CÍLE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY A POJETÍ ENVIRONMENTÁLNÍ GRAMOTNOSTI Jan Činčera, Masarykova univerzita, Brno, Roman Kroufek Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem Cíle lekce Po ukončení lekce studenti: • Rozliší programy environmentální a udržitelné výchovy od jinak zaměřených výchovněvzdělávacích programů. • Porovnají výhody a nevýhody různých přístupů k vymezení cílů environmentální výchovy. Cíle lekce Vstupní otázky Program Folklór zvyšuje zájem žáků o lidové tance. ProgramTalíř zvyšuje povědomí žáků o zdravé stravě. Uveďte možné důvody PRO a PROTI podpory těchto programů z dotačních zdrojů na realizaci environmentální výchovy. Změnilo by seVaše hodnocení, pokud by šlo o výchovu k udržitelnosti? Zdroj: Pininterest „Pokud nevíte, kam jdete, pravděpodobně skončíte někde jinde.“ (David P. Campbell) Tři přístupy k vymezení cílů ESE Cílové oblasti pro změnu chování Rozvíjení gramotnosti Kompetenční přístupy Mezinárodní dokumenty Národní dokumenty Diskuse v odborné komunitě Mezinárodní dokumenty Národní dokumenty M.Tolba, hlavní organizátor konference o environmentální výchově vTbilisi, 1977 Foto: moe.gov.ge CÍLE ENVIRONMENTÁLNÍVÝCHOVY „posílit naše vědomí a porozumění ekonomické, sociální a ekologické provázanosti v městských i venkovských oblastech, poskytnout každému příležitost dosáhnout znalostí, hodnot, názorů, odpovědnosti a dovedností k ochraně a zlepšování životního prostředí a tvořit nové vzorce chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku vstřícné k životnímu prostředí.“ Deklarace zTbilisi, 1977 Znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty Odpovědné environmentální chování Životní prostředí Teorie Odpovědného environmentálního chování Vstupní • Senzitivita • Znalost ekologie Vlastnické • Porozumění problému / konfliktu Akční • Akční kompetence • Interní ohnisko kontroly Chování Teorie proenvironmentálního chování se staly východiskem pro vymezení cílů EV. (Hungerford &Volk, 1990) Cílové oblasti v severoamerické tradici Čtyři cílové úrovně EV • Ekologické základy, zaměřené na porozumění základním ekologickým principům • Porozumění environmentálním konceptům, tj. environmentálním konfliktům a hodnotám • Znalosti a dovednosti pro výzkum a hodnocení environmentálních konfliktů • Dovednosti potřebné pro odpovědné environmentální chování. Guidelines for Excellence / NAAEE • Znalosti environmentálních procesů a systémů • Dovednosti pro porozumění a řešení environmentálních konfliktů • Dovednosti pro dotazování, analýzu a interpretaci environmentálních témat • Osobní a občanská odpovědnost. Simmons et al. (1999)Hungerford a Peyton (1980) Cílové oblasti v české tradici Rámcové vzdělávací programy • Ekosystémy • Základní podmínky života • Lidské aktivity a problémy ŽP • Vztah člověka k prostředí Doporučené očekávané výstupy • Senzitivita • Zákonitosti • Výzkumné dovednosti • Problémy a konflikty • Akční strategie Cíle a indikátory EV • Vztah k přírodě • Vztah k místu • Ekologické děje a zákonitosti • Environmentální problémy a konflikty • Připravenost jednat ve prospěchŽP Výzkumný ústav pedagogický, 2005 Národní ústav pro vzdělávání, 2010 Ministerstvo životního prostředí, 2012 Doporučené očekávané výstupy k PT EV Akční strategie Problémy a konflikty Výzkumné dovednosti Zákonitosti Senzitivita Kooperativní dovednosti Environmentální postoje a hodnoty Přesvědčení o vlastním vlivu Osobní odpovědnost Vztah k místu Nové přístupy … „Výchova k environmentálnímu občanství“ (EEC) je definována jako takový typ výchovy a vzdělávání, který rozvíjí odpovídající znalosti, stejně jako nezbytné dovednosti, hodnoty, postoje environmentálního občana, aby byl schopen jednat a zapojovat se do společnosti jako hybatel změny v osobní i veřejné sféře, na místní, národní i globální úrovni, prostřednictvím individuálního jednání a kolektivních akcí, aby řešil současné environmentální problémy, předcházel vzniku nových environmentálních problémů, podporoval dosažení udržitelnosti a současně rozvíjel zdravý vztah s přírodou.“ (ENEC, 2018) Environmentální gramotnost Znalosti a porozumění Dispozice (postoje, přesvědčení) Kompetence (dovednosti) Behaviorální strategie (chování, odhodlání k chování) „schopnost jak samostatně, tak spolu s druhými, dělat informovaná rozhodnutí týkající se životního prostředí; ochota jednat na základě těchto rozhodnutí, aby zlepšil kvalitu života (wellbeing) dalších jedinců, společnosti a kvalitu globálního životního prostředí a podílení se na občanském životě“ NAAEE, 2011 Úrovně environmentální gramotnosti • Nominální (základní znalost) • Funkční (širší porozumění) • Operacionalizovaná (rovina dovedností a reflektovaného chování) (Disinger) Environmentální gramotnost českých žáků 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 Postoje ke změnám klimatu Postoje k ochraně přírody Vztah k místu Odhodlání jednat Locus of control Ocenění přírody Chování Využívání přírody N=22159, 8. roč. ZŠ / tercie, 2020 Kroufek, Činčera & BEZK, ČŠI, Agentura Koniklec1=nesouhlasím, 5=souhlasím Kompetenční přístupy Akce Řešení problému Reflexe Rozvoj kompetencí Akční kompetence • Znalost / vhled • Závazek • Vize • Akční zkušenost Proč? • Kritika instrumentálního přístupu • Demokratické vzdělávání • Důraz na kolektivní akci • Obecné kompetence > specifické dovednosti (Jensen & Schnack, 1997) Kompetence pro udržitelnost Wiek et al. (2011) • Kompetence k systémovému myšlení • Strategická kompetence • Anticipativní kompetence • Normativní kompetence • Interpersonální kompetence Další kompetence… • Disruptivní kompetence (Wals) • Kompetence k interdisciplinární práci (de Haan) • Empatie, soucit, solidarita (de Haan) • Kompetence k férovému a ekologickému chování (Rieckmann) Sady kompetencí se nevztahují k behaviorálním teoriím a byly stanoveny na základě diskuse expertů. Cíle vzdělávání pro udržitelnost Konkrétní cíle (specific learning objectives) Průřezové kompetence Kognitivní doména Socio-emocionální doména Behaviorální doména Integrovanákompetencek řešeníproblémů Systémové myšlení Anticipativní Normativní Strategická Kooperativní Kritické myšlení Sebereflektivní Cíle pro udržitelnost UNESCO, 2017 Náměty na samostatnou práci • Porovnejte česká vymezení cílů environmentální výchovy se zahraničními koncepty.V čem se české vymezení liší? Jaké důvody mohou pro tyto rozdíly být? • Navrhněte takové vymezení cílů environmentální výchovy, které podleVašeho názoru nejlépe reaguje na potřeby doby. Otázky k diskusi • Jaké rysy by programy Folklór aTalíř z úvodního zamyšlení měly mít, aby je bylo možné vnímat jako výchovu k udržitelnosti? • Jaké kompetence pro udržitelnost podleVašeho názoru české školy rozvíjí dostatečně a jaké málo? • Jaké kompetence pro udržitelnost rozvíjíte naVašem pracovišti / jsou rozvíjeny na škole, kde studujete? Které dost a které málo? Co by se mohlo podleVašeho názoru změnit? Doporučená literatura • Broukalová, L., Broukal,V., Činčera, J. Daniš, P., Kažmierski,T., Kulich,J., Lupač, M., Medek, M., Novák, M. (2012). Cíle a indikátory pro environmentálnívzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky. Retrieved from http://www.mzp.cz/cz/cile_indikatory_evvo_dokument. • Činčera, J., Jančaříková, K., Šimonová, P., &Volfová, K. (2011). Environmentálnívýchova. In M. Pastorová (Ed.). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha:Výzkumnýústav pedagogický. Retrieved from http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane- vystupy-pro-zakladni-skoly. • Daniš, P. (2013). Nové vymezení environmentální gramotnosti a návrh na její mezinárodní hodnocení v PISA 2015. Envigogika, 8,3. • Jensen, B. B. & Schnack, K. (2006).The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163–178. • Simmon, B. a kol. (1999). Excellencein Environmental Education.Guidelines for Learning (K-12). Washington: NorthAmericanAssociation for Environmental Education. • UNESCO (2017). Education for Sustainable DevelopmentGoals. Learning Objectives. https://www.unesco.at/fileadmin/Redaktion/Publikationen/Publikations- Dokumente/2017_Education_for_SDG.pdf Data z průzkumu českých žáků pochází z projektu Metodický rámec pro environmentální gramotnost na školách, který je podpořen Technologickou agenturou ČR a Ministerstvem životního prostředí.