Podstata koučinku - aplikace • • • • • •Jitka Navrátilová, Ph.D •30.3.2021 Principy koučování – DUO •Důvěra k vnitřnímu potenciálu (důvěra vůči Druhému Já) •Uvědomění si co chceme • (nehodnotící vnímání je prospěšné) •Odpovědnost za vlastní rozhodnutí změnit život • (já sám rozhoduji, co se budu učit) • Interference vyvolané Prvním Já •Vnímání Reakce Výsledek • • Interpretace vnímaného • • •První Já deformuje všechno, co děláme. Zdeformované sebeposuzování vede k deformovanému vnímání, to zase k deformované reakci, která zpětně upevňuje deformované sebeposuzování. • Přerušení interferencí Prvního Já •1) Schopnost nehodnotícího vnímání (pozorné sledování reality) •2) Důvěra ve druhé Já • (důvěra kouče i koučovaného, že lepší vnímání reality umožňuje lepší učení a lepší výsledky) •3) Přenechání rozhodování tomu, kdo ho bude realizovat (koučovaný přebírá zodpovědnost za své výsledky) • Prostředky snižování interferencí • • •Soustředěná pozornost – vede k neutralizaci interferencí. •Rozhodující je jasné a zřetelné vnímání toho, co chceme (naše touhy nám pomáhají soustředit pozornost určitým směrem) • Zlepšování vnímání reality •Zásadním úkolem kouče je pomoci koučovanému docílit lepšího vnímání reality a zvýšit jeho odpovědnost. • •Orientace na vnímání reality je výsledkem soustředění pozornosti, koncentrace a jasného pochopení situace. • •Co je vnímání? Je topoznání dosažené prostřednictvím pečlivého pozorování, uvědomování nebo interpretace toho, co člověk vidí, slyší, pociťuje atp. • •Koučink se zabývá především změnou vnímání!!! •Vnímání reality je možné výrazně zvýšit soustředěním pozornosti a praxí. • Zlepšování vnímání reality •Pozorování, naslouchání • •Získávání relevantních fakt a informací (schopnost určit, co je pro nás významné a co nikoliv) • •Poznání sebe samých (emoce a touhy narušující proces vnímání reality). • •Uvědomění si reality vede k rozvoji schopností a dovedností. • •Koučování zlepšuje vnímání reality tím, že vynáší na povrch atributy každého člověka a rozvíjí schopnosti a sebedůvěru, potřebné pro vlastní zdokonalování nezávisle na návodech a doporučení jiných. Zlepšování vnímání reality •Vnímat (uvědomovat si) realitu znamená vědět, co se kolem nás děje. • •Vnímat (uvědomovat si) realitu znamená vědět, co prožíváme. • •Intenzivní a pronikavé vnímání reality vede k lepším výsledkům. • (vstup – proces (zpracování) – výstup) • •Vnímání reality je chápáno jako vysoce kvalitní relevantní vstup. Lepší vnímání reality •Upřednostňování Druhého Já prostřednictvím lepšího pozorování toho, co se děje v nejbližším okolí. • •Soustředěná pozornost – zřetelné vnímání toho, co chceme (sledování touhy). • •Je zapotřebí se soustředit na kritické proměnné, které nekriticky pozorujeme) •K soustředění přispívá: vnímání reality, volba a důvěra. Odpovědnost •Odpovědnost je mimořádně důležitá pro dosažení vysoké výkonnosti. • •Pokud převezmeme odpovědnost, zvýší se naše odhodlání realizovat naše myšlenky a činy a budeme podávat lepší výkony. • •Vnucená nebo „udělená“ zodpovědnost, kterou jsme nepřijali za svou, nevede ke zlepšení výkonu. • •Skutečná zodpovědnost může vzniknout tehdy, když máme možnost volby. • • Odpovědnost •Nemožnost volby má své důsledky: nízký výkon, obviňování, ohrožuje sebeúctu. • •Pro zlepšování výkonnosti je důležitá možnost volby a pocit, že za něco zodpovídáme. • •Odpovědnost se vytváří tam, kde máme možnost volby a volit můžeme tam, kde jsme tázáni. Vnímání reality a odpovědnost •Vnímání reality a odpovědnost jsou dva nejdůležitější subjektivní faktory ovlivňující výkonnost. Stav naší mysli je klíčem k dobrému výkonu. • •Rozhodující je naše myšlení Způsob myšlení Znalosti (technika) Zkušenosti (fyzická kondice Základní postoje v koučinku • •Pozitivní přístup • Já jsem O.K. – ty jsi O.K •Zaměření se do budoucnosti •Každý je jedinečný • • Metodický postup Grow •Goal - cíle •Reality - realita •Options - možnosti •Will - vůle Základní předpoklad koučinku • •V = P – I • •(výkon = potenciál – interference (brzdy) Potenciál pro jakýkoliv talent •Základní otázka: Je talent dědičný? •Význam myelinu a rozvoj lidských dovedností. •Každá lidská dovednost je tvořena řetězcem nervových vláken přenášejícím slabý elektrický impuls. Rozvoj talentů •Intenzivní cvičení • •Zapálení • •Mistrovské trénování Intenzivní cvičení •Pokrok se stává záležitostí drobných selhání. •Talentovaní lidé zkouší znovu a znovu úseky, které jim nejdou, dokud neobjeví způsob, jak tento úsek zvládnout. •Smyslem není trénovat více, ale trénovat intenzivněji. •Intenzivní cvičení je založeno na paradoxu. •Když se pohybujete na hranici svých schopností, kde máte potíže a děláte chyby, zlepšujete se. •Věci, které se jeví jako překážky, se z dlouhodobého hlediska ukážou jako přínosné. Intenzivní cvičení •Paměť je živá struktura, téměř nekonečně velká konstrukce. Když narazíme na problémy a překonáváme je, vysíláme impulzy. Čím více jich vysíláme, tím se naše konstrukce zvětšuje. Čím je naše konstrukce větší, tím rychleji se učíme. • •Při intenzivním cvičení využíváme náš čas mnohem efektivněji. Dosáhneme toho tím, že si zvolíme cíl ležící těsně za hranicemi našich současných schopností a dáme svému úsilí směr. • • Intenzivní cvičení a myelin •Výzkumy mozku ukazují na to, že myelin je klíčem k mluvení, čtení, získávání nových dovedností. •Děje se to díky třem skutečnostem: • 1) každý lidský pohyb, myšlenka je elektrickým signálem, který putuje po řetězci neuronů, tedy po obvodu nervových vláken. • (2) myelin je izolační vrstva, která tato vlákna obaluje a posiluje tak sílu, rychlost a přesnost signálu. • (3) Čím více signálů do konkrétního nervového obvodu vysíláme, tím více myelin daný obvod optimalizuje a tím se naše pohyby a myšlenky stávají silnějšími a efektivnějšími. • Intenzivní cvičení •Dovednost je myelinová izolace, která obaluje nervové obvody a roste v závislosti na určitých signálech. Základní řetězec aktivující se v mozku •Vstupy Výstupy (smyslové vnímání, (pohyby svalů) rozhodnutí) Zpracování Čím více máme obvod nějaké dovednosti rozvinutější, tím méně si uvědomujeme, že jej používáme. Intenzivní cvičení •1) Nejdůležitější je aktivace obvodu. • •2) Myelin je univerzální. • •3) Myelin obalí a už nerozbalí. • •4) Na věku záleží