Adobe Systems Závislost a hraní počítačových her Lukas Blinka Adobe Systems 2 Screen Shot 2015-12-01 at 20.54.32.png Screen Shot 2015-12-01 at 20.50.58.png Screen Shot 2015-12-01 at 20.54.16.png Adobe Systems 3 Adobe Systems 4 Adobe Systems 5 http://www.cerebromente.org.br/n18/history/self-stimulation.jpg Adobe Systems 6 Látkové a nelátkové závislosti ̶Podobné osobnosti charakteristiky ohrožených (mladí muži, vyšší impulzivita, ADHD, horší emoční seberegulace) ̶Vysoká vzájemná komorbidita ̶Behaviorální složka je zásadní i u látkových závislostí ̶Zapojení dopaminergních drah – např. nepřímý důkaz při léčbě Parkinsonovy choroby ̶Podobný projev různých částí mozku při podnětech na objekt závislosti ̶Podobné dlouhodobé strukturální změny v mozku ̶ALE: nemůžeme ověřit kauzalitu protože nemůžeme použít zvířecí subjekty ̶ Adobe Systems 7 Komponenty závislosti (Brown, 1993/Griffiths 1996) ̶Význačnost aktivita stane tím nejdůležitějším v životě jedince, který tráví většinu času jejím vykonáváním či úvahami nad ní. ̶Změny nálady (euforie) aktivita účinkuje na psychiku jedince, který může zažívat vzrušení či pocity úlevy. ̶Tolerance dotyčný potřebuje k dosažení efektu více aktivity než na počátku. ̶Syndrom z odnětí podrážděnost a náladovost, pokud jedinec nemůže danou činnost vykonávat ̶Konflikt když daná aktivita ruinuje život jedinci či jeho blízkému okolí ̶Relaps návrat k původním vzorcům chování po období abstinence, kdy jedinec poměrně rychle znovu dosáhne extrémních poloh. + ̶Bažení ̶Ztráta kontroly ̶ Adobe Systems 8 https://i.giphy.com/3mo3WBFrvVTYk.gif http://sciencenordic.com/sites/default/files/imagecache/620x/shutterstock_134447465_0.jpg http://www.brimg.net/images/compulsive-spending-traps-8-coupon.jpg https://cdn.psychologytoday.com/sites/default/files/blogs/117498/2014/12/167281-172182.jpg https://userscontent2.emaze.com/images/8040deed-e07d-4655-91ec-8b66142ed464/dff35194-8bd5-4aa7-8f13 -fc8def697e0eimage1.jpeg http://www.thehealthygamer.com/wp-content/uploads/2015/02/onling-gaming-addiction.jpg Adobe Systems 9 http://www.thehealthygamer.com/wp-content/uploads/2015/02/onling-gaming-addiction.jpg Adobe Systems 10 ̶Herní průmysl je zdaleka nejvýdělečnější mediální business ̶Intenzita hraní je výrazně vyšší než konzumace jakéhokoliv jiného média – nejproblematičtější žánry průměr více než 30 hodin týdně ̶Nejúspěšnější hry stále cílí na typické „nerdy“ ačkoliv se celý průmysl snaží tvářit jako „inkluzivní“. ̶Pro většinu hráčů jsou ale hry jen obyčejnou volnočasovou aktivitou, byť časově náročnou. Pro jiné to může být profesionální zájem. Riziko patologizace a „mediální paniky“ ̶Kvalitní výzkumy naznačují prevalenci kolem či pod 1%, u závislých podobné změny na mozku jako u závislých na kokainu ̶ALE i když se nejedná o závislost, neznamená to, že je to „zdravé“ a bez následků - velká časová investice je na úkor jiných (třeba zdravějších a užitečnějších) aktivit ̶Pořád vím málo, chybí dlouhodobé studie. Nevíme, zda se nejedná jen o dočasnou epizodu v životě ̶ ̶ Adobe Systems 11 Adobe Systems 12 MKN11: hráčská porucha (gaming disorder) 1)Snížená kontrola nad hraním (týkající se místa, času, frekvence, intensity, trvání, neschopnosti vytnout, kontextu) 2)Hraní má větší prioritu než jiné aktivity týkající se zájmů či každodenního fungování 3)Hraní pokračuje i přes přítomnost negativních následků 4)Hraní má takovou intenzitu, že signifikantně způsobuje problémy v osobním, rodinném, sociálním životě, ve studiu či zaměstnání či jinak negativně ovlivňuje fungování člověka 5)Vzorec hraní může být trvalý nebo epizodický a rekurentní. 6)Pro diagnózu musí být tento vzorec přítomný alespoň 12 měsíců – kratší doba jen případě přítomnosti všech znaků závislosti, které jsou obzvláště intenzivní ̶ Adobe Systems 13 Rizikové faktory na straně hry ̶Primárně hry typu MMORPG a MOBA. Ostatní online hry jen minoritně a offline hry v podstatě vůbec ̶Implicitně sociální prostředí – MMORPG & MOBA – reálnost prostředí skrze sdílení, žebříčky hráčů ̶ ̶Systém permanentního odměňování v kombinací s náhodností kvalitních odměn ̶Systém odměn z gamblingu – „near miss“, lootboxy ̶Systém zpětné vazby vytvářející pocit kontroly, mistrovství, stav plynutí (flow) ̶Optimální náročnost vůči schopnostem hráče – stav plynutí a ztráta pojmu o čase ̶Perzistentnost herního prostředí a faktická nemožnost hru „dohrát“ ̶Sociální dimenze – pocit komunity, reálnost virtuálna, uznání, dominance apod. ̶ Adobe Systems 14 Rizikové faktory na straně hráče ̶Muži ̶Věk do cca 25 let ̶ADHD – poruchy pozornosti a zvýšená impulzivita ̶Silnější odpověď na odměnu a rezistence vůči trestu ̶Poruchy učení ̶Introverze ̶Sociální úzkostnost ̶Kombinace přehnané sociální závislosti na druhých a zároveň odmítání druhých ̶Nízké sebehodnocení ̶Zhoršené emoční seberegulace ̶Vyhýbavé copingové strategie – hra jako únik od tíživé reality, která je tíživější díky intenzivnímu hraní ̶ untitled - 2006.7.2018.27 - Mozilla Firefox Hráči pravidelně pod vlivem hrají intenzivněji: legální stimulanty (+9.8 hr/week), Ecstasy/MDMA (+9.6), sedativa (+6.9), nelegální amfetaminy (+6.2), enrgydrinky (+3.8) Důvody ke hraní pod vlivem: utlumení potřeby spánku (25.8%), vyšší koncentrace (15.6%), větší nadšení ze hry (13.8%), uklidnění (7.3%), zvýšení odvahy (4.1%), vyhnutí se hladu, (2.7%), překonání neschopnosti usnout (2.0%). Vyšší skore u závislosti: sedativa (hlavně alkohol), tabák, anxiolytika (valium apod. ) Vyšší skore u engagmntu: stuimulující látky, kofein/energydrinky, MDMA untitled - 2006.7.2018.27 - Mozilla Firefox Dysfunctional impulsivity in online gaming addiction and engagement | Blinka | Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace - Mozilla Firefox Impulzivita – neschopnost oddálit uspokojení, tendence ignorovat negativní důsledky, nižší kontrola chování. Podstatný faktor u všech závislostí Intenzita hraní: addiction β=.29, engagement β=.24 Impulzivita: addiction β=.25, vysvětluje 7% variance; engagement β=.07, vysvětluj 1% variance Impulzivita hraje roli zejména v souvislosti s věkem – adolescenti mají přirozeně vyšší impulzivitu (nejvyšší cca v 17 a pak přirozeně klesá) Impulzivita stojí zejména za tendencí k relapsům Dysfunctional impulsivity in online gaming addiction and engagement | Blinka | Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace - Mozilla Firefox Adobe Systems 17 Souvislost s alexithymií ̶Alexithymie – snížená schopnost uvědomování si emocí, snížená empatie a sociabilita, externě orientované myšlení ̶Úzký vztah s autistickým spektrem poruch, somatizací, úzkostností a různými závislostmi ̶Dotazníkové šetření, N=1482 (Mvěk =26.05 SD=5.77; 92.5% muži) ̶Alexithymie vysvětluje 30% rozptylu závislosti vs 2% rozptylu nepatologického nadměrného hraní ̶Závislost: potíže s popisem emocí β =.270; externě orientované myšlení β =.199 ̶Nepatologické nadměrné hraní: externě orientované myšlení β =-.162 ̶Potřeba vnějších odměn. Vyhýbavý styl zvládání potíží, tendence unikat před problémy ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 18 Shrnutí ̶Patologické a nepatologické hraní je podobně intenzivní a na první pohled splývají ̶Ale vykazují rozdílné strukturální (psychologické) charakteristiky a má tak význam je rozlišovat ̶Korektní aplikace kritérií závislostí může pomoci vyhnout se negativnímu nálepkování ̶Závislost sama je spíše vzácná (pod 1%, Stevens et al., 2021) ̶Ale stále víme velmi málo, např. kriticky chybí extenzivní longitudinální studie