www.fss.muni.cz Důležitost vzdělání pro sociální stratifikaci SOC172 – Sociologie stratifikace a nerovnosti Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Základní trojúhelník O E D Základní trojúhelník O E D •Vazba ED •Vliv vzdělání na dosaženou pozici •Meritokratičnost společnosti Krátké mezishrnutí •Vazba OD: slábne, ale nemizí • (vliv sociálního původu) • •Vazba OE: mění se z kvantitativní na kvalitativní • (sociální nerovnosti ve vzdělání) • •Vazba ED • (návratnost vzdělání) • • • Krátké mezishrnutí •Vazba OD: slábne, ale nemizí • (vliv sociálního původu) • •Vazba OE: mění se z kvantitativní na kvalitativní • (sociální nerovnosti ve vzdělání) • •Vazba ED • (návratnost vzdělání) • • • Blau Duncanův model Blau Duncanův model Lidský kapitál •Harry Becker, Jacob Mincer •Schopnost zaměstnance vykonávat kvalitně určité povolání závisí na jeho kvalifikaci (vzdělání) a zkušenostech (délka praxe) Lidský kapitál •Mincerova rovnice: • •W = a*EDUCATION + b*EXPERIENCES • •W – příjem •EDUCATION – počet let strávených ve vzdělávacím systému •EXPERIENCES – počet let na trhu práce Lidský kapitál •Mincerova rovnice: • • ln W = a1*EZŠ + a2*ESŠ + a3*EVŠ + b*EXP + další charakteristiky Lidský kapitál •Mincerova rovnice: • • ln W = a1*EZŠ + a2*ESŠ + a3*EVŠ + b*EXP + další charakteristiky • •gender •obor studia •bydliště •manželský stav •… Vliv vzdělání •Jak v sociálně stratifikačních modelech, tak v ekonomických teoriích je • vzdělání důležitým determinantem úspěchu • •Předpokládá se totiž, že lidé s vyšším vzděláním jsou schopni pracovat kvalitněji •A je proto v zájmu zaměstnavatele dávat jim při přijímacím pohovoru přednost Historický exkurz •1960s: Blau Duncanův model •1970s: inflace diplomů •1980s: nástup technologií •1990s: polarizační hypotéza •2000s: změna založená na rutině •2010s: ??? Inflace vzdělání •V 1970s došlo k otevření západních univerzit širší veřejnosti •(kulturní a sexuální revoluce, feminismus, hippies, Vietnam…) •Tradiční učenci začali mít obavu, jestli nedojde k inflaci diplomů (inflation of credentials) •Randal Collins: The Credential Society •Bourdieu, Passeron, Beck, Keller Inflace vzdělání •Když je na •nějakém trhu •přebytek •nějakého zboží, •dochází k poklesu ceny Inflace vzdělání •Když je na •trhu práce •přebytek •lidí s vysokoškolskými diplomy, •dochází k poklesu ceny Signalizační teorie •vzdělání signalizuje určité osobní vlastnosti (schopnost sledovat cíl, schopnost pracovat v týmu…) •a „v podstatě nezáleží na tom, co člověk vystuduje“ •Michael Spence Tady něco nesedí •V 1980s stále k žádné inflaci vzdělání nedošlo, přesto že lidí s VŠ diplomem výrazně přibylo • •Jak to zdůvodnit? Technologická změna •Vysvětlení: na trhu práce se objevily nové technologie (elektronické počítače) •Pro jejich obsluhu je potřeba vyšší kvalifikace, ideálně VŠ vzdělání •Trh práce je tak deformován směrem k vyšším dovednostem (skill-biased technological change, SBTC) Technologická změna •skill-biased technological change, SBTC •Lidé s vyššími dovednostmi jsou na trhu práce odměňováni (vyšší jistotou zaměstnání, vyšším platem), zatímco •Lidé bez kvalifikace jsou z trhu práce vytlačování (globalizace, outscourcing práce do rozvojových zemí, zlevnění mezinárodní dopravy…) Tady něco nesedí •V 1990s se růst příjmů VŠ zastavil, ale lidé bez kvalifikace nebyli zcela vytlačeni •S počítačem už umí pracovat každý „skladník ve šroubárně“, není potřeba VŠ • •Jak to zdůvodnit? Polarizační hypotéza •Lidé s vyšší kvalifikací jsou trhem práce oceňováni na základě svých dovedností •S bohatnutím nejvyšších vrstev ale roste potřeba lidí ve službách (zahradníci, maséři, au-pair, pečovatelé, kurýři pro rozvoz pizzy, květin…) •Trh práce se polarizuje – nárůst odměn na nejvyšším i nejnižším pólu vzdělanostního spektra Tady něco nesedí •V 2000s nevysvětlitelně mizí pracovní pozice uvnitř vzdělanostního spektra •(sekretářky, bankovní úředníci) • •Jak to zdůvodnit? Rutinizace •Technologická změna založená na rutině •Routine-biased technological change (RBTC) • •Na trhu práce jsou oceňováni zaměstnanci, kteří vykonávají nerutinní práci •Rutinní práce je snadno nahraditelná stroji • •Technologická změna založená na úkolech •Task-biased technological change (TBTC) Rutinizace •Sekretářka = počítač s Wordem a Outlookem •Bankovní úředník = internetové bankovnictví •Operátor v pásové výrobě = robot •… • •https://www.youtube.com/watch?v=sjAZGUcjrP8 • •https://www.youtube.com/watch?v=JXkMevbjga4 • Technologický obrat •2010s: nástup umělé inteligence •I činnosti, které byly dříve považovány za odborné, se najednou jeví jako rutinní •Řízení automobilu, posuzování právních dokumentů, práce novinářů, medicína • Technologický obrat Technologický obrat •Poprvé v historii technologická změna odebírá pracovní pozice všem vzdělanostním skupinám a nepřidává žádné nové •Jaká bude role vzdělání? •