Internetové poradenství P S Y N 5 2 9 0 Adéla Dohnalová Lucie Felgrová Lucie Fráňová Anna Urešová Syllabus čtyři bloky výuky ve 4 skupinách (vždy jedna z lektorek) jeden blok supervize založeno na praktikování včetně úkolů mezi bloky povinná účast: 75 % výukové bloky, 100 % supervize zkouška formou kolokvia (obhajoba vlastní odpovědi na dotaz kontaktní osoba : Lucka Felgrová Studentům se známkou A-B bude nabídnuta možnost zapojení do poradny :) OBLÍBENÉ PŘEDSTAVOVÁNÍ Jméno1. 2. Má představa o internetovém poradenství 3. Já jako internetový poradce 2 min. VAŠE OTÁZKY PRAKTICKÉ ZÁKLADY INTERNETOVÉHO PORADENSTVÍ Co je internetové poradenství? „každý způsob profesionální psychologické poradenské interakce, která využívá internet k navázání kontaktu mezi psychologem (jiným odborníkem) a jeho klienty" (Rochlen, Zack, Speyer, 2004) Co je (a není) internetové poradenství? Psychoterapie Obecné Specifické Poradenství (rady) Problémy řešící Podpůrné Osobní Automatizované Krizová intervence Rychlé Formy internetového poradenství Formy internetového poradenství E-mail Telefon Videokonference Webová poradnaChat BENEFITY A NEGATIVA BENEFITY A NEGATIVA Nízkoprahovost Vypsání se Disinhibice Hypertexty, multimédia Čas na reakci Zdarma "Černé na bílém" Soukromí, citlivé informace Chybějící zpětná vazba Nemožnost se doptat (Sub)kulturní rozdíly Časová prodleva Chybějící nonverbální komunikace Anonymita DISINHIBIČNÍ EFEKT Suler (2000). Psychology of cyberspace. = větší uvolněnost, smělost komunikujících, ztrát rozpaků, pochyb, zábran, které by se jinak objevily při osobní komunikaci „you don‘t know me“ (anonymita) – možnost experimentování s identitami „you don‘t see me“ (neviditelnost komunikujících) – jazyk je zdůrazněn ve své textové podobě „see you later“ (možnost odložit reakce – asynchronicita) „it‘s all in my head“ (dojem, že ke komunikace probíhá v nějakém fantazijním světě, přisuzování různých vlastností druhé straně) „we‘re equals“ (rovnostářský princip mezi komunikujícími) Pozitivní nebo negativní jev? JAK TEDY INTERNETOVÉ PORADENSTVÍ FUNGUJE? MÝTY O INTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Co si klienti o IP podle vás myslí? Co si myslíte, že klienti od IP očekávají? MÝTY O INTERNETOVÉM PORADENSTVÍ příliš vysoká vs. příliš nízká očekávání - IP může zcela/vůbec nemůže nahradit poradenství tváří v tvář "dělat terapii/poradenství přes internet je prostě nemožné„ (etika, bezpečí...) "lidskou zkušenost nelze plně vyjádřit skrze psaný text" "je nemožné provádět online krizovou intervenci" Z hlediska klientů: MÝTY O INTERNETOVÉM PORADENSTVÍ služby jsou poskytovány zdarma odpověď na e-mail přijde okamžitě musím mít pouze vážný problém jeden kontakt vyřeší všechny moje problémy očekávání okamžitého řešení očekávání komplexnosti řešení iluze bezpracnosti výsledku JAK JE TO S TÍM "PORADENSTVÍM"? Jaký je (by měl být) rozdíl mezi radou od kamaráda a radou z poradny? Co by mělo být obsahem té rady/odpovědi na dotaz? Existují nějaké „zaručené“ rady, které odborník může použít? Pokud ano, kde je vezme? Na základě čeho je použije? 1. 2. 3. INTERNETOVÉ PORADENSTVÍ... Může: Nemůže: INTERNETOVÉ PORADENSTVÍ... Může: Nemůže: ... poskytovat emoční podporu ... legitimizovat klientovy pocity ... byt vhodným prvním kontaktem ... poskytovat ověřené informace ... zabezpečit anonymní, bezpečný kontakt ... rozšiřovat pohled, nabízet různé varianty řešení ... suplovat psychoterapii ... diagnostikovat ... interpretovat ... poskytovat zaručené rady ... nahrazovat klientovi jeho přirozenou síť SPECIFIKA INTERNETOVÉHO PORADENSTVÍ Práce s psaným textem Možnost přípravy, dohledání informací, příprava formulací Anonymita poradce i klienta Role v poradenském týmu Střídání konzultantů Veřejné vs. skryté odpovědi klientům Etická dilemata Jaká etická dilemata můžete jako poradci řešit? Internetová poradna (IP) umožňuje informační kontakt s klienty a kvalifikovanou pomoc klientům v tísni pomocí internetových technologií. Na klienta nebude vykonáván jakýkoli nátlak, který se týká jeho přesvědčení, náboženství, rasy, politiky , ideologie nebo sexuální orientace. IP je služba u které musí být současně a viditelně jednoznačně definováno, kdo je jejím poskytovatelem a zřizovatelem a jaké jsou jejich cíle a poslání. Internetová nabídka poradenských služeb musí obsahovat jednoznačný časový závazek, dokdy může klient očekávat odpověď. Odpověď nebo jiná internetová reakce IP není vázána na vytvoření ekonomického nebo jiného spojení mezi klientem a IP. Pracovník IP nesmí používat IP k uspokojování svých obchodních, sexuálních, emocionálních, náboženských aj. potřeb či přání. Všechny informace sdělené klientem jsou považovány za důvěrné, pokud to neodporuje zákonům ČR. Aktivita IP vůči klientovi není jen dílem jedince - je výsledkem spolupráce týmu. ETICKÝ KODEX https://poradna.fss.muni.cz/eticky-kodex České IP viz: https://poradna.fss.muni.cz/sit- kontaktu/internetove-poradny Rozmach aplikací, např.: Nepanikař, První psychická pomoc, BestHelp, Psychology Chat, TherapyChat, Counselling, Online Therapy, The Mindfulness App Online psychoterapie: terap.io, hedepy.cz, Tymosia.cz, www.ifotes.org, fesat.org/en, www.telementalhealthcomparisons.com/ Zkuste si každý stáhnout/podívat na alespoň tři z nich. IP V ČR A VE SVĚTĚ ZÁVĚREM DNEŠNÍ PREZENTACE - CO ŘÍKALI NAŠI PORADCI? ANEB ROZDÍL MEZI OČEKÁVÁNÍM OD KURZU A „REALITOU“ „Určitě jsem nějak stresoval, jaké to bude a jestli mi to půjde atd, ale fakt jsem nevěděl co čekat. A v reálu bylo fajn, že to celé probíhalo tak nějak pohodově a docela i neformálně.“ „Mě moc příjemně překvapilo, jak jste se nám dokázaly i přes koronu v online prostředí intenzivně věnovat. Úplně to tenkrát předčilo mé představy o tom, co si můžeme z online "praktické výuky" odnést! Oproti očekávání mi přišlo, že je do předmětu relativně "hodně práce", ale moc vám za to děkuji, protože z toho těžím v poradně do teď!“ „Příjemně mě překvapilo, že kurz byl takový dost "neformální", že jste jako vyučující byly vlastně jen o pár let starší, tykali jsme si a tak. Taky jsem čekal víc teorie než praktického zkoušení věcí, což pak bylo taky fajn ze to byla vlastně taková příprava pak na tu práci v poradně.“ „Kurz jsem dělala ještě offline a byl to fakt jeden z nejpraktičtějších kurzů, který jsem měla. Zároveň mi přijde fakt super zůstat v poradně aspoň na pár měsíců, protože tam se nejvíc brousí skills, které se v kurzu cvičí.“