17.04.2021 Komunikacej^BH environmentálních témat s veřejností! PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. 15. dubna 2021 Propagační minimum 2 i 17.04.2021 INTEREST Something is used to attract the reader's or viewer's attention. In a print ad, it might be a photograph or illustration, bold type, white space around the art and words of the ad, or the ad's size. In a commercial, it might be images, sounds and voiccovers on the screen. Some information, such as details, price or availability, is provided to create interest in the product being advertised. Something is used to make you desire the product. A celebrity may appear in the ad/commercial. The images and language of the ad/commcrcial may suggest that you will benefit from the product. Something is done to urge you to act now. There may be a time limit on a sale price or a limited supply of the product. Andrew Kelsall: How 10 Fantastic Poster Designs Conform Soverni energetická Volte českou energii. WWW.7.C2 2 SAVE THE BEES. SIGN OUR PETIT ION ÍTS A BUZZWORTHY CAUSE 17.04.2021 Kontaktní osoba; Jakub Hromas. ZO ČSOP Šumava 777 812 835, Wrtr.csopsumava.cz www.UklidmeCesko.cz 17.04.2021 7 Trénink cílů > práce se zdroji > konzistence / provázanost všech úrovní cílů podle Rose > SMARTcíle > zaměření na jednorázové chování > dodrželi zadání 4 17.04.2021 Promyslete si, event. si dohledejte informace a poznamenejte si na seminář, jak by šlo zhodnotit cíle podle kritérií McKenzie-Möhra (impakt, penetrace, probability):^ 1. Zvýšit v Brně podíl lidí, kteří se po městě přepravují na kole, na 10 % podílu v brněnské dopravní mobilitě. 2. Snížit uhlíkovou stopu českých domácností v příštích 5 letech o 10 %. Objectives Behavior Impact (pounds of C02/household/year) Penetration Probability Weight High-efficiency showerheacl 400 .40 2.2 352 Install five compact fluorescent lightbulbs (CFLs) 100 .20 3.4 68 McKenzie-Mohr (2011) 10 5 17.04.2021 Podobným způsobem se prosím zamyslete, jak by šlo podle Rose rozpracovat další úrovně cílů pro long-term objectives:[ 1. Vzdělávat a vychovávat žáky na 2. stupni základních škol pro uhlíkově neutrální budoucnost. 2. Snížit utrpení hospodářských zvířat v České republice. Table 1.2 Passible campaign dims anil objectives Aim World peace Protect ancient forests Save the climate Long-term Nuclear campaign objective disarmament Current campaign Nuclear test objective Project-level objective Sub-objective (project level) ban treaty Sign up country X to support it Mobilize supporters of Stop destructive logging Stop illegal logging in the Amazon Stop illegal mahogany exports Stop such exports into Y key politicians the US End use of fossil fuels Stop further development of reserves Stop new oil exploration Stop exploration at the UK Atlantic frontier Rose (2005) 12 6 17.04.2021 problémy obecné cíle goals konkrétní cíle objectives Jak byste zvolili a formulovali komunikační cíl(e) na podporu změny chování v oblasti snižování emisí C02? > Obyvatelé rodinných domků České republiky budou v roce 2027 v průměru mít 0,5 aut/osoba nebo méně. > Obyvatelé České republiky, kteří vlastní osobní automobil, sníží jejich užívání o polovinu do konce roku 2022. > Snížit množství peněz v oblasti tepelných elektráren a potažmo uhelném průmyslu, které putují od spotřebitelů korporacím. > Zateplit do roku 2025 30 % starých budov domácností tak, aby dosáhly standardů pasivního domu. > Do roku 2030 v ČR přesedlá 50 % aktivních řidičů automobilů na elektroauta. Do roku 2035 bude 50 % českých domácností brát energii z obnovitelných zdrojů. > České domácnosti používají k vytápění energii z obnovitelných zdrojů. 14 7 17.04.2021 Jak byste zvolili a formulovali komunikační cíl(e) na podporu změny chování v oblasti snižování emisí C02? > Zrealizovat vzdělávací akce na náměstích některých měst o důsledcích vysokých emisí C02. > Z pražského letiště odletí o 40 % méně lidí než v předešlém měsíci. > Zdvojnásobit počet komunitních energetických projektů v ČR, založit fond pro tyto projekty u Jihomoravského kraje. > Do 5 let bude 60 % obyvatel ČR považovat vlakovou a autobusovou dopravu za výhodnější, než automobilovou (možno zjistit dotazníkovým šetřením). > Zvýšení počtu lidí pracujících na částečné úvazky. > Nejméně tři influenceři v oblasti ekologického životního stylu podpoří nebo sami realizují krátké pracovní úvazky. 15 Jak byste zvolili a formulovali komunikační cíl(e) pro aktivistickou (politicky-orientovanou) kampaň, která by omezila počet smogových dní v roce v Praze nebo Brně, ve kterých dochází k překročení hygienických limitů? > Úroveň kvality ovzduší v lokalitě Zvonařka klesne na úroveň „vyhovující" > Do roku 2023 v brněnském magistrátu vznikne odbor zaměřený na rozvoj cyklistiky ve městě. > Podpora cyklistické dopravy ve městě Brně. > Přesvědčit brněnské zastupitelstvo, aby schválilo MHD zdarma. > Informovat všechny středoškoláky o souvislostech smogových dnů > Do roku 2025 omezit počet smogových dní v Praze na polovinu, poté každý rok o dalších 10 %. Do roku 2025 omezit vjezd aut se spalovacími motory na 50 %, druhá polovina nahrazena elektroauty/hybridními/vodíkovými auty). 16 8 17.04.2021 Jak byste zvolili a formulovali komunikační cíl(e) pro aktivistickou (politicky-orientovanou) kampaň, která by omezila počet smogových dní v roce v Praze nebo Brně, ve kterých dochází k překročení hygienických limitů? > Oslovit občany Brna pomocí sociálních sítí a sérií přímých akcí v okolí Zvonařky, skrze ni rozšířit povědomí o smogové situace v Brně a jejím vlivu na zdraví občanů. > Do konce roku 2021 ví 60 % obyvatel města Brna o existenci vznikajícího Plánu mobility a zná své možnosti, jak se může do jeho utváření zapojit a jak může apelovat na vedení města, aby dodržovalo jeho plnění. > Snížit množství projíždějících aut mezi Nuselským mostem a Muzeem o 10 %. - Zvýšení využití služeb projektu Rekola v okolí Muzea během měsíců červen-září o 100 % oproti předešlému roku. > Opatření, kdy do města mohou vjet pouze některé auta (například v konkrétné měsíc v pondělí, středu a pátek auta s SPZ končící lichým číslem, v úterý a čtvrtek auta s SPZ). 17 M measurable měřitelný A attainable dosažitelný R relevant odpovídající S specific konkrétní c a b z hlediska cílové skupiny termínované měřitelné time-bound d s dopadem (impact) upstream vs. downstream přínosné (low penetration) dosažitelné (probability) e termínovaný f. g i. h dále nedělitelné chování konečné chování jednorázové chování 18 9 17.04.2021 CILE ZDROJE CILOVA SKUPINA SDĚLENI 19 10 17.04.2021 12 citace Jiří Krpeš, copywriter: * Humor *Slovní hříčky * otevřený přístup * známé osobnosti "Příběh "'Děti * koalice * Příroda Věci, které fungují Jak komunikace oslovuje cílovou skupinu? presvedčuje presvedčené ghetto pracuje s univerzálními prvky klasika přizpůsobená cílové skupině šitá na míru - komu? v i v 17.04.2021 14 17.04.2021 15 17.04.2021 16 17.04.2021 This week is Climate Week! 12-18 March 2012 33 34 17 Oslovme také ty, kteří nepatrí mezi „obvyklé podezřelé" Všichni rádi mluvíme s lidmi se stejnými zájmy, pohledem na svět a dokonce stejným oblečením jako máme my. Menších úspěchů ale dosahujeme u lidí, kteří myslí, cítí a dokonce se oblékají jinak než my. Pojďme je najít. t........„ sustainability Communications 17.04.2021 19