www.fss.muni.cz Mezigenerační reprodukce společnosti SOCb2172 – Sociologie stratifikace a nerovnosti Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Co všechno ovlivňuje náš sociální úspěch Co všechno ovlivňuje náš sociální úspěch •Vzdělání •Pohlaví •Země / stát •Rodiče •Bohatství •Aspirace •Sebedůvěra •… Sociálně stratifikační modely •Model dosahování sociálního statusu (Blau, Duncan 1967) •Wisconsinský model •Sociálně-psychologický model •… Základní trojúhelník O E D •O – origin (sociální původ individua) •Vzdělání rodičů (často otce) •Majetek rodiny původu •Třídní zařazení rodiny původu Základní trojúhelník O E D •D – destination (dosažená pozice individua) •Dosažené vzdělání •Dosažené třídní zařazení •Dosažený příjem, majetek Základní trojúhelník O E D •E – education (vzdělání individua) •Dosažený stupeň vzdělání •Prestiž vystudovaného oboru •Počet let ve vzdělávacím systému Základní trojúhelník O E D •Vazba OE •Vliv sociálního původu na dosažené vzdělání •Sociální nerovnosti ve vzdělávání Základní trojúhelník O E D •Vazba OD •Vliv sociálního původu na dosaženou pozici •Mezigenerační reprodukce sociálního statusu Základní trojúhelník O E D •Vazba ED •Vliv vzdělání na dosaženou pozici •Meritokratičnost společnosti Sociálně stratifikační trojúhelník •O – origin •E – education •D – destination •Vazba OE – vztah mezi původem a vzděláním •Vazba OD – vztah mezi původem a cílem •Vazba ED – vztah mezi vzděláním a cílem Přímý vliv sociálního původu •Vazba OD •Předpokládalo se, že bude klesat, protože v meritokratických společnostech je v zájmu zaměstnavatele, aby vybíral zaměstnance s nejvyšší kvalifikací (nejlépe vzdělané) •Teorie EBM (education based meritocracy) předpokládá, že pozice individua je určena výhradně jeho kvalifikací Přímý vliv sociálního původu •Došlo k vzdělanostní expanzi, najednou je lidí s vyšší kvalifikací dost. Podle čeho vybrat? •Zaměstnavatel se řídí buď –Měkkými dovednostmi (schopnost komunikace, sebedůvěra, odvaha k risku…), které silně korelují se sociálním původem –Nebo sociálními vazbami •Vazba OD opět posiluje Přímý vliv sociálního původu •Teorie EGE – education as a great equalizer •Vzdělání slouží k vyrovnání šancí pro lidi s horším sociálním původem (ale také pro marginalizované skupiny, jako jsou ženy, migranti, etnické minority), vliv sociálního původu ale zcela neodstraní • •Vazba OD slábne, ale zcela nemizí Nerovnosti ve vzdělávání •Pokud je vzdělání na některém stupni vzácným statkem, dostávají se k němu především děti výše postavených •(Důvody: sociální kapitál rodičů (známosti), kulturní kapitál rodiny (lepší příprava), aspirace rodičů, důležitost přikládaná vzdělání, ekonomický kapitál rodiny (schopnost platit doučování, dojíždění, školné), atd.) •To vede k posilování vazby OE Nerovnosti ve vzdělávání •Vzhledem k probíhajícím vzdělanostním expanzím by se ale nerovnosti měly snižovat •A vazba OE slábnout až mizet • •Tři vzdělanostní expanze: –Začátkem 20. století: ZŠ –Po 2. světové válce: SŠ –(90. léta 20. století: gymnázia) –21. století: VŠ Nerovnosti ve vzdělávání •Vzhledem k probíhajícím vzdělanostním expanzím by se ale nerovnosti měly snižovat •A vazba OE slábnout až mizet •Jenže vazba OE nemizí a slábne jen naoko Maximálně udržovaná nerovnost •Teorie MMI (maximally maintained inequality) •Autoři Raftery a Hout, 1993 •Nejprve jsou v zájmu po vzdělání uspokojeny vyšší třídy, potom se dostává na nižší třídy Nerovnost udržovaná ve výsledku •Teorie EMI (effectively maintained inequality) •Autor Lucas, 2001 •Jakmile jsou vyšší třídy vzdělanostně uspokojeny, dostává se i na nižší třídy •Zdánlivě klesají vzdělanostní nerovnosti •Ve skutečnosti se vede boj o kvalitu školy • •Př.: všichni získají maturitu, ale jen někteří gymnázia a jen výjimečně osmileté gymnázium MMI vs. EMI •Katrňák, Tomáš, Natalie Simonová, Laura Fónadová. 2013. „Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století.“ Sociologický časopis / Czech Sociological Review 49 (4): 491-520 Krátké mezishrnutí •Vazba OD: slábne, ale nemizí • (vliv sociálního původu) • •Vazba OE: mění se z kvantitativní na kvalitativní • (sociální nerovnosti ve vzdělání) • •Vazba ED • (návratnost vzdělání) • • • Sociální mobilita •Posun individua na jinou sociální pozici • •intragenerační: v rámci jedné generace dochází k posunu •intergenerační: potomci získávají odlišnou sociální pozici • • • Sociální mobilita •Posun individua na jinou sociální pozici • •vzestupná: posun na vyšší pozici •sestupná: posun na nižší pozici • • • Sociální mobilita •Posun individua na jinou sociální pozici • •absolutní: posun z pozice A do pozice B •relativní: posun o x pozic oproti okolí • • • • Sociální mobilita •Posun individua na jinou sociální pozici • •absolutní: posun z pozice A do pozice B •relativní: posun o x pozic oproti okolí • •Metafora eskalátoru (strukturální posun celé společnosti) a chůze na něm (relativní mobilita) • • Sociální mobilita •Posun individua na jinou sociální pozici • •absolutní: posun z pozice A do pozice B •relativní: posun o x pozic oproti okolí • •Metafora eskalátoru (strukturální posun celé společnosti) a chůze na něm (relativní mobilita) • •Relativní mobilita = sociální fluidita • • •