budu mudžahedínem, insha'allah." (dítě; 16) Analýza - Aktivity o Spojené s bojem v • „ dobudeme Rím" (dítě; 3) • „Z boží vůle, budeme s vámi bojovat, vy skončíte poraženi!" (dítě; 5) • „my, lvíčata chalífátu, vás zabijeme...,, (dítě; 3) • „...přijdou dny, kdy budou postaveni na bojové linie, kde budou bojovat s nevěřícími ..." (mluvčí; 12) • „...děti chalífátu potřísní své náboje krví..." (Dabiq) o Aktivity pojené s výzvami muslimům • „O otroci Alláha, přidejte se k džihádu" (dítě, 10) Kvantitativní analýza o Typ videa — pozorováním během sběru dat bylo zjištěno, že videa produkována Islámským státem lze rozdělit do tří kategorií, předpoklad byl potvrzen během analýzy v realitě aktivit (přičemž není vyloučen přesah do více než jedné kategorie) • Násilná - materiály v nichž se dítě pod hlavičkou IS dopouští páchání násilí • Výcviková — materiály zobrazující fyzický a vojenský výcvik dětí • Výuková — materiály zobrazující výuku dětí o Zobrazení dítěte - tyto kategorie byly vytvořeny poté, co byla provedena diskursivní analýza, a to na základě zjištěných identit. Podmínkou pro vznik těchto rámců byla možnost jejich vizuálního identifikování. • Dítě jako voják o Dítě je oblečeno do uniformy, či stejnokroje, učí se operovat se zbraní, střelbě, či základům taktického postupu v terénu • Dítě jako cvičenec o Dítě podstupuje fyzický výcvik, učí se bojovým uměním. • Dítě jako student o Dítě jako popravčí - hrdý o Dítě po popravě působí hrdě, video glorifikuje čin • Dítě jako popravčí — neutrální o Dítě je po popravě neutrální, nebo jeho reakce není pro video důležitá • Dítě jako mluvčí • Dítě jako kazatel KÓDOVACÍ KNIHA Cislo proměnné Název proměnné H o dnota proměnné Charakteristika proměnné 1 Typ videa 1 Násilné 2 Výcviková 3 Výuková : Zobrazeni dítěte 1 Ditě jako voják 2 Ditě jako cvičenec í Ditě jako student 4 Ditě j ako popravěi - hrdý 5 Ditě j ako p opravě i - neutráta 6 Ditě jako mluvci Ditě jako kazatel Kvantitativní analýza j_ Typ videa Číslo videa Výcvik Výuka Násilí 1 - - Ano 2 - - Ano J* Ano - - 4 - - Ano 5* Ano - - ů* Ano - - 7* - Ano - 9 Ano Ano - 10* - Ano - 12* Ano 15* - - Ano 16* - - Ano 17* Ano - - 18* Ano Ano - 13* Ano Ano - Vzorek 1 7 4 2 Vzorek 2 1 1 3 Celkem S 5 5 (zdroj: autorka) Kvantitativní analýzy Zobrazení dítěte B oj ovn ik Cvičenec Student Popravčí-hrdý Popravčí-□tutraku Mluvčí Kazatel 1 - - - Ano - - ů - - - - Ano - 3* A:: c - - - - Ano 4 - - - - Ano - 5* Ano Ano - - - Ano 6* Ano Ano 7* - - Ano - - Ano - Ano Ano - - - 10- - - - - Ano 12- - Ano - - - 15* - - - Ano - - - 16- - - - Ano - - - 17- Ano Ano 13- - Ano Ano - - Ano - 19* Ano - Ano - - - - Vzorek 1 5 2 0 4 1 Vzorek 1 0 1 1 1 ■i 0 0 Celkem 5 6 4 3 ■i 4 1 (zdroj: autorka) PŘÍKLADY Z PRAXE II o Komparace článků zaměřených na ženy v magazínech Islámského státu a al-Káidy o Kritická analýza diskurzu -> Fairclough a jeho troj dimenzionální přístup Norman Fairclough o Nabízí systematický přístup k analýze zkoumaného materiálu, včetně zdůraznění sociální povahy textu o Význam textů nelze určit bez jejich představení v co nej širším kontextu o Tři konstruktivní aspekty diskurzu: • Diskurz ovlivňuje sociální identitu, subjektivitu nebo typy self (jáství) • Diskurz působí na sociální vztahy mezi lidmi • Diskurz přispívá ke konstrukci vědění a věření (Fairclough 1992: 64-65, citováno dle Hájek 2014). Trojdimenzionální analýza o Text • jakýkoli komunikační projev ať už v psané, či mluvené formě • Textová analýza (popis) o Diskurzivní praxe • Procesy, během kterých je předmět analýzy vyráběn a přijímán publikem - produkce, distribuce, konzumace • Intertextualita • Procesní analýza (interpretace) o Sociokulturní praxe • Sociohistorické podmínky, které vedou tento proces • Sociální analýza (vysvětlení) o „Jak diskurz formuje realitu?",„Co formuje diskurz?"„Je diskurz determinován sociálními strukturami? DlSKURZIVNÍ ANALÝZA - SHRNUTÍ o Klady • Široká škála metod — umožňuje vycházet z různých ontologických a epistemologických pozic • Detailní nástroje • Fairclough, Gee, Wodak... • interpretativně orientovaná metodologie - zkoumá význam, který jednotlivci a kolektivy přisuzují realitě, a proces utváření tohoto významu. o Zápory • Neukotvenost „diskurzu" • subjektivní Tipy a triky? o Aneb co bych ráda věděla, než jsem se pustila do psaní Metodologie na ostatních katedrách o Mluvte s lidmi o Online kurzy • https://www.datacamp.com/ o Závěrečné práce a jejich posudky • Jen z máločeho se naučíte tak moc, jako z negativních poznámek k cizí práci Shrnutí o Všechny zmíněné metody se zabývají analýzou textu (nebo lidmi vytvořenými sděleními obecně), jen se zaměřují na odlišné features textu, zajímají je odlišné kontexty a o textu se pokoušejí zjistit odlišné věci