Týden 1
Kritická interpretace náboženství – jaro 2021 online, úterý 12.00 – 13.40
Přednáší: Irena Kašparová
Ph.D.
Konzultační hodiny: po
předchozí domluvě online
Zoom link: https://cesnet.zoom.us/j/97654920106
Sylabus
Kritická interpretace náboženství
představuje nejdůležitější a nejvlivnější přístupy sociální antropologie a
jejích představitelů k fenoménům jakými jsou víra, božstvo, rituál, církev
a jiné, které jsou nejčastěji souhrnně nazývány náboženstvím. Přednášková a
seminární část se prolíná a seznámí studující se základními fakty, která však
nejsou prezentována jako neměnné dogma, ale právě naopak. Zaměříme se na
kritickou interpretaci jednotlivých aspektů a na vliv, jaký má v dané
situaci především lidská kultura. Během semestru se rovněž uskuteční lekce,
jejichž obsahem budou studentské prezentace na jedno z níže vedených
témat.
Kurz je povinný pro
studující všech plánů (hlavní, vedlejší, jednooborový) Sociální antropologie a
staví na znalostech kurzu Úvod do sociální antropologie. Studenti z jiných
oborů jsou vítáni.
Jako základní literaturu
budeme používat Antropologii náboženství od Fiony Bowie. (Jakékoliv vydání,
v ISu je rovněž k dispozici nascanovaný anglický originál pro ty
z vás, kteří si ji nechcete kupovat). Povinná literatura (tj. ta, jejíž
znalost se předpokládá v závěrečné písemné zkoušce) je uvedena u každé
hodiny červeně, ostatní doplňující texty jsou
označeny černě. Pokud je jako literatura uvedena celá kniha, předpokládám její
znalost. Jedná se většinou o základní texty, které je skutečně potřeba načíst a
porozumět jim. Často se navíc tato kniha opakuje v různých přednáškách
(např. M. Douglas je povinná jak pro lekci č. 4, tak pro lekci č. 6 – proto ani
rozsah čtení není až tak velký, navíc vzhledem k tomu, že jsme jí část
četli již v Úvodu do SAN). Docházka do kurzu není povinná, nicméně zadání
zkoušek bude sestaveno jak z povinné literatury, tak i z témat
diskutovaných na přednáškách.
Kurz je hodnocen 6 ECTS,
přičemž 1 ECTS odpovídá 25 hodinám práce v kurzu/pro kurz, (směrnice FSS),
celkově byste tedy měli strávit nad tímto kurzem 150 hodin, tj. 12.5 hodin
týdně.
Hodnocení
Předpokládá se, že
studující budou pracovat na svém hodnocení v průběhu celého semestru.
Výsledná známka je kombinací čtyř oblastí: 100 bodů projekt, 100 bodů esej, 100 bodů
závěrečná ústní zkouška, 48 bodů příprava na hodinu, 48 poskytovaná zpětná vazba,
4 body za včasné odevzdání příprav (0,5 bodu za každé včasné odevzdání). Podmínkou
pro úspěšné absolvování předmětu je, aby první
tři oblasti byly hodnoceny minimálně známkou E, tj. min. 60 body.
Upozornění: projekt, příprava
na hodinu a zpětná vazba jsou kvalifikovány jako práce v kurzu a není možné je opakovat. Pokud studující
neodevzdá přípravu na hodinu a zpětnou vazbu do stanoveného termínu, osobně se nezúčastní
projektu či jeho závěrečné prezentace, popř. v jednom z nich bude
hodnocen jako nedostatečný, nebude se moci zúčastnit závěrečné písemné zkoušky
a bude hodnocen F.
Ad příprava na hodinu
V sylabu je u vybraných hodin modře
zvýrazněna otázka/téma/problém a následně datum, do kdy je
potřeba otázku písemně vypracovat a vložit do Odevzdávárny ve formátu
PŘÍJMENÍ.1, přičemž číslo uvádí číslo úkolu, tak jak je stanoveno v zadání.
Pozdní odevzdání je penalizováno snížením tří bodů za jeden kalendářní den. Za
vloženou přípravu získáte maximálně 12 bodů.
Ad zpětná vazba
V sylabu naleznete zeleně uvedené
datum zpětné vazby. Tu poskytujete přidělené práci spolužačky/spolužáka
a vkládáte ji do odevzdávárny ve formátu PŘÍJMENÍ SPOLUŽÁKA.1.ZPĚTNÁ VAZBA, přičemž
číslo uvádí číslo zpětné vazby podle zadání. Pozdní odevzdání je penalizováno
snížením tří bodů za jeden kalendářní den. Za vloženou zpětnou vazbu získáte maximálně
12 bodů.
Ad Esej
Studující vypracují samostatně jednu esej z níže
uvedených. (Témata jsou koncipována volně, předpokládám individuální rozvinutí
dle zájmu studujícího. Téma je však závazné – tj. pokud je esej stanoven na práci
Franze Boaze, není možné psát pouze o relativismu a jiných autorech a Boaze
zmínit pouze okrajově.) V esejích je nutné pracovat s originálními
zdroji, ne pouze převyprávěnými texty např. z Fiony Bowie či jiných
učebnic. Z eseje je potřeba získat minimálně 60 bodů ze 100. Esej je možné
libovolněkrát konzultovat během konzultačních hodin před jeho odevzdání, naopak
není možné jej po odevzdání přepisovat.
Rozsah: minimálně 5, maximálně 7 normostran (1800 znaků na stránku včetně mezer),
počítáno bez bibliografie a poznámek pod čarou; minimálně 5 titulů literatury,
z toho maximálně jedna učebnice a jeden neakademický titul.
2. Zvolte si jednu známou českou pohádku či pověst a analyzujte ji optikou nahlížení mýtů J. Campbella a C. Leviho-Strausses (vyrovnaným poměrem obou autorů!!) – Tohle téma vypadá lehce, ale je těžké co do zpracování Leviho Strausse! Volte to pouze tehdy, pokud se strukturalismu chcete věnovat i teoreticky!
3. Jak může homo scholastikus dezinterpretovat náboženství? Bourdieho teorii ilustrujte na pěti příkladech z terénu.
4. Diskutujte Geertzovu teorii, že náboženství je model něčeho a model pro něco na dvou různých příkladech, zasazených do kontextu kultury, času a prostoru. Ukažte, jaké konkrétně - viděno i na vámi zvolených příkladech, má teorie nedostatky z pohledu T. Asada.
Deadline odezvání eseje je 30.5.2021 do ISu SAN 102, Odevzdávárna.
Ad Ústní zkouška
Závěrečná ústní zkouška
proběhne obdobnou formou jako později státnice ze Sociální antropologie. Studující
dostanou na výběr dvě ze tří otázek, na které se krátce (2-3 minuty) připravují
zamyšlením nad klíčovými tématy. Poté je vedena na téma otázek diskuse. Délka
trvání zkoušky cca 15 – 30 minut.
Ad Projekt
Pozorování/rozhovory – analýza
– prezentace na téma Náboženské projevy v životě mojí vlastní skupiny
(rodina/peer group, spolubydlící).
Cíle projektu jsou čtyři
1) prozkoumat náboženské
polohy života vlastní skupiny (rodiny/peer group/spolubydlících)
2) vytvořit jejich analytické
porovnání s kolegou/kolegyní
3) vytvořit jejich
vizuální prezentaci (power point, poster, mentální mapa, video, aplikaci)
4) verbálně prezentovat
zkoumání spolužákům
Pracujete v malých
skupinách (2 – 3 osoby). Nejprve společně ve skupině prodiskutujete, co
považujete za náboženská témata, čeho si chcete všímat, co budete vlastně
zkoumat. To znamená:
a) jak si pro sebe a
s využitím již získaných antropologických znalostí definujete náboženství.
b) jak se tato definice
projevuje v každodenním životě (tj. ve kterých oblastech budu zkoumat, co
budu pozorovat, kde, koho a na co se budu ptát). Je důležité, abyste kombinovali
pozorování s dotazováním – můžete si tak ověřit, zda to co lidé říkají
také zároveň dělají a proč je tomu případně jinak. Není zde důležitý popis rituálů
v kostele – např. pokud někdo pravidelně chodí do kostela, nesoustředíte
se jen na popis bohoslužeb. Důležité je náboženství tak, jak je žité
v každodenním životě – kde a jak se projevuje. Chození do kostela sem
patří, ale není to ´jen´ toto. Výsledek společné diskuse zpracujte do
výzkumného záměru (podobně jako jste to dělali na metodách) a odevzdáte jej při
závěrečné prezentaci.
Po společně vytvořeném
itineráři každý sám za sebe sbírá data z oblastí náboženského života, na
kterých se skupina dohodla a následně je analyzuje
Následně se vzájemně
potkáte, diskutujete svá data a snažíte se o jejich srovnání. Nejprve slovně a
následně graficky. K tomu můžete zvolit libovolnou techniku, která je vám
blízká – např. prezentaci v powerpointu, video, plakát, komiks, výstavu
nebo mentální mapu.
Výstupy budou
prezentovány poslední dva týdny semestru – v hodinách i mimo ně.
Prezentace musí obsahovat
shrnutí (max. 2 – 3 minuty) vašeho výzkumného závěru – k čemu jste došli,
jak jste téma uchopili, jak jste jej zkoumali a následně prezentaci VÝSLEDKŮ
výzkumu – tj. k čemu jste došli. Jedná se o společné téma, tj, není to
postavené tak, že každý ve skupině dělá vlastní výzkum, který pak jeden po
druhém představíte. Prezentace má být syntézou výzkumných výstupů – tj. k čemu
jste došli jako skupina. Diskuse bude mít formu kolokvia (představení tématu
skupině studujících a učitelce, následná rozprava s přítomnými a vyučující
a závěrečné zhodnocení celého vystoupení vyučující). Hodnocení je maximálně 100
bodů.
Délka prezentace 10 minut
(delší prezentace budou penalizovány stržením 10 bodů za každou překročenou
minutu).
Doporučuji téma i proces
výzkumu během semestru konzultovat.