Psychodiagnostické praktikum

Blok 3

termín: 6.5. 14-19:40h., vyučující: Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D., Mgr. Ondřej Straka

Blok 1: je zaměřen na konstrukt inteligence, konkrétně na jeho operacionalizaci v rámci komplexních inteligenčních testů.Ve stručnosti budou představeny aktuálně v zahraničí nejrozšířenější komplexní testy určené k diagnostice inteligence - Wechsler Intelligence Scale for Children - Fifth Edition (WISC-V), Wechsler Adult Intelligence Scale - Fourth Edition (WAIS-IV), Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II), Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV) a Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Edition (SB5). Budou nastíněna teoretická východiska těchto testů (PASS, C-H-C atd.), jejich historie a struktura. Částečně se také dotkneme alternativního přístupu k diagnostice inteligence, kterým je tzv. dynamická diagnostika.Poté budou detailněji prezentovány některé z testů, které jsou aktuálně využívány ke komplexní diagnostice inteligence v České republice - Mezinárodní edice Woodcock – Johnson II: Testy kognitivních schopností (WJ IE II COG), Wechslerova inteligenční škála pro děti - třetí edice (WISC III) a Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let (IDS) - a ty testy, které jsou aktuálně do ČR standardizovány - Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II) a Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV).V druhé části bloku si budou moci studenti vyzkoušet praktickou administraci nástroje WJ IE II COG či CAS II.


Manuály a literatura k prezentovaným diagnostickým nástrojům:

 Grob, A., Meyer, CH. S., Hagmann-von Arx, P., Krejčířová, D., Urbánek, T., Širůček, J., Jabůrek, M. (2013): IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let. Praha: Testcentrum.

Lichtenberger, E. O. & Kaufman, A. S. (2009). Essentials of WAIS-IV assessment. New Jersey: John Wiley & Sons.

Roid, G. (2003). Stanford–Binet Intelligence Scales, Fifth Edition. Itasca, IL: Riverside.

Ruef, M., Furman, A. & Muñoz-Sandoval, A. (2010). Woodcock-Johnson Czech International Edition II, Czech editors: J. Mareš, E. Vondráková, J. Zapletalová, D. Heider & J. Burešová. Nashville: The Woodcock-Muñoz Foundation.

Ruef, M. & Furman, A. (2010). Woodcock-Johnson: Mezinárodní edice II. Uživatelská příručka: Czech edition. Retrieved from http://www.woodcock-munoz-foundation.org/pdfs/nn-wjie2man-cz.pdf

Schrank, F. A., Miller, D. C., Wendling, B. J., & Woodcock, R. W. (2010). Essentials of WJ III cognitive abilities assessment. New Jersey: John Wiley & Sons.

Naglieri, J. A. (1999). Essentials of CAS assessment. New Jersey: John Wiley & Sons.

Naglieri, J. A. & Das, J. P. (1997). Das–Naglieri Cognitive Assessment System. Itasca, IL: Riverside.

Wechsler, D. (2008). Wechsler adult intelligence scale–Fourth Edition (WAIS–IV). San Antonio, TX: NCS Pearson.

Wechsler, D., Krejčířová, D., Boschek, P., & Dan, J. (2002): WISC-III - Wechslerova inteligenční škála pro děti. Praha: Testcentrum Praha s.r.o.

Woodcock, R. W., McGrew, K. S., & Mather, N. (2001). Woodcock–Johnson III. Itasca, IL: Riverside.