Přednáška 6: Další teorie měření | 10. 5. 2021
Cílem přednášky je představit další teorie a modely měření, které se v psychologii a souvisejících vědách používají, a se kterými je možné občasně přijít do kontaktu. Cílem tohoto tématu je zejména konceptuální pochopení jednotlivých teorií se zaměřením na jejich podstatu a hlavní principy, přínos a výhody či hlavní oblasti použití. Cílem je také jednotlivé teorie konfrontovat a zdůraznit jejich rozdíly, a to jak technické odišnosti, tak i různý Další teorie budou představovány skrze srovnání s klasickou testovou teorií, která bude podrobena obšírné kritice.
Klíčová témata:
- Formativní vs. reflektivní modely měření.
- Teorie zobecnitelnosti jako rozšíření CTT – fasetová struktura chyby měření, zdroje chyby měření.
- Teorie odpovědi na položku – základní koncept a principy. Srovnání s faktorovou analýzou.
- Příklady využití IRT: počítačové adaptivní testování, kognitivní modelování, vyvažování testů (test-equating), pilotáž položek.
- Spojité měření.
- Teorie vědomostních prostorů. Modely s diskrétními latentními proměnnými.
- (Dynamické) síťové modely.
- Q-sort, sociometrie.
Studijní zdroje
Povinná literatura
V rychlosti si projděte následující kapitoly z Furra, které se zaměřují na teorii zobecnitelnosti a teorii odpovědi na položku. Stačí jen hrubé
- FURR: s. 355–383 (GT)
- FURR: s. 385–411 (IRT)
Další povinná literatura
Z následujícího seznamu si vyberte libovolný jeden podle tématu, které vás zajímá nejvíce, přečtěte jej a udělejte si na něj názor:
Doporučená a rozšiřující literatura:
- URB: strany 112–120, 152–181, 255–265.
- DeMars, C. (2010). Item Response Theory. Oxford: Oxford University Press.
(Cca 100 stran, extrémně stručné s minimem statistiky!). - Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying The Rasch Model : Fundamental Measurement in the Human Sciences (2 ed). Mahwaw (NJ): Lawrence Erlbaum Associates. Strany xiii–49.
(Konceptuální úvod do IRT).
5. průběžný test: odpovídejte 10.–16. 5.
Obsahem tohoto testu bude 5. a 6. téma kurzu, tedy objektivita, normy a standardizace (přednáška 5) a rovněž další teorie měření (přednáška 6). Součástí testu nebude žádná statistická analýza, může však být zadaný jednoduchý příklad související s konstrukcí norem (např. převod skórů) či s pravděpodobností správné odpovědi (IRT) atp.