Pro-environmentální chování a akční kompetence Ekoškola. Foto Aleš Kočí Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita Brno E-mail: cincera@mail.muni.cz Po ukončení lekce studenti: • Porovnají jednotlivé modely pro-environmentálního chování a vyhodnotí jejich relevanci pro různé oblasti environmentální výchovy. • Ve své praxi vytváří programy korespondující s modely proenvironmentálního chování a souvisejícími metodickými přístupy. Cíle lekce Vstupní zamyšlení D. Prosíme, nescházejte ze značené cesty a pomozte tak chránit vegetaci v národním parku Sequoia. B. Velká většina předchozích návštěvníků se drží značených cest a pomáhá tak chránit vegetaci národního parku Sequoia. C. Prosíme, držte se značených cest a pomozte nám tak chránit vegetaci národního parku Sequoia. A. Mnoho návštěvníků v minulosti sešlo ze značené cesty a způsobilo tak narušení vegetace v národním parku Sequoia. Národní park Sequoia. Zdroj: Pinterest Která z následujících variant sdělení nejvíce motivovala návštěvníky k respektování pravidla chování v národním parku? Problém: Jak přesvědčit návštěvníky, aby neopouštěli značenou cestu? Správné řešení Winther, 2006 (N=2897) D. Prosíme, nescházejte ze značené cesty a pomozte tak chránit vegetaci v národním parku Sequoia. (5) B. Velká většina předchozích návštěvníků se drží značených cest a pomáhá tak chránit vegetaci národního parku Sequoia. (12) C. Prosíme, držte se značených cest a pomozte nám tak chránit vegetaci národního parku Sequoia. (16) A. Mnoho návštěvníků v minulosti sešlo ze značené cesty a způsobilo tak narušení vegetace v národním parku Sequoia. (18) Žádný text (31) Posiluje nežádoucí normu Programy vytvořené na základě modelů pro-environmentálního chování mají šanci chování cílových skupin změnit. Průměrné naměřené počty porušení pravidla denně: Etické dilema Výchova Manipulace Učitel žáky k environmentálnímu chování motivuje, ale nenutí. Ekomanagement Spotřebitelství Přesvědčování Právní jednání Politické jednání Přímé x nepřímé Kategorie pro-environmentálního chování (H.R. Hungerford) (Jensen & Schnack, 1997) Individuální x kolektivní Přímé Nepřímé Individuální Vypínání elektrických spotřebičů Snížení spotřeby masa Omezení létání Volba strany s ekologickou politikou Dopis protestující proti kácení stromů Účast na veřejném projednávání Kolektivní Společné závazky na snížení spotřeby Snížení spotřeby energie ve škole Účast na demonstraci Petice Stávky Příklady akcí na ochranu klimatu Jednorázové Opakované - návyk Různé typy akcí vyžadují různé strategie. Chování a znalosti Znalosti Postoje Chování “Problematický“ K-A-B Model … vedl ke zvýšení znalostí a zájmu o změnách klimatu … odhodlání k jednání po filmu ale nevedlo k reálné akci diváků (Nolan, 2010) Různé kategorie znalostí: - Environmentální znalosti (fakta jak fungují ekosystémy) - Procesní znalosti (akčněorientované znalosti, akční kompetence) - Efektivní znalosti (porozumění vztahu náklady-efekt jednotlivých akcí) - Sociální znalosti (povědomí o sociálních normách) (Kaiser & Fuhrer, 2003) Chování a postoje, hodnoty, normy Teorie plánovaného chování (I. Ajzen) Schwartzova teorie univerzálních hodnot Altruistické chování podporují hodnoty univerzalismu, sebeurčení a benevolence Egoistické chování podporují hodnoty moci a úspěchu MASEM (Meta-analytic structural equation model). Bamberg a Mӧser, 2007 Chování a postoje, hodnoty, normy Model odpovědného environmentálního chování (REB) Hungerford & Volk, 1990 Odhodlání k chování (Intention to act) Odpovědné environmentální chování Chování a dovednosti, kompetence Chování: nové přístupy Model of Justified Behavior (MJB) by Hansmann and Steimer, 2015 Environmentální naděje Subjektivní well- being Environmentální chování Self-control Model environmentální naděje (Kerrett et al., 2014) Chování Přesvědčení o možnosti měnit Ocenění přírody Odhodlání jednat 0,55 0,490,48 Vztah k místu Komunitní výuka Participativní výuka N=22159, 8. roč. ZŠ / tercie, 2020 Environmentální chování českých žáků Zpracoval: Jan Činčera & Roman Kroufek. N=22159, 8. roč. ZŠ / tercie, 2020 Environmentální chování českých žáků Zpracoval: Jan Činčera & Roman Kroufek. 0% 20% 40% 60% 80% 100% Upozorňuje jiné Povídá s rodiči o ŽP Pomáhá ŽP na škole Zapojuje se do akcí Čte si o ŽP Sleduje pořady o ŽP Třídí papír Zavírá lednici Vyvěšuje budky či krmítka Zhasíná světla Souhlasí Spíše souhlasí Neví Spíše nesouhlasí Nesouhlasí Témata akčních strategií na 2. stupni ZŠ (N=645, 2016) Učitelé rozvíjejí především jednoduché kompetence. Jen malý podíl zapojuje žáky do rozhodování a hodnocení školního provozu, nebo do rozboru právních a politických nástrojů a aktivit. 0% 20% 40% 60% 80% 100% Šetření zdroji Chování v přírodě Spotřebitelství Přesvědčování Zapojení žáků do rozhodování Jednání se zastupiteli Právní nástroje Hodnocení politiky Zapojení žáků do vyhodnocování… Hodnocení stran Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Vůbec ne Přístupy k rozvoji akčních kompetencí Instrumentální Emancipační Sociální marketing Osvojování návyků Trénink Akční /VUR kompetence Komunitní programy Transformační učení Každý přístup předpokládá jiné strategie. Sociální učení Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Trénink budoucích učitelů. Foto JČ Sociální marketing Plakát přesvědčuje k finančnímu daru. Nový prales. Foto: Čmelák • Konkrétní akce • Změna chování tady a teďOčekává se • Dospělé Cílí na • Informovanost (vědomí) • Zaujetí • Sociální normy Rozvíjí • Průzkum v komunitě • Mapování bariér a benefitů • Práce se sociálními normami Doporučuje se Vyhýbáním se palmovému oleji pomůžeme chránit úžasné živé tvory. Palmový olej ohrožuje životy nás i orangutanů. Osvojování návyků • Dlouhodobý návyk Očekává se • Děti Cílí na • Znalost • Dovednost • Postoj Rozvíjí • Vysvětli a ukaž • Procvič a posiluj • Nech aplikovat Doporučuje se Nikde 1% Jedno místo pro celou školu 16% Jedno místo pro několik tříd 45% Pro každou třídu 38% Nikde Jedno místo pro celou školu Jedno místo pro několik tříd Pro každou třídu Činčera et al., 2016 Dostupnost kontejnerů na tříděný odpad na českých základních školách, 2016. Profesní trénink • Osvojení nových postupů • Změna praxeOčekává se • Dospělí Cílí na • Znalosti, dovednosti, postoje • Přesvědčení o vlastní efektivitěRozvíjí • Konkrétní cíle a výstupy • Zkušenost – reflexe - aplikace • Propojení s pracovištěm a s týmem Doporučuje se Mistři kolegiální podpory = alternativní model rozvíjení kapacit učitelů v oblasti přírodovědného vzdělávání - Metodici – interní mentoři – tým učitelů z jedné školy - Učitelé nastavují cíle, metodici facilitují - Učení vychází z potřeb školy Rozvoj akčních kompetencí • Osvojení kompetencí k řešení nejednoznačných a komplexních situací občanského životaOčekává se • Žáci Cílí na • Kompetence: spolupracovat, plánovat, formulovat vizi, vidět problém z více stran…Rozvíjí • Zapojení do akce, projektu • Komunitní charakter • Participace • Dobrovolnost Doporučuje se 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Žáci mohou sledovat spotřebu energie. Žáci mohou sledovat spotřebu vody. ANO NE Činčera et al., 2016 Z výzkumu programu Ekoškola (2012). Akční kompetence korelují s pociťovanou mírou participace žáků na rozhodování. Rozvoj akčních kompetencí Vhodné strategie • Participativní (emancipační) přístup • Sdílení moci • Celoškolní přístup Problematické strategie • Instrumentální přístup • Privilegované skupiny („ekopolicie“) • Malé akční týmy „…Já koukám kdo jak třídí a pak vlastně když tam třeba nemá něco bejt, tak se je snažíme o tom poučit…...No děti maj prostě asi strach že dostanou vynadáno...Tak se nepřiznaj...Nepřiznaj se prostě, nám jde o to je poučit, ale oni prostě asi maji strach nebo...Ale my je nechceme třeba tady je tejrat , my jim za to nechceme dát trestnej bod, my je chceme prostě jenom poučit o tom, že to nemaj dělat...jenom říct aby to tam nehodili...říct jim kam to patří...“ (člen „ekopolicie“, 7. r.) Komunitní programy Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) Foto: JČ • Dlouhodobá proměna komunity směrem k udržitelnosti Očekává se • Celá komunita Cílí na • Komplexně kompetence k řešení problémů komunity • Skupina si plánuje učení samaRozvíjí • Sdílená vize a konkrétní cíle • Dobrovolné zapojení • Facilitace • Sociální učení Doporučuje se Transformační učení Komunitně orientovaný program udržitelného rozvoje Šymkent (Kazachstán) Foto: JČ •Změna „mentálních modelů (referenčních rámců)“, komplexního náhledu na realitu Očekává se •Jednotlivce •Organizace Cílí na •Zpochybňuje stávající pohled (dezorientační dilema) •Otevírá nové interpretaciRozvíjí •Zprostředkovat zkušenosti narušující stávající pohled •Facilitovat proces přechodu •Podpora učení komunitou Doporučuje se Otázky k diskusi • Rozeberte fenomén „ekopolicie“ uplatňovaný na některých školách pro prosazování žádoucího chování žáků. • V čem vidíte přednosti a rizika emancipačního přístupu k žákům na školách? • Na konkrétním příkladu ukažte, kde podle vašeho názoru leží v environmentální výchově hranice mezi oprávněným formováním odpovědného chování a manipulací. Náměty na samostatnou práci • Analyzujte domácí i zahraniční výzkumy programu Ekoškola a shrňte, jaká doporučení lze na jejich základě pro vedení programu formulovat. • Na základě zvoleného teoretického modelu analyzujte libovolný program směřující k prosazování určitého proenvironmentálního chování. Doporučená literatura • Cincera, J., Boeve-de Pauw, J., Goldman, D., & Simonova, P. (2019). Emancipatory or instrumental? Students’ and teachers’ perception of the EcoSchool program. Environmental Education Research, 25(7), 1083-1104. • Goldman, D. et al. (2020). Education for Environmental Citizenship and Responsible Environmental Behavior. In Hadjichambis, A.Ch. (et al.) (Eds.). Conceptualizing Environmental Citizenship for 21st Century Education, Environmental Discourses in Science Education 4. Springer, (pp. 115-137). Cham: Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-20249-1 • Jensen, B. B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163–178. Data z průzkumu českých žáků pochází z projektu Metodický rámec pro environmentální gramotnost na školách, který je podpořen Technologickou agenturou ČR a Ministerstvem životního prostředí.