Predictioneers Game BBdM BSSn4478, 18.3. 2021 Bruce Bueno de Mesquita •(1946-) •NYU •Původně areálový specialista •Mezinárodní konflikt •Formování politiky •Obhajoval propojení „comparative“ a „international“ politics •Predicting Politics, The Logic of Political Survival, Predictioneers Game, Dictators Handbook • • https://www.cato-unbound.org/sites/cato-unbound.org/files/images/authors/pictures/BBuenodemesquita. jpg Filozofická pozice BBdM •obtížně zařaditelný, nejblíž neorelismu (Waltz, Morgenthau) • •Rozdíl: systematicky se zaměřuje na individuální úroveň •Shoda: důraz na pojmy jako sebezájem/egoismus či přežití aktérů (tvrdí, že na státní úrovni nedává velký smysl, nemá např. rád pojem „národní zájem“). Pojetí politiky BBdM •Sebezájem aktérů •Hlavní cíl politické přežití •Domácí i mezinárodní politika vytváří problematické situace pro politické přežití, často protikladné •Uspokojit v procesu přežití jak domácí podporovatele, tak zahraniční konkurenty klíčový problém poliotiky. Klíčové charakteristiky modelu BBdM •Soustředění se na (individuální, disagregované) aktéry: •jejich zájem se automaticky nerovná zájem státu (odklon od realismu) •Státy nemají vlastní zájmy, tyto zájmy jsou agregací zájmů individuálních aktérů •Soustředění se na data: •teorie her vs. ilustrativní příklady. Z teorie her si vybírá především její základy o tom, jak funguje svět • • Teorie her (BBdM) • •„Dívat se na svět očima druhých“ • • •„Přítomnost je ovlivněna budoucností“ Příklad jednoduché predikce, vycházející z teorie her: Piráti • •Pět pirátů si dělí poklad (100 zlaťáků). Dělení probíhá následujícím způsobem: •Nejstarší pirát navrhne ostatním, jak poklad rozdělit, načež se o jeho návrhu hlasuje. Pro schválení je potřeba nadpoloviční většina (nelze se zdržet, při rovnosti rozhoduje navrhovatel). Pokud je návrh schválen, je poklad rozdělen, pokud ne, hodí ostatní nejstaršího piráta do moře a v navrhování pokračuje druhý nejstarší stejnou procedurou. • •Všichni piráti mají následující (hierarchické) preference: 1.Chtějí přežít 2.Chtějí získat co nejvíce z pokladu 3.Líbí se jim, pokud mohou někoho jiného hodit přes palubu • • •Jaký návrh učiní první pirát ostatním, aby maximalizoval svůj zisk? • •Jak hra dopadne? • •Jak ji řešit? • • • Proč BBdM používá teorii her? (Kovářík 2012) • •Pracuje se strategickými interakcemi •Používá často sekvenční logiku •V jejím centru stojí sebezájem aktérů, předpokládá se, že ho mají všichni •Relativní úspěšnost herních modelů v predikci Predictioneers Game (historie) •Vznikal od roku 1980 (Policon) • •Využívala ho CIA v období zhruba do 1990, poté komerčně • •Některé predikce: •druhá intifáda, kdo nahradí Brežněva, napětí v Číně (Tiananmen), dohoda mezi GB a IRA, způsob předání Honkongu Číně, vývoj jednání s Iránem o jaderném programu Predioctioneers Game (současnost) •- Predikční software, umí predikovat vývoj určitého problému -Má datovou část a algoritmus. -Datová část: definice systému, charakteristiky aktérů, vlastnosti simulace -Algoritmus neveřejný (hlavní kritika modelu), dekonstruují Scholz et al. 2011 The Predictioneer's Game: Using the Logic of Brazen Self-Interest to See and Shape the Future by Bruce Bueno de Mesquita Předpoklady modelu • •https://www.youtube.com/watch?v=PnoSGZFVwp8 • •https://www.youtube.com/watch?v=XfE0ih-6fi8 • Komponenty Mesquitovy hry • •Téma, Status Quo • •Čas • •Aktéři, jejich charakteristiky a preference • •Interakce aktérů • Téma •Téma je otázka •Příklad: Jaká bude výsledek jednání o severokrejském jaderného programu? •Má status quo (např. „Probíhají jednání, ale Severní Korea zároveň podvádí“) •Má další stavy světa, které mohou nastat (např. na kontinuu „Žádná jednání vs. Bezpodmínečné ukončení programu“) Příklad Kovářík 2012: možnosti vývoje iranského jaderného programu (SQ byl cca 40-50) Hodnota Preferovaný stav 0 Iránsky jadrový program slúži výlučne na mierové použitie, Irán neobohacuje na svojom území žiadne palivo. 10 Irán má rozvinuté mierové využívanie jadrovej energie, väčšinu jadrového paliva dováža zo zahraničia, má kapacitu na výrobu malého množstva LEU. 20 Irán má rozvinuté mierové využívanie jadrovej energie, dochádza k obohacovaniu LEU v malom množstve, naďalej je palivo dovážané prevážne zo zahraničia. 30 Irán má rozvinuté mierové využívanie jadrovej energie, Irán obohacuje LEU, dovoz jadrového paliva stále vo väčšej miere, ako jeho domáca výroba. 40 Irán používa jadrovú energiu aj na mierové použitie, rozvinuté obohacovanie LEU, dostatočná produkcia LEU pre energetiku. 50 Irán používa jadrovú energiu aj na mierové použitie, dochádza k obohacovaniu 20% U-235. 60 Irán svoje jadrové zariadenia čiastočne používa na mierové účely, navyšuje kapacity obohacovacích zariadení. 70 Mierové využitie jadrových zariadení je len externalita, schopnosť obohacovať urán na hodnoty vyššie, než 20%. 80 Mierové využitie jadrových zariadení je len externalita, Irán dosahuje schopnosti produkovať dostatočné množstvo HEU 90% . 90 Mierové využitie jadrových zariadení je len externalita, Irán vyrobí prvú jadrovú nálož a zintenzívňuje práce na nosičoch. 100 Irán sa stáva štátom s jadrovými zbraňami umiestnenými na použiteľných nosičoch. Čas •Dynamický systém, vyvíjí se, má „kola“. V každém z nich proběhnou interakce aktérů. • •Zavedení času zpřesňuje možnosti predikce • •Jedno kolo obvykle měsíce, ale je potřeba přemýšlet nad tím, jak rychle interakce probíhají. Aktéři •Aktérem je každý, komu smysluplně záleží na výsledku situace a má aspoň nějakou šanci ho ovlivňovat, ne jen ten, kdo o ní bezprostředně rozhoduje • •Aktéři mají vlastnosti: pozici, zájem o téma, vliv a flexibilitu Aktéři severokorejského vyjednávání: příklady • • •Dept. of State (USA), Dept. of Defense (USA), Donald Trump, OSN, Kim Jong-Un, Choe Ryong-hae, USPACOM, Jižní Korea (disagregovaná), Čína (disagregovaná), IOC..... Vlastnosti aktérů •OBECNÉ: •Pozice: „jejich současné preference ohledně výsledku, pokud spolu mluví v soukromí (tj. neadjustovaná směrem k pozicím dalších hráčů)“ •Vliv: Potenciál ve vyjednávání přesvědčovat ostatní aktéry, aby změnili své preference tak, aby byly více v souladu s tím, co chce aktér, který se je snaží změnit •Zájem o téma: Subjektivní palčivost, kterou přisuzuje aktér tématu •Flexibilita: vyjadřuje, jak moc rigidní/otevřený ke kompromisu každý aktér je • •SPECIÁLNÍ: •Veto: Možnost vetovat jinak dohodnutelný/dohodnutý výsledek •Fixní pozice: Neměnná během průběhu celé simulace Příklad: aktéři iránské simulace 2012 (Kovářík 2012) Influence Position Salience Flexibility Afganistan 4 80 25 80 Ahmadínedžád 40 88 40 10 Alí Laridžání 60 82 68 45 Azerbajdžán 10 35 40 40 Bahrajn 3 35 20 60 Bonyad 35 70 20 60 Čína 45 40 35 50 E3 35 15 25 70 EU-E3 8 30 15 40 Chameneí 100 80 55 30 IAEA 25 20 90 80 India 15 45 45 30 Irak 6 20 35 50 Izrael 70 0 98 5 Japonsko 7 15 15 40 Katar 9 52 20 45 Kuvajt 7 25 30 45 Mossad 8 0 60 10 Národný bezpečnostný výbor 55 70 70 49 Omán 4 10 55 40 Pakistan 12 85 40 30 Rada Bezpečnosti OSN 20 5 35 45 Revolučné gardy 80 80 75 15 Rusko 60 20 40 50 Saudská Arábia 15 40 65 40 Severná Kórea 10 98 30 20 Spojené Arabské Emiráty 15 30 55 15 Turecko 22 50 25 30 Turkmenistan 3 20 5 80 USA 150 12 70 25 Venezuela 5 95 10 30 Výhoda: alternativní scénáře (Kovářík 2012) # Simulácie Typ dodatočných parametrov Náhodné šoky Sim 1 - - Sim 2 Chameneí – veto, Izrael – fixed position - Sim 3 - Izrael, Revolučné Gardy Sim 4 Izrael – fixed position Izrael, Revolučné Gardy Sim 5 Chameneí – veto Izrael, Revolučné Gardy Sim 6 Chameneí – veto, Izrael – veto Izrael, Revolučné Gardy Jak funguje Mesquitova „hra“:interakce aktérů •Aktéři mají vždy dokonalou informaci o svých charakteristikách a charakteristikách všech dalších aktérů i o tom, jaký je aktuální SQ •Jsou středně „krátkozrací“ (uvažují na kolo dopředu), snaží se být důležití pro stanovení výsledku •V každém kole každý „mluví“ s každým o tom, jak by se měl změnit status quo •Status quo se mění tehdy, pokud se objeví nová pozice, která je výhodnější pro vítěznou koalici aktérů •Změna probíhá tak, že některý z aktérů (či více) změní i svou pozici •Skončí kolo, je ustaven nový status quo a pokračuje se podle stejných pravidel •Stabilní x nestabilní systémy Výsledky predikcí: Kovářík 2012 • Systémové dynamiky •Stabilní systémy (status quo se od počátku příliš nemění) • •Stabilní vývoj jedním směrem- během kol se postupně mění SQ1 na SQ2, kde zůstane stabilní • •Proměnlivé systémy (SQ se mění oběma směry, komplexní, dlouhé simulace) • PG: Stažení aplikace •www.incidepro.us • 1.Instalujete z www.incidepro.us, v momentě, kdy to půjde, si aplikaci stáhněte 2.Vaše instalace je studentská licence (vybíráte "STUDENT"), zásadně používejte při registraci studentskou emailovou adresu z domény mail.muni.cz 3.Návod k provedení registrace je zde: https://www.incidepro.us/help/FAQ.html 4.Security Code, který musíte ve fázi registrace vyplnit, je FSSBSS478 5.Po registraci je nutné zaplatit licenci 60USD přes Paypal. 6.Na základě této registrace a platby byste měli dostat licenční klíč, který je spárovaný s vaším počítačem, kde máte instalaci, ten musíte zadat v PG podle manuálu pro spuštění všech funkcionalit ve hře. 7.Aplikace aktuálně funguje jen na PC, ne s IOS.