Zadání seminární práce do předmětu SPPd0017 Vytvořte metodologickou kapitolu disertační práce (DP), ve které je použita některá metoda kvalitativní výzkumné strategie. Můžete vytvořit metodologickou kapitolu vaší připravované DP nebo můžete tuto kapitolu vytvořit jako myšlenkový experiment, který bude modelovat metodiku vymyšleného kvalitativního výzkumu. Doporučená struktura metodologické kapitoly: 1. Formulace praktického problému Praktický problém je vtažen do celé řady praktických souvislostí. Tyto souvislosti tvoří podmínky, příčiny a důsledky problematických jevů a situací, které popisujeme. Zpravidla uvedené souvislosti problému nelze popsat komplexně jedním výzkumem. K lepší strukturaci problému dochází postupně v opakujících se výzkumných cyklech. Strukturace problému má cyklický charakter. Dá se říci, že jednotlivé výzkumné cykly jsou realizovány jednotlivými výzkumy se specifickým designem. Formulace praktického problému je podobná „symbolickému cíli mag. DP“ 2. Formulace účelu výzkumné studie Vzájemný vztah mezi výzkumným designem a teoreticko metodologickým přístupem studie je navázán a formulován v prohlášení o účelu, prohlášení, které poskytuje hlavní cíl nebo záměr nebo „cestovní mapu“ výzkumné studie. Jelikož je nejdůležitějším výrokem v celé kvalitativní studii, musí být účelné prohlášení pečlivě sestaveno a napsáno jasným a stručným jazykem. Bohužel příliš mnoho autorů nechává toto tvrzení implicitní, což čtenářům přináší další práci při tlumočení a sledování studie. To však nemusí platit vždy. Proto Creswell vytvořil „skript“ tohoto prohlášení (Creswell, 2007: s. 103-104), Prohlášení obsahuje několik vět a mezer, které doporučuji vyplnit: … 3. Formulace hlavní výzkumné otázky, a její případné rozvinutí do dílčích otázek Rozvinutí do dílčích výzkumných otázek není povinné, doporučujeme ho tam, kde zodpovězení hlavní otázky vyžaduje: zkoumání různých předmětných oblastí výzkumu, různé logické designy výzkumu (např. kombinace případové studie a kvalitativní srovnávací analýzy). Někdy může být užitečné vytvoření dílčích výzkumných otázek i v situacích, kdy volíme různé metody výběru výzkumného souboru nebo rozdílné metody sběru dat. Podobá se poznávacímu cíli studie. J.W. Creswell: Qualitative Inquiry and Research Design Sage 2007 pp.. 107 - 113 4. Výzkumné limity a poznávací příležitosti, významnost výzkumné studie Příležitost, jak argumentovat legitimitu výzkumu a současně ukázat, jaké výzkumné poznatky jsou nové, případně v čem je jejich nová hodnota (validita, stabilnost, důvěryhodnost) T. W. Lee Using Qualitative Methods in Organizational Research. Sage 2012, pp. 153 - 168 5. Charakteristika kvalitativního výzkumu (optional) a specifická výzkumná strategie (design) Výběr užité logické metody (designu) kvalitativního výzkumu je limitovaný následující sadou nabízených teoretických a metodologických orientací: sociální konstruktivismus, fenomenologie, entometodologie, tematická analýza, symbolický interakcionismus, narativní analýza, teorie systémů a komplexních systémů, zakotvená teorie (grouded theory), diskurzivní analýzy. Viz M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Metods. Sage Thousand Oaks 2002 6. Role výzkumníka v kvalitativním výzkumu (případně v evaluaci) 7. Metody sběru dat 8. Metody analýzy a interpretace dat 9. Strategie validace výzkumných zjištění (triangulace, využití smíšených metod) 10. Výzkumný a výběrový soubor, způsob výběru 11. Popis struktury dat – kontext pro interpretaci (zvukový záznam rozhovorů, texty, vizuální dokumenty, podoba a rozsah přepisů, rozsah dat, předběžné významové kategorie, počty informantů) 12. Očekávané etické otázky a problémy 13. Předběžná pilotní zjištění (optional) 14. Očekávané výsledky (optional a podrobnější než v bodě 4)) Přílohy: Otázky do rozhovoru, formy pozorování harmonogram a rozpočet) (optional) J.W. Creswell: Qualitative Inquiry and Research Design Sage 2007 pp.. 41 - 48 Očekávaný rozsah seminární práce: cca 15 normostran. (30 ř.; 60 úhozů na řádku včetně mezer, cca 5000 slov). Termín odevzdání seminárního projektu: do 6. 9. 2021 V Brně dne 4. 4. 2021 doc. PhDr. Jiří Winkler, PhD. Assignment of seminar tesis to the course SPPd0017 Create a methodological chapter of the dissertation (DP tesis), in which some method of qualitative research strategy is used. You can create a methodological chapter of your prepared DP or you can create this chapter as a thought experiment that will model the methodology of fictional qualitative research. Recommended structure of the methodological chapter: 1. Formulation of a practical problem The practical problem is drawn into a number of practical contexts. These contexts form the conditions, causes and consequences of the problematic phenomena and situations that we describe. As a rule, the mentioned context of the problem cannot be described comprehensively by one research. The problem is better structured gradually in recurring research cycles. The structuring of the problem is cyclical. It can be said that individual research cycles are carried out by individual research with a specific design. The formulation of the practical problem is similar to the “symbolic goal of mag. DP " 2. Formulation of the purpose of the research study The relationship between the research design and the theoretical and methodological approach of the study is established and formulated in a statement of purpose, a statement that provides the main goal or purpose or "roadmap" of the research study. As the most important statement in the whole qualitative study, a meaningful statement must be carefully drafted and written in clear and concise language. Unfortunately, too many authors make this statement implicit, which gives readers more work in interpreting and monitoring the study. However, this may not always be the case. Therefore, Creswell created a "script" for this statement (Creswell, 2007: pp. 103-104). The statement contains several sentences and spaces that I recommend filling in:… 3. Formulation of the main research question, and its possible development into partial questions Development into partial research questions is not obligatory, we recommend it where the answer to the main question requires: examination of various subject areas of research, various logical designs of research (eg combination of case study and qualitative comparative analysis). Sometimes it can be useful to create partial research questions even in situations where we choose different methods of selecting a research file or different methods of data collection. It is similar to the cognitive goal of the study. J.W. Creswell: Qualitative Inquiry and Research Design Sage 2007 pp .. 107 - 113 4. Research limits and cognitive opportunities, significance of research study Opportunity to argue the legitimacy of research and at the same time show what research findings are new, or what is their new value (validity, stability, credibility) T. W. Lee Using Qualitative Methods in Organizational Research. Sage 2012, pp. 153 - 168 5. Characteristics of qualitative research (optional) and specific research strategy (design) The choice of applied logical method (design) of qualitative research is limited by the following set of offered theoretical and methodological orientations: social constructivism, phenomenology, entometodology, thematic analysis, symbolic interactionism, narrative analysis, theory of systems and complex systems, grounded theory (grouded theory), discursive analyzes . See M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage Thousand Oaks 2002 6. The role of the researcher in qualitative research (or in evaluation) 7. Methods of data collection 8. Methods of data analysis and interpretation 9. Strategies for validation of research findings (triangulation, use of mixed methods) 10. Research and selection set, method of selection 11. Description of data structure - context for interpretation (audio recording of interviews, texts, visual documents, form and scope of transcripts, scope of data, preliminary meaning categories, numbers of informants) 12. Expected ethical issues and problems 13. Preliminary pilot findings (optional) 14. Expected results (optional and more detailed than in point 4)) Attachments: Interview questions, forms of observation schedule and budget) (optional) J.W. Creswell: Qualitative Inquiry and Research Design Sage 2007 pp .. 41 - 48 Expected scope of the seminar work: approx. 15 standard pages. (30 lines; 60 keystrokes per line, including spaces, approx. 5,000 words). Deadline for submission of the seminar project: by September 6, 2021 In Brno on 4 April 2021 doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.