EU v praxi: čeští zemědělci a spotřebitelé v EU

Týden 1: Úvod, seznámení s požadavky kurzu. Základní pojmy a problémy SZP (2. 3. 2021)

Realizace kurzu on line

Kurz bude v souladu s pandemickou situací v JS 2021 probíhat jako synchronní on line vysílání v platformě MS Teams vždy v úterý v čase 14:00-15:40

Odkaz:

Seznámení s požadavky kurzu. Klíčové mezníky vývoje SZP; základní pojmy a problémy 

PREZENTACE:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2021/EVSb2097/um/ppt_prezentace/Zakladni_pojmy_a_vyvoj_Uvod__2_.pdf

Anotace kurzu:

Cílem kurzu je seznámit studenty podrobněji s fungováním jedné z klíčových komunitárních politik EU, kterou je společná zemědělská politika (SZP). Širším cílem je potom na příkladu této politiky ukázat reálnou stránku fungování EU, včetně zapojení jednotlivých relevantních aktérů do tvorby této politiky (instituce EU, členské státy, zájmové skupiny…). Oblast SZP již dávno není jen doménou prosté zemědělské produkce a její dotační podpory. V současnosti problematika zahrnuje významné oblasti ochrany spotřebitele i environmentální problémy, stále proto narůstá důležitost této agendy v každodenním životě. Navíc je tato problematika bezprostředně spojena s nejnovějším děním v EU (příprava a realizace nového finančního rámce pro období 2021-2027; tzv. Green Deal atd.). V rámci kurzu bude proto věnován významný prostor také těmto tématům, jejich aktuálnímu vývoji a budoucnosti. SZP je také jako jedna z nejvíce kontroverzních politik EU spojena v českém prostředí s řadou mýtů. V kurzu se proto budeme věnovat i fungování SZP v českém prostředí. Studenti budou mít možnost seznámit se s pozitivními i negativními zkušenostmi s fungováním SZP a příbuzných agend (ochrana spotřebitele apod.) ve vztahu k ČR. První část kurzu bude probíhat přednáškovou formou, ve druhé části se studenti naučí diskutovat danou problematiku (také s externími experty) a řešit zadané úkoly a problémy spojené se SZP.

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni lépe rozumět nejen vývoji SZP v kontextu vytváření jednotného trhu, ale i související problematice (ochrana spotřebitele, některé environmentální aspekty, příprava víceletého finančního rámce).  Cílem kurzu je naučit studenty analyzovat praktické fungování této unijní politiky a roli jednotlivých klíčových aktérů (zemědělci a jejich lobby, spotřebitelé, členské státy EU, instituce EU atd.); diskutovat danou problematiku (také s externími experty); řešit zadané úkoly a problémy spojené se SZP; pracovat ve skupině/dvojici; sbírat a zpracovávat data získaná pomocí rozhovorů za účelem sepsání práce; prezentovat práci.

Vyučující:

Mgr. Petra Kuchyňková, Ph.D.   

Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií, FSS MU

e-mail: kuchynko@fss.muni.cz

tel.: 549-494-863


Podmínky absolvování kurzu:

Student může v průběhu předmětu získat až 67 bodů (plus případné bonusy – viz níže). Rozdělení bodů je následující:

  • Seminární úkol - prezentace                                                   max. 15 bodů
  • Seminární úkol – komentovaný PPT                                      max. 15 bodů
  • NEBO: Závěrečný individuální paper                                     max.  30 bodů
  • průběžný test                                                                            max.  7  bodů
  • závěrečný test                                                                           max. 30 bodů
  • bodové bonusy nad rámec bodování                                   min. 4 body (otázky pro experty + aktuality)

Pro úspěšné absolvování kurzu je třeba získat minimálně 40 bodů (závěrečný test, průběžný test + praktický úkol NEBO individuální práce), vypracování praktického úkolu formou prezentace NEBO individuálního paperu je NEZBYTNOU podmínkou pro účast na závěrečném testu.


Struktura úkolů a hodnocení:


1) Praktický úkol (komentovaný PPT) – hodnocení 0-15 bodů

   Praktický úkol (ústní prezentace on-line sdílením prezentace v MS Teams) - hodnocení 0-15 bodů


Praktický úkol zpracovávaný skupinově, v DVOJICÍCH, PŘÍPADNĚ I INDIVIDUÁLNĚ (vzhledem k pandemické situaci se počítá s on-line komunikací v rámci dvojice) sestává: z ústní prezentace v rámci seminářů konaných ve dnech 11.5.2021 a 18.5.2021 (podle počtu studentů, kteří si zvolí tuto formu praktického úkolu) a odevzdání komentovaného powerpointu.

Téma skupinového úkolu je omezeno na PRAKTICKÉ PŘÍKLADY FUNGOVÁNÍ SZP V ČR. 

Úkolem týmu je vyhledat ve svém okolí praktické příklady z těchto nabízených možností: 

a) příklady využívání  dotačních titulů a finančních možností v rámci SZP (platby související se zemědělskou produkcí, ale i čerpání projektů v rámci Programu rozvoje venkova) – studenti rozeberou skutečný příklad využívání dotačních možností v zemědělské praxi (na základě vlastního pozorování a reálně uskutečněného rozhovoru s realizátorem projektu, zhodnocení realizace projektu/projektů, fotodokumentace v rámci ústní prezentace apod.). Vzhledem k pandemické situaci je zcela akceptovatelné vést rozhovory s respondenty e-mailovou, telefonickou či jinou distanční formou!

b) Příklady vlivu SZP a dalších faktorů na současnou českou zemědělskou produkci či rozvoj venkova – studenti rozeberou praktický příklad v konkrétním odvětví, u konkrétního zemědělského podniku/podnikatele, obce apod. (pozitivní příklady – nové produkční možnosti, modernizace X negativní příklady – ukončení výroby, problémy žadatelů o dotace apod., opět na základě rozhovorů). 

Prezentace by měla vždy identifikovat existující problémy související s konkrétním zkoumaným případem, pozitiva a negativa působení SZP EU (dotací, legislativy apod.) v konkrétním zkoumaném případě. Závěr by měl obsahovat shrnutí a zhodnocení limitů i perspektiv působení unijních dotací, legislativy či změn souvisejících se SZP v daném případě + doporučení možného budoucího postupu (zlepšení, možná řešení existujících problémů apod.). 

Doporučená struktura: 

Ca 10 (komentovaných) slajdů:

  1. úvod, stanovení cíle práce, zdůvodnění výběru zkoumaného případu (ca 1-2 slajdy)
  2. stručný popis případu (zkoumaného zemědělského podniku či zkoumaného projektu): ca 1-2 slajdy
  3. Kritická (analytická) zpráva:  identifikace existujících problémů souvisejících s konkrétním zkoumaným případem, pozitiva a negativa působení SZP EU (dotací, legislativy apod.) v konkrétním zkoumaném případě (ca 3-4 slajdy) - tato část by měla být založena reálně uskutečněném rozhovoru s kompetentními osobami (realizátor projektu, majitel zemědělského podniku apod.)
  4. Závěr:  shrnutí a zhodnocení limitů i perspektiv působení unijních dotací, legislativy či změn souvisejících se SZP v daném případě + doporučení možného budoucího postupu (zlepšení, možná řešení existujících problémů apod.): ca 2-3 slajdy
  5. Použité zdroje


Do 20. 4. 2021 studenti vyučující písemně (e-mail) nahlásí, zda budou závěrečný praktický úkol vypracovávat formou prezentace ve dvojicích (v takovém případě nahlásí i složení sestavených dvojic), nebo formou individuálního paperu, a na jaké téma (předběžně) budou praktický úkol zpracovávat.

Komentovaný powerpoint, který bude finálním výsledkem prací ve dvojici, je nutné odevzdat nejpozději do 23. 5. 2021. 


Individuální seminární práce (paper): 

Vzhledem k pandemické situaci je možné namísto prakticky orientované prezentace vypracovat individuální seminární práci v délce cca 10 normostran textu (včetně poznámek, seznam použité literatury se do rozsahu nezapočítává) na následující témata:

1) Jaké jsou podle vás nejzávažnější současné problémy společné zemědělské politiky EU? Jaké problémy by podle vás měla současná SZP přednostně řešit a proč. Vyberte si 1 problém a blíže jej popište.

2) Jaké jsou podle vás nejzávažnější současné problémy českého zemědělství a proč?  Vyberte si 1 problém a blíže jej popište.

Struktura práce:

  1. úvod, stanovení cíle práce;
  2. nejzávažnější současné problémy SZP a zdůvodnění vašeho výběru;
  3. stručný popis dílčího tématu, které jste si vybrali jako problematické; analýza problému: v čem spočívá, co je potřeba podle vás řešit a proč
  4. Jaké jsou podle vás možnosti řešení?
  5. Závěr + doporučení, co by se mělo dělat, jak by se měl daný problém řešit
  6. Použité zdroje

Individuální závěrečný paper je nutné odevzdat nejpozději do 23. 5. 2021, včetně. 

2) Průběžný test

Průběžný test (založený na přednáškách probíhajících v období 2. - 30.3.2021) bude sestávat ze 7 uzavřených otázek (vždy 1 nabízená možnost odpovědi správná). Každá správná odpověď bude ohodnocena 1 bodem. 

PRŮBĚŽNÝ TEST SE USKUTEČNÍ FORMOU ON-LINE TESTU (VZDÁLENÝ PŘÍSTUP PROSTŘEDNICTVÍM ODPOVĚDNÍKU) V TERMÍNU 27. DUBNA 2021


3) Závěrečný test

Závěrečný test bude sestávat z 3 otevřených otázek (znalost souvislostí, založeno především na přednáškách, vč. přednášek expertů) – každá oceněna 10 body. Celkem bude možné získat 30 bodů.

ZÁVĚREČNÝ TEST BUDE PSÁN VE ZKOUŠKOVÉM OBDOBÍ, PŘEDTERMÍN SE USKUTEČNÍ DNE 25.5.2021


BONUSOVÉ ÚKOLY


1) Písemná příprava otázek pro vystoupení expertů, Ing. Jaroslava Šebka (ASZ) a europoslankyně, paní Veroniky Vrecionové (Zemědělský výbor EP)

Příprava by měla obsahovat cca 2-3 otázky. Za každou zdařilou přípravu s otázkami je možné získat 2 bonusové body.

2) 1 bonusový bod za otázky položené během diskusí s externími experty, panem Ing. Šebkem a paní europoslankyní Vrecionovou

2) Aktuality

Další bonusové body mohou obdržet studenti, kteří narazí na zajímavou mediální zprávu, komentář apod. týkající se SZP, ČR ve vztahu k SZP a souvisejících oblastí. K zisku bonusových bodů opravňuje odevzdání aktuality do příslušné odevzdávárny a upozornění vyučující (E-MAILEM) na toto odevzdání. Student by měl být schopen aktualitu okomentovat na příslušné hodině, případně na závěrečném semináři (dle dohody s vyučující). Nevyžaduje se žádný sofistikovaný či specializovaný komentář, postačuje vysvětlení, proč je z pohledu studenta příslušná aktualita zajímavá či důležitá.

Bodování: standardní aktualita = 1 bonusový bod; mimořádně zdařilá aktualita = 2 bonusové body

Aktuality je možné odevzdávat do 4. 5. 2021 (včetně).

Bodovací škála:

A = 67 (a více) - 62 bodů

B = 61 - 56 bodů

C = 55 - 50 bodů

D = 49 - 45 bodů

E = 44 - 40 bodů

F = 39 bodů a méně