Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty PSYb2780 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 22. března 2021 Osnova kurzu qÚvodní lekce - samostudium vpráce s informacemi - informační a post-informační společnost, informační gramotnost vpsaní odborných (závěrečných) prací vinformační zdroje - typy, licencované zdroje, kde hledat? qSeminář 1 - praktická práce s elektronickými informačními zdroji vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v oborových databázích qPřednáška citace, citování, plagiátorství vzákladní terminologie, citační styl APA vzáklady citování jednotlivých druhů dokumentů vcitační software, zvláštnosti citování q Seminář 2 - praktická práce s elektronickými informačními zdroji vnadstavbové nástroje a "vědecké sociální sítě" vdatabáze elektronických knih, e-knihy Cíl a smysl předmětu qrychle a efektivně najít téměř cokoliv - minimálně vědět kde hledat qkreativně pracovat s klíčovými slovy qověřit si kvalitu a relevantnost zdroje qcitovat podle APA qnebát se žádné seminárky ani bakalářky! q… no a když to nepůjde, tak se ozvete J q Podmínky absolvování předmětu Setkání Termín Čas Forma Úvodní lekce od 22. 3. do 28. 3. Kdykoli J samostudium Praktický seminář 1 1. 4. 8:00 - 9:40 online - MS Teams Přednáška citace 8. 4. 8:00 - 9:40 online - MS Teams Praktický seminář 2 15. 4. 8:00 - 9:40 online - MS Teams Práce s informacemi Informační společnost qZaložená na informacích a znalostech qZásadní role přístupu k informacím q Problémy při práci s informacemi: v velké množství v snadná dostupnost v kvalita a relevance qKlíčové je čerpat z relevantních zdrojů qPříští seminář - jak zjistíme, co je relevantní zdroj a jak to ověříme? Post-informační společnost Post-informační společnost qDva typy lidí: vproducenti obsahu vkonzumenti obsahu Facebook, Instagram - většina uživatelů pouze konzumuje qJak být méně zranitelný při konzumování obsahu? vzačít ho produkovat (př. vlastní výzkum) vmít vlastní pohled na svět - verbalizovat ho a používat velké množství různých zdrojů Informační gramotnost → Rozpoznání informační potřeby q Schopnost informaci: ❖nalézt - znalost informačních zdrojů a vyhledávacích strategií ❖vyhodnotit - užitečnost/relevance ❖použít - pro daný účel, znalost autorského zákona, problematiky citování a plagiátorství Jak na odbornou (závěrečnou) práci Propagační video Západočeské univerzity v Plzni Formální základy. Co je nezbytné dodržet? American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000 -kniha dostupná v Knihovně FSS -signatura: B2-1537a qPokyny pro psaní závěrečných prací - základ Jak na to J qZačít včas vteorie, výzkum, sběr dat, diskuse, všechno trvá vurban myths jak někdo napsal bakalářku za měsíc, nevěřte jim - takové štěstí mít nemusíte qProč to píšete? vProtože musíte? Protože chcete něčím přispět? Rozšířit poznání? vPřemýšlíte nad publikováním? qTéma vMusí bavit, klidně se i osobně dotýkat - v psychologii si můžete vybírat. vVycházejte z toho, co vás chytlo během studia. vMěli jste zajímavé béčko? Zajímavou seminárku? vMnohem lépe se začíná z něčeho než od nuly. Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce Volba tématu qtéma vás musí bavit psát o něčem, co znám co znát chci co se mě dotýká co chci ovlivnit co chci změnit qmusí být dostatečně zúžené! qproblém většiny bakalářek/seminárek je zbytečná obecnost - práci s tématem si vysvětlíme v 1. praktickém semináři J Informační průzkum Práce s informačními zdroji qhledání dokumentů, které souvisí se zvoleným tématem qzákladní rámec vědění = množství zdrojů, výzkumů a studií, které v rámci vědeckého „know how“ cituje většina autorů - opakují se qseznamy literatury (na konci výzkumů, knih, atp.) - najdete v nich další zdroje qNepsali o tom už jiní studenti? Můžu je kontaktovat? Čím se můžu inspirovat? qpodívat se do Archivu závěrečných prací: https://is.muni.cz/thesis/ qna práce jiných univerzit - Vysokoškolské kvalifikační práce: https://theses.cz/ qhistorické monografie a/nebo nové aktuální studie qEurope e-theses portal: https://www.dart-europe.org/basic-search.php qvychytávky - těžko dohledatelné a/nebo placené studie Jaké jsou možnosti získání dokumentů? Informační zdroje Pozn. podrobněji budeme probírat a zkoušet na seminářích J Zdroj: quoteload.com Informační zdroje ❑Knihy ❑Periodika ❖odborné časopisy, magazíny ❑Referenční díla ❖encyklopedie, slovníky, tezaury, mapy, atlasy, bibliografie, adresáře, ročenky ❑Další zdroje ❖závěrečné práce, materiály z konferencí, vládní publikace, šedá literatura, noviny, newslettery) ❑Internet Surface Web x Deep Web x Dark Web Zdroj: https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web Podrobněji na semináři J Licencované zdroje I. ❑další výrazy - komerční zdroje/databáze, elektronické informační zdroje, e-zdroje, EIZ, databáze, dokumenty v elektronické podobě ❑dostupné prostřednictvím databází ❖volně dostupné - Open Access ❖komerční (licencované) Licencované zdroje II. ❑za úplatu - pro studenty MU zdarma ☺ ❑informace jsou prověřené (prochází recenzním řízením) ❑články většinou dostupné dříve než v tištěné podobě ❑doporučený zdroj pro psaní seminárních a závěrečných prací Databáze ❑Bibliografické - pouze základní "identifikační" údaje o dokumentech (název, autor, rok vydání atd.) + abstrakt ❑ Fulltextové - plné texty dokumentů ❑ Multioborové - dokumenty z různých oborů ❖rozsáhlé databáze – např. ProQuest, Wiley, EBSCO ❖není možné mít zaplacený přístup ke všem kolekcím, tj. ke všem fulltextům Jak se dostanu k licencovaným zdrojům? aneb nejdůležitější slide této prezentace J ❑ stránky knihovny - http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje ❖ databáze k oborům vyučovaným na FSS ❑ Portál elektronických informačních zdrojů MU - http://ezdroje.muni.cz/ ❖databáze i z dalších vědních oborů Jak se dostanu k licencovaným zdrojům mimo počítačovou síť univerzity? aneb 2. nejdůležitější slide této prezentace J ❑ Nastavte si na počítači vzdálený přístup ❖VPN ❖Shibboleth ❖EZproxy Kde začít? Vyhledávače, discovery systémy a vědecké sítě ❖ EBSCO Discovery Service - "univerzitní Google" pro licencované i volně dostupné zdroje ❖ Google Scholar - vyhledávač odborné literatury ❖ Science Open - vědecká a publikační síť Kde hledat odborné časopisy? I. ❑Annual Reviews (do 2018) ❑EBSCO ❑JSTOR ❑ProQuest ❑Sage Journals Online ❑ScienceDirect ❑SpringerLink ❑Taylor&Francis ❑Wiley Online Library Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery Kde hledat odborné časopisy? II. ❑Volně dostupné zdroje: ❖Directory of Open Access Journals (DOAJ) - adresář FT vědec. a akad. časopisů s otevřeným přístupem, přes 10.000 časopisů ❖Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) - abstraktová a fulltextová databáze článků uveřejněných ve vědeckých časopisech z oblasti humanitních a společenských věd vycházejících v ČR, SR, v Maďarsku, Polsku, atd. Kde hledat knihy? ❑Katalogy ❖Katalog MU Aleph ❖Souborné katalogy - knihovny.cz, CASLIN ❖Ebsco Discovery Service ❑Licencované databáze ❖Ebsco eBooks ❖Sage Knowledge Kde hledat knihy? II. ❑Další zdroje ❖Directory of Open Access Books (DOAB) - seznam recenzovaných knih (OA), přes 4000 knih ❖Google Books ❑DDA - nový způsob nákupu e-knih dle požadavku uživatelů, platforma ProQuest Ebook Central Kde hledat informace z médií? ❖Anopress Monitoring Online - mediální zdroje ČR - periodika, TV a rozhlasové vysílání, sociální sítě ❖PressReader - periodika z více než 100 zemí Kde hledat závěrečné práce? ❖Archiv závěrečných prací MU - Thesis ❖Vysokoškolské kvalifikační práce - Theses ❖DART - Europe E-theses Portal (evrop. závěrečné práce) ❖ProQuest® Dissertations & Theses (PQDT OPEN) - Open Access Dissertatitons and Theses (USA) Kde hledat statistické údaje? ❖Český statistický úřad ❖Eurostat Kde hledat další zdroje? vSocial Science Research Network - brána k informačním zdrojům pro oblast sociálních věd vAmerican Psychological Association v vGoogle Scholar Shrnutí Slovníček šedá literatura = nepublikované, polopublikované dokumenty; zprávy (výroční, grantové apod.), závěrečné vysokoškolské kvalifikační práce; konferenční příspěvky a sborníky. referenční díla = encyklopedie, slovníky, mapy, atlasy, … deep web = databáze, zprávy, repozitáře, vládní zprávy dark web = ilegální aktivity invisible web = podrobnější a odbornější info; APA PsycNet media slavery = zneužití informací a vytváření falešných informací pro manipulaci s uživateli a zkreslení jejich názorů fake news = zkreslené vymyšlené zpravodajství hoax = poplašné, nebezpečné a zbytečné řetězové zprávy dezinformace = falešná informace, která zkresluje úsudek jedince IMRaD = struktura odborného textu (Introduction, Methods, Results and Discussion) EIZ = elektronické informační zdroje (př.: EBSCO) komerční zdroje = licencované zdroje – databáze za přístupový poplatek Open Access (OA) = bezplatný přístup k informacím Píšete závěrečnou práci I. 1. Zvolíte téma qbaví a není obecné qzkontrolujete, jestli/jak o tom píšou další (př.: Archiv závěrečných prací IS MU) 2. Uděláte informační průzkum qkatalogy knihoven qlicencované zdroje qveřejné dostupné zdroje (OA) qopakující se, často citované práce q(většinou několik fází – seminář) Píšete závěrečnou práci II. 3.Odborné informace vyhledávejte v licencovaných informačních zdrojích qověřené, kvalitní, jedinečné informace qseznam databází - stránky knihovny, Portál elektronických informačních zdrojů qmimo počítačovou síť MU si nastavte vzdálený přístup - např. VPN, Shibboleth Literatura qKatuščák, D., Drobíková, B. & Papík, R. (2008). Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma. 161 s. qBothma, T. (2011). Navigating information literacy: your information society survival toolkit. 3rd ed. Cape Town: Pearson Education. 208 s. qPokyny pro psaní závěrečné prace (2020), FSS MU, Katedra psychologie. Dostupné z www: https://psych.fss.muni.cz/studenti/zaver-studia/zaverecna-prace-pokyny qAmerican Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000 qPsycNet APA. http://psycnet.apa.org/ qFake news, hoax, dezinformace: https://zvolsi.info/surfarovym-pruvodcem/ https://www.mediaguru.cz/2017/03/boj-s-dezinformacemi-je-beh-na-dlouhou-trat/ Obrázky http://phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1604 https://www.quoteload.com/quotes/authors/mitchell-kapor/56045-getting-information-off-the-internet- is-like-taking-a-drink-from-a-fire-hydrant https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web Děkuji, že jste dočetli až sem a těším se na viděnou na online seminářích. V případě dotazů mi neváhejte napsat na níže uvedený email. Dana Mazancová mazancov@fss.muni.cz