ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA: CESTY A KŘIŽOVATKY Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Masarykova univerzita, 2020 Cíle lekce Po ukončení lekce studenti  porovnají jednotlivé přístupy environmentální výchovy a vysvětlí jejich východiska;  posoudí, který z přístupů je jim nejbližší a kterému by se případně chtěli věnovat;  uvedou příklady některých otázek a problémů, které se v rámci environmentální výchovy diskutují. Vstupní otázky  Co se Vám vybaví, když slyšíte „environmentální výchova“? S jakými asociacemi si ji spojujete?  Jaké jsou Vaše vlastní zkušenosti s environmentální výchovou? Čím jste prošli? Jak jste ji sami učili?  Co byste si chtěli z této přednášky odnést? Cesty a křižovatky… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Foto: Pinterest O PŘÍRODĚ, PRO PŘÍRODU A V PŘÍRODĚ Hlava • Výchova o přírodě (nature studies) • Badatelsky orientovaná výuka Ruka • Výchova k ochraně přírody (conservation education) • Občanská věda Tělo • Outdoorová výchova Srdce • Výchova o Zemi (earth education) • Plynulé učení (J. Cornell) Příroda Problémy Komunita Transfor- mace 1880’ 1960’ 1940’ 1970’ 1930’ V badatelské výuce žáci vedou vlastní výzkum a tak se učí ekologické koncepty. Denní program v lesní škole Harakka (Finsko). Foto. JČ Pobytový program v centru ze sítě Field studies, Kindrogan (UK). Foto. JČ Žáci se prožitkem učí porozumět přírodě. Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Výchova o přírodě: „Poznej přírodu“ Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. Výchova k ochraně přírody: „Poznej a chraň“ Programy Znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty Odpovědné environmentální chování Ochrana přírody Letní tábor na North Ronaldsay (UK), 1990. Archiv: JČ Tradiční pojetí u nás… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Prázdniny s Brontosaurem, 1992/1994/2012, Kurz globální výchovy. Archiv JČ Využití digitálních aplikaci pro sběr dat. Zdroj: https://www.storybench.org/how-a-citizen-science-app-with- over-70000-users-is-creating-local-community/ Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Občanská věda (citizen science) propojuje experty a veřejnost. Vědci řídí projekt, veřejnost sbírá data. Program GLOBE: Od občanské vědy k badatelské výuce a k rozvíjení environmentálního občanství. Občanská věda (Citizen science) Outdoorová výchova: příroda jako učebna Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Kurt Hahn (1886-1974) Outward Bound Foto: Wikipedia Outdoorový teambuilding. Foto JČ Osobnostní rozvoj překonáním přírodních výzev Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě Tradice outdooru u nás… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Prázdninová škola Lipnice. Kurz Archa, 1994 Tramping. 1988, Archiv JČ Výchova o Zemi jako alternativní přístup Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Vztah je klíčem Znalosti nestačí. Steve van Matre (*1941) Foto: A. Kočí Větrní tanečníci / Procházky po Zemi. Strážci Země. Foto. V. Beňková Toto místo, tito lidé, tato příroda Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Místo • Interpretace Komunita • Místně zakotvené učení (place-based education) • Výchova k ekogramotnosti (ecoliteracy) 1957 1880’ 1990’ 2000’ Foto: JČ Interpretace je rozhraní mezi místem a návštěvníky Interpretační program v NP De Hoge Veluwe (NL). Foto :JČ Cedule naučné stezky ve Fuschl am See (Rak). Foto JČ Cílem interpretace není předávat informace, ale provokovat. Široké spektrum interpretačních programů Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Freeman Tilden (1883-1980) Tematická interpretace chráněného území NS Přirozený les. CHKO Jizerské hory. Foto JČ, 2014 Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Místně zakotvené učení: Co můžeš, uč v místě Prezentace závěrečného projektu z programu Kořeny. Foto D. Kavan David Sobel (*1949) Zdroj: antiochne.edu Propojení školy a komunity Praktické projekty Učení službou (service learning) Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Environmentální výchova jako cesta řešení environmentálních problémů Příroda Problémy Komunita Transfor- mace 1970: První Den Země Foto: gisetc.com, framework.latines.com V 60/70. letech 20. století se formuje environmentální výchova jako reakce na environmentální problémy lidstva. Cíle environmentální výchovy „posílit naše vědomí a porozumění ekonomické, sociální a ekologické provázanosti v městských i venkovských oblastech, poskytnout každému příležitost dosáhnout znalostí, hodnot, názorů, odpovědnosti a dovedností k ochraně a zlepšování životního prostředí a tvořit nové vzorce chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku vstřícné k životnímu prostředí.“ Deklarace z Tbilisi, 1977 M. Tolba, hlavní organizátor konference o environmentální výchově v Tbilisi, 1977 Foto: moe.gov.ge Za hlavní cíl environmentální výchovy je v považováno odpovědné environmentální chování. Výzkum se soustředil na modely chování a metody intervence. Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Změnou chování k řešení problémů Na přelomu 80./90. let vznikají modelové programy zaměřené na rozvíjení dovedností pro analýzu a zapojení se do řešení environmentálních problémů. Příroda Problémy Komunita Transfor- mace „Víme toho hodně o předpokladech k environmentálně odpovědnému chování a máme velmi silné důkazy pro to, že určité výukové postupy chování dramaticky ovlivňují. (…) Výzkumy mluví v této věci jasně. Odpovědné environmentální chování může být účinně rozvíjeno. Známe k tomu strategie a máme k dispozici adekvátní prostředky.“ (H.R. Hungerford) OdhodláníChování Model Odpovědného environmentálného chování (REB) Hungerford a Volk, 1990 Vstupní proměnné • Senzitivita • Ekologické znalosti Vlastnické proměnné • Porozumění problému / konfliktu Empowerment • Akční znalosti a dovednosti • Interní ohnisko kontroly Environmentální výchova manipuluje žáky k vědecky nepodloženým environmentalistickým postojům a aktivistickému chování, místo aby je učila fakta. M. Sanera Cílem demokratické výchovy nemůže být změna chování, ale rozvoj kompetencí. B.B. Jensen A. Wals Demokratická environmentální výchova není instrumentální, ale emancipační. Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Chování nebo kompetence? Instrumentální nebo emancipační? Vzdělávání pro udržitelný rozvoj (education for sustainability, environmental and sustainability education) „ výchova usilující o rovnováhu lidského a ekonomického blahobytu s kulturními tradicemi a respektem pro přírodní zdroje Země” UNESCO Přijetí: Široký, propojující, akceptovatelný koncept Kritika: Antropocentrismus (H. Kopnina) Ideologický koncept (B. Jickling) Nová nálepka pro starý obsah (I. Robottom) Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Kompetence pro udržitelnost  Strategická  Anticipační  Interpersonální  Normativní  Systémové myšlení (Wiek, Withycombe, Redman, 2011) Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí). Foto: JČ Sociální učení, komunity praxe Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Nové přístupy, nová dobrodružství Výchova o změnách klimatu (climate change education) Výchova k odpovědné spotřebě (education for responsible consumption) Výchova k ekologické spravedlnosti (ecojustice education) Zdroj: Green Teacher http://www.globaledguide.org/ Eco-justice center Školní stávka pro klima, Berlín 2018 Greta Thunberg Zdroj: Wikipedia Od 10. let 21. století se důraz přesouvá opět k výchově jako cesty k řešení problémů. Instrumentalita cílů je vyvažována emancipací v procesu výchovy. Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Výchova musí vést k hluboké přeměně… Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Změna společnosti Osobnostní transformace Paulo Freire „kritická pedagogika“ Zdroj: Wikipedia Kritická pedagogika místa Kritická EV Výchova k environmentálnímu občanství Globální výchova, globální rozvojové vzdělání Arne Naess Hlubinná ekologie Zdroj: Wikimedia Hlubinně ekologická výchova Wilderness Education Wild Pedagogy Ekologická výchova a další biocentrické přístupy v EV Globální rozvojové vzdělávání. Globální snídaně. Foto JČ Změna společnosti nebo/a transformace sebe? Wilderness Education. Foto Markéta Dvořáková Prožitkem ke změně paradigmatu Prožitkem k osobnostní proměně. Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Osobní transformace: hledání živlů v přírodě a v sobě Hora snů. CEA Sluňákov. Foto JČ, 2015, 2018 Příroda Problém y Komunit a Transfor- mace Cesty a křižovatky… Příroda Problémy Komunita Transfor- mace Foto: Pinterest Otázky a úkoly…  Které z uvedených přístupů nejvíce odpovídaly Vaší představě o environmentální výchově? Které nejméně?  Co pro Vás bylo nové? V čem se v průběhu přednášky změnilo Vaše porozumění tomu, co je environmentální výchova?  Jaké z prezentovaných otázek, diskutovaných v rámci odborné komunity environmentální výchovy, považujete sami za nejzajímavější?  Pokud se ve své praxi chcete zabývat environmentální výchovou, který z přístupů by Vám byl nejbližší? Doporučená literatura  Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.  Gruenewald, D. A. (2008). The best of both worlds : a critical pedagogy of place. Environmental Education Research, 14(3), 308-324.  Hungerford, H.R. & Volk, T. (1990). Changing learner behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21 (3): 8-22.  Jensen, B. & Schnack, K. (1997) The action competence approach in environmental education, Environmental Education Research, 3(2), 163–178.  Marcinkowski, T. J. (2009). Contemporary Challenges and Opportunities in Environmental Education: Where Are We Headed and What Deserves Our Attention? The Journal of Environmental Education, 41(1), 34–54.  Wals, A. E. J., Geerling-Eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S., & Vader, J. (2008). All Mixed Up? Instrumental and Emancipatory Learning Toward a More Sustainable World: Considerations for EE Policymakers. Applied Environmental Education & Communication, 7, 55–65.