Téma 7: Rizikové chování v kontextu sociálních vztahů (sociální opora). (Jan Širůček, 14,00 - 17,30) 13. 5. 2021
Koncept rizikového chování v adolescenci,
jeho typické formy, možnosti jeho zjišťování. Etiologie rizikového
chování v adolescenci a empirická
zjištění. Možnosti prevence a včasné intervence. Mapa rizikových a
protektivních faktorů, které se podílí na rozvoji rizikového chování.
Rizikové chování
Risk behaviour („behaviour“
v britské či „behavior“ v americké angličtině); risk-taking
Rizikové chování je pojem odkazující ke komplexní kategorii ustanovené
v sociálních a medicínských vědních oborech ke klasifikaci takových
aktivit, které přímo nebo nepřímo vyúsťují v psychosociální nebo zdravotní
poškození aktéra, jiných osob, majetku nebo prostředí v širším smyslu;
velmi blízkou kategorií je „health
behaviour“. Z definice je patrno, že se jedná o značně širokou,
heterogenní kategorii jevů, v mnoha ohledech přesahující pole zájmu
psychologických disciplín. Pragmatické pojetí rizikového chování uchopitelné
nástroji psychologické empirie obvykle zahrnuje
·
Sexuální
chování (např. předčasné zahájení sexuálního života, promiskuita)
·
Zneužívání
návykových látek včetně nikotinu, alkoholu a kofeinu (resp. jiných
povzbuzujících substancí)
·
Prepatologické
hráčství
·
Agresivní
chování (např. šikana, rasová nesnášenlivost)
·
Delikventní
chování ve vztahu hmotným majetkům
·
Rizikové
sportovní aktivity (např. extrémní podoby zimních sportů, bungee jumping)
·
Rizikové
zdravotní návyky (např. neadekvátní stravovací návyky, nedostatek či přemíra
pohybové aktivity)
·
Rizikové
chování ve vztahu k institucím (např. problémové chování ve škole)
Speciálními tématy v rámci výše uvedených, jimž je
v posledních desetiletích věnována mimořádná výzkumná pozornost, jsou
rizikové chování při řízení (motorových) vozidel, rizikové stravovací návyky,
sexuální chování a zneužívání návykových látek ve spojitosti s přenosem viru
HIV a agresivní chování, zejména pak u adolescentů a mladých dospělých. Další
problematikou je rizikové chování ve vztahu k školským institucím a
vzdělávání.
Alternativní užší definice rizikového chování odkazuje na porušování
v daném prostředí obecně přijímaných sociálních norem. Toto chování je pak
označováno jako problémové a je chápáno
jako takové, které je vzhledem k normě hraniční, není ještě sociálně
patologické, může však v rámci ontogeneze patologickému chování
předcházet. Z uvedeného je zřejmé, že se jedná o problematické vymezení závislé
na konkrétních podmínkách (historických, kulturních, lokálních, ontogenetických
aj.) Srovnávací výzkum v této oblasti přináší spíše rozporné výsledky – na
jedné straně klasik oboru R. Jessor konstatuje identifikovatelnost „syndromu problémového chování“ jak u
adolescentů ze Spojených států amerických, tak i Čínské lidové republiky (Jessor&Jessor, 1997) současně je zřejmé, že normy
určující „běžné“ a „problematické“ se liší nejen mezi světadíly, ale i mezi
komunitami obývajícími tentýž prostor či rodinami.
Z terminologického hlediska se zdá vhodné rozlišit rizikové chování
(risk behaviour) a riskující chování (risk-taking behaviour). V prvním,
častěji frekventovaném pojetí je riziko neuvědomovaným nebo popíraným aspektem
chování vedeného jiným motivem; typickým případem je nechráněný pohlavní styk
mezi náhodnými partnery. Druhý případ je charakterizován plným vědomím rizika,
které může být i součástí motivačního komplexu daného chování; např.
horolezecký výstup v extrémních podmínkách.
Psychosociální procesy souvisejí s rizikovým chováním
Jakkoliv je rizikové chování
nesourodou kategorií, některé psychosociální procesy se z hlediska výzkumu
i praxe těší obecné pozornosti.
Zejména v souvislosti s experimentováním s návykovými
látkami, hráčstvím a sexuálním chováním je předmětem intenzivního výzkumu snížená sebekontrola. V tomto
kontextu se projevuje jako znevýhodňující vzorec rozhodování, volící aktuální
libost a/nebo úlevu od nelibosti za cenu odložených, avšak závažnějších negativních
důsledků (Stout & al., 2005). I samotná schopnost
hodnocení rizika je zřejmě u indikovaných skupin populace snížena. Z
osobnostních charakteristik bývá zdůrazňována zejména role impulsivity, respektive nezdrženlivosti.
Z hlediska sociální psychologie je zdůrazňována role sociálního
vlivu (social influence) a obecně interpersonálních vztahů současně pro rozvoj
i prevenci rizikového chování. Platí přitom, že uspokojující sociální fungování
je protektivním faktorem; současně však sociální vliv důležitých druhých je
faktorem rizikovým, chovají-li se oni sami rizikově. Mezi další typické
rizikové faktory patří nízký socioekonomický status a sociální exkluze resp.
náležitost k sociálně vyloučené skupině.
Studie rodových rozdílů obvykle zjišťují vyšší náchylnost
k rizikovému chování u mužů; v určitých oblastech však rozdíly nejsou
vůbec zjištěny (kouření), nebo jsou moderovány věkem (návykové látky obecně,
sexuální chování, řízení motorových vozidel a gambling) v tom smyslu, že u
mladších žen a mužů nejsou rozdíly detekovatelné, a nebo jsou z hlediska
velikost efektu zanedbatelné (sportovní aktivity). Tyto poznatky jsou platné
v rámci euroamerického kulturního prostředí (Byrnes & al., 1999).
Rizikové chování u dospívajících a mladých dospělých
V adolescenci rizikové chování považujeme za běžnou
součást vývoje (rizikové chování detekujeme u větší části „nepatologické“
populace) a do jisté míry i jako způsob vyrovnání se s vývojovými úkoly etapy
dospívání. Současně však konkrétní formy rizikového chování mohou vést
k rozvoji závažnějších poruch se zdravotními a psychosociálními důsledky
(např. tzv. gateway effect, popisovaný u lehkých drog). Výzkumně je právě proto
rizikovému chování v dospívání a mladé dospělosti věnována zvýšená
pozornost s cílem porozumět jeho souvislostem a přispět tím tak
k efektivnější intervenci a prevenci.
Vlivným teoretickým rámcem vysvětlujícím etiologii
rizikového chování v adolescenci a mladší dospělosti je Teorie problémového chování (Problem behavior theory, Jessor &
al., 1991), která
člení psychosociální faktory ovlivňující genezi rizikového chování do tří
systémů:
·
subjektivní
percepce a hodnocení sociálního prostředí, zejména vnímání a hodnocení vztahů
s druhými lidmi, modely chování u blízkých osob, vnímaná kontrola ze
strany rodičů a přátel;
·
osobnostní
charakteristiky jako je sebepojetí, hodnotová orientace a osobnostní rysy;
·
chování,
které představuje přímé antecendenty vlastního problémového chování (např. nedostatky
ve školní práci), nebo aktivity s rizikovým chováním neslučitelné (např. zapojení
do prosociálních aktivit v komunitě).
Dispozici k rizikovému chování lze predikovat na základě znalosti
působení rizikových a protektivních faktorů v rámci výše uvedených systémů. V
Jessorově pojetí tyto faktory nemají dimenzionální strukturu, ale jsou vymezeny
jako vzájemně nezávisle proměnné. Protektivní faktory v tomto modelu moderují (zmírňují)
působení faktorů rizikových na chování.
Literatura
1) Byrnes, J. P., Miller, D. C. & Schafer,
W. D. (1999): Gender Differences in Risk
Taking: A Meta Analysis. Psychological
Bulletin. Vol. 125, No. 3, 367-383.
2) Jessor, R. (1994). Problem-Behavior
Theory and the life course in adolescence: Epistemology in action. Medicine and
Mind, 8, 57-68.
3) Jessor, R., Donovan, J. E., Costa, F. M.
(1991). Beyond Adolescence. Problem Behavior and Young Adult Development.
Cambridge University Press.
4) Labáth, V. a kol. (2001). Riziková mládež.
Možnosti potenciálnych zmien. Sociologické nakladatelství. Praha.
5) Matoušek, O., Kroftová, A. (2003). Mládež a delikvence.
Portál. Praha.
6) Schulen-berg, J., Maggs, J.L., Hurrelman, K. (Eds.). (1997). Health
Risks and Developmental Transitions During Adolescence. Cambridge University
Press.
7) Stout, J.C., Rock, S.L., Campbell, M. C.,
Busemeyer, J. R, Finn, P. R. (2005): Psychological Processes Underlying Risky
Decisions in Drug Abusers. Psychology of
Addictive Behaviors. Vol. 19, No. 2, 148-157.