RODINA JAKO ZÁKLADNI STAVEBNÍ KÁMEN NEROVNOSTI u ' mk Otázka sociální nerovnosti patrí k základním otázkám sociologické teo. rie. Odpověď na ni nehledají jenom sociologové. Svůj výklad přinášejí i teorie ekonomické a politologické, a také praktické politické programy (které vedle vysvětlení předkládají i program změny, nápravy či, nep^. jde-li to jinak, revoluce). Jakýsi pokus o vysvětlení mechanismů sociální nerovnosti obsj. hují nutně i teorie žitého světa. Každý laik, třeba i vzdělání sotva základního, má své vysvětlení, proč se nachází na té příčce sociálního žebříku na jaké se právě nachází: jaké mechanismy ho tam přivedly a jak ho tam drží. Základní součástí teorie žitého světa je vědomí, kde je ve společnosti „nahoře" a kde „dole", a zejména - podle čeho se v každodenních sociálních výměnách a setkáních pozná, zdaje ten druhý společensky výš anebo níž. To musí ovládat i školák. Ztratit v této věci orientaci je pro člověka stejně fatální, jako je pro potápěče ztráta orientace vzhledem k hladině. Pro úspěšnou životní dráhu je třeba mít také svou teorii sociální mobility, tedy vědět, kde najít výtah do vyšších pater. Je to vzdělání? Anebo konexe? Či jsou nějaké zvláštní praktiky, jež vedou k úspěchu? Jak už dávno poznamenal Adorno, masmédiím se podařilo všechny přesvědčit, že to nejlepší, co lze od života očekávat, je úspěch - a základním projevem úspěchu je postup po stupních sociální stratifikace. Každá společnost chce také vědět, jaký je současný stav nerovnosti a jak se její vnitřní vertikální diferenciace vyvíjí. Sociologie se snaží vyhovět - a jak to odpovídá poptávce, pozadím sociologické reflexe je často i jakýsi předpoklad funkčnosti jistého stavu a někdy i anticipace dalšího vývoje. Příkladem dvou takových teorií je Marxova teorie tříd s perspektivou vývoje průmyslových společností k úplné rovnosti a opačně orientovaná Parsonsova teorie stratifikace, jež zdůvodňuje funkčnost a fatalitu nerovnosti. Dříve, než může sociologie na tuto sociální objednávku začít odpovídat, musí si sama nejprve zodpovědět dvě otázky: Co je mírou nerovnosti? A co je jednotkou nerovnosti? V sociologii, stejně jako ve společnosti, panuje poměrně široká shoda o tom, že sociální nerovnost je opřena o nerovné rozdělení zdrojů a projevuje se zejména jako ekonomická moc. Odkaz k ekonomické moci však neznamená přímý odkaz k vlastnictví či příjmu; je zprostředkován skrze třídní či stratifikační výkladové schéma: v třídním výkladu primárně skrze vztah k výrobním prostředkům, ve stratifikačním k výdělečnému zaměstnaní. Weberovskou tradici, která tato dvě krajní výkladová schémata komplikovala obtížně zjistitelnými prvky, jako je stavovská prestiž, posílily slední době koncepce sociálních, symbolických a kulturních kapi-v P jeZ byly uvedeny zejména do evropské sociologie Pierrem Bour-ta ' m y sedmdesátých letech minulého století. V devadesátých letech ak začaly ozývat hlasy, že mluvit o vertikální stratifikaci či třídních S£ dílech ztrácí pomalu smysl: všeobecně dostupný konzum a všudypřítomná média sjednocují životní styl a životní šance se individualizují (srv. např. [Beck 2004]; [Bauman 2004] aj.). Zpochybnění jedné z posledních srozumitelných a zřejmých sociálních dimenzí je pro sociologii obtížně přijatelné, ale opírá se o těžko popíratelnou skutečnost, že za příslušníky střední třídy se dnes považují (či aspoň prohlašují) téměř všichni, od ministerského předsedy po pomocného dělníka, a nelze vyloučit, že večer po těžkém pracovním dni se sejdou oba u téhož televizního seriálu, i když jeden bydlí v chátrajícím paneláku a druhý ve vládní vile. Na druhé straně se už ale ozývají hlasy, že široce diskutovaná individualizace životních Šancí [Beck 2004] a vznik nerovnosti bez stratifikace [Wrong 1976] jsou sociologické konstrukty, ztrácející kontakt s realitou. Norman Stockman s odkazem na výzkumná zjištění poznamenává, že „na příbuzenskou kontinuitu klade populace moderních společností větší důraz, než sociologové obvykle připouštějí" [Stockman, 1991:372]. Sociologie rodiny se ovšem podobnými teoretickými spory zatím příliš nezatěžuje: ve své empirické části přebírá jako ukazatel příslušnosti ke společenské vrstvě stupnice třídního anebo stratifikačního zařazení, jak je používají sociální statistiky. Teoreticky reflektovanější sociologie rodiny (jejíž produkce je nesrovnatelně skromnější) je orientována obecně a podle třídního či stratifikačního modelu vesměs nerozlišuje. Měří se tedy v sociologii rodiny zejména vliv nerovného přístupu k ekonomickým zdrojům, indikovaný často skrze příjem. Vzdělání a prestiž povolání jsou další dva ukazatele, jež doplňují konstrukci ukazatelů souhrnných, označovaných jako SES (socioekonomický status). Poněvadž prestiž je obtížně měřitelná a v hromadných šetřeních a statistikách zůstává vesměs nesledovaná, zbývají indikátory dva. Ty nám pak snadno rozdělí celou populaci v jediné proměnné s jednoduchou variabilitou (do dvou až devíti kategorií, nejčastěji však do pěti). Ovšem: i když víme, co a jak měřit, musíme si ještě odpovědět otázku 0 Přiměřené analytické jednotce. Je to rodina, anebo jednotlivec? Odpo-Veď není ani zdaleka tak prostá jako otázka a zavede nás na okamžik ještě do problémů stratifikační teorie. * SOCIÁLNÍ STRATIFIKACE, MANŽELSTVÍ A RODINA 4 | Parsonsova koncepce rodiny, jež jen zjemnila a normalizovala konzervativní představu přirozené dělby rolí mezi mužem a ženou, chápe jako podstatnou charakteristiku mužské role schopnost muže integrovat rodinu do širší společnosti a vynaložit všechny síly k tomu, aby to bylo na co nejvyŠší příčce stratifikační stupnice. Podmínkou pro to, aby měl muž šanci uspět, je omezení počtu rolí určujících rodinný status na jednu v rodině, což zároveň ospravedlňuje konzervativní uspořádání uvnitř rodiny: odstraňuje to soutěživost v páru a zvyšuje rodinnou solidaritu. Při měření sociální stratifikace to současně odpovídá otázku po přiměřené analytické jednotce: status muže a status rodiny jsou totožné stačí stratifikačně zařadit muže a je zařazena i celá (nukleární) rodina. První velký český výzkum sociální stratifikace [Machonin a kol. 1969] úspěšně vyšel z tohoto předpokladu. Prudký nástup žen do výdělečných zaměstnání, vzestup počtu rozvodů a zvyšující se podíl rodin se ženou na místě „přednosty domácnosti" i vzestup ženského sebevědomí však učinil ztotožnění statusu muže se statusem rodiny neudržitelným. Od počátku sedmdesátých let bylo zjevné, že je třeba vážně uvažovat, jak překročit toto stále nepřiměřenější zjednodušení. Český čtenář má už řadu let k dispozici přehledovou stať Normana Stockmana [1991], která podává přehled o diskusi, hledající cestu k jejímu překonání, jak proběhla mezi sociology píšícími anglicky v průběhu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Na sociologicky reprezentativním fóru otevřela problém J. Acke-rová v AJS statí Ženy a sociálni stratifikace: -případ intelektuálního sexismu [1973]. Základní odpověď, hájící konzervativní postoj, představuje stať Zeny a třídní analýza: obrana konvenčního pojetí, kterou uveřejnil John H. Goldthorpe v Sociology [1983]. Podle toho, jak jednotliví účastníci diskuse odpovídali na otázku, zda mohou manželé náležet k různým společenským třídám, identifikoval pak Stockman šest možných pohledů na situaci, z nichž dva předpokládají kladnou a čtyři zápornou odpověď: 1. Goldthorpe [1983 a 1984]: Nemohou. Jednotkou třídní analýzy je nutně rodina. Cílem stratifikace je přece pochopit strukturu životních šancí a vysvětlit diferenciaci v jednání, postojích a světových názorech. To vseje opřeno o rodinu, která zaručuje i sociální stabilitu v čase tím, že skrze socializaci dětí stabilizuje kontinuitu třídního uspořádání. (Významně přispívá k ozřejmění mechanismů tohoto působení ve svém okruhu velmi vlivná práce Pierra Bourdieua La Distinction [1979], kte- tato anglosaská diskuse pomíjí. Ve francouzském kontextu se nao-r°k zdála skutečnost, že do tříd jsou rozděleny rodiny a ne jednotlivci, pa 0 diskusi.) Nej spolehlivějším ukazatelem postavení rodiny je pak urozeně postavení muže: ženin příjem má jen doplňkovou povahu, P i když je její zaměstnání pro rodinu významným ekonomickým přínosem už vzhledem k tomu, že existují dosud povolání převážně mužská a typicky ženská, má jen velmi omezený vliv na třídní zařazení rodiny. O konvenční pojetí se opírají i intuitivní stratifikační teorie žitého věta. Kádrováci starého režimu nepotřebovali nic než zdravý rozum, když třídili objekty své bdělosti podle „třídního původu", a jaký ho kdo má se poznalo podle tatínkova původního povolání. Z Karla Marxe to mít nemohli, ten o kádrování nepojednal. Některá současná pozorování vynořující se třídní struktury v naší společnosti, kde byla reálná stratifikace po půl století zatemňována a skrývána, jim ovšem dává v tom základním za pravdu. Přes velkou sociální mobilitu, často i násilím vnucovanou, a navzdory půl století trvající soustavné snaze o zničení celých tříd vynořuje se třídní postavení dědů jako silný prediktor nového zařazení vnuků a šancí pravnuků. Rodiny si namnoze udržely třídní identitu. 2. Manželé nejenže mohou, ale prakticky velmi často svým povoláním k různým třídám či stratifikačním vrstvám i náležejí. Jednotkou analýzy nemůže být rodina už jen proto, že všeobecná zaměstnanost žen vnáší do rodiny dvojí odkaz k ekonomické struktuře společnosti. Jsou to individua a nikoli domácnosti a rodiny, kdo přímo obsazují konkrétní pozice v profesní struktuře, kdo prodávají svoji pracovní sílu na trhu práce či tam naopak pracovní sílu nakupují. Jednotkou analýzy je jedinec, zařazující se podle toho, jakou zaujímá pozici v rámci formální ekonomiky. 3. Bez ohledu na to, zda mají manželé povolání různě umístěná v třídní struktuře, jednotkou stratifikace zůstává rodina. Zařazuje se podle kombinace jejich zaměstnání (včetně kombinace se ženou v domácnosti). Logickým důsledkem tohoto pojetí je, že vertikální kontinuum stratifikace se rozpadá do modelu prvků, jež si nejsou vzájemně nadřazeny [Britten & Health 1983]. Smíšené rodiny jsou jiné než rodiny stratifikačně stejnorodé, šance, které různé rodiny svým členům připravují) jsou různé povahy a nedají se lineárně seřadit. Proti tomuto pojetí se ozval námitkou Goldthorpe [1984]: A co když zena ztratí zaměstnání? A po čase si ho opět najde? Pokud to budeme brát v úvahu, vznikne nám naprosto falešná představa o sociální mobilitě, pokud ale její výpadek nebudeme brát v úvahu, zařazujeme rodinu (převážně) podle postavení muže - a jsme opět u modelu ad 1. 97 4- Východiskem čtvrtého modeluje požadavek, aby se při stratifi]