Úvod do rozvojových technik (supervize, koučink aj.) •Jitka Navrátilová Rozmanitost rozvojových metod •Existují různé rozvojové metody, které přistupují odlišným způsobem k práci s lidmi. • - supervizor • - terapeut • - trenér • - mentor • - poradce • Proč supervizi? Sociální pracovník: * sebeobraz * osobnost * schopnost zvládat Podpora: * v rámci organizace * mimo organizaci Stresové reakce * úzkost * nemoc * vyhoření Formy stresu sociálního pracovníka (Pramen: Fineman, 1985: 34) Pracovní systém: * vztahy na pracovišti * klienti * nepostižitelnost úspěchů * organizační vlivy * nedostatek kvalifikace * jiné Osobní systém: * osobní vztahy * zdraví * jiné Co je supervize? (1) •Je „čistou mezilidskou interakcí, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou osobou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“. (Hess, 1980, s.25) Co je supervize? (2) •Supervize může být definována jako kontrola práce druhého pracovníka se sankční autoritou monitorovat a řídit jeho výkon s cílem zajistit dostatečný výkon (včetně spokojenosti klienta). •Caspi, Reid (2002) Jaké má supervize funkce? •Supervize má podle Kadushina (1976) tři hlavní funkce: • •1. Vzdělávací •2. Podpůrná •3. Řídící AD 1/ Vzdělávací funkce supervize •Supervizor pomáhá: •lépe rozumět klientovi a jeho situaci; •více reflektovat své reakce, pocity ve vztahu ke klientovi; •lépe rozumět tomu, jak účinkuje zvolený způsob práce s klientem; •hledat nové způsoby práce; •předává poznatky, zkušenosti. • MCj02869890000[1] AD 2/ Podpůrná funkce supervize •Supervizor například: •pomáhá zpracovávat emoce, které vznikají při kontaktu pracovníka s těžkými, bolestnými i neřešitelnými situacemi; •pomáhá zvládat emoce, které vznikají v souvislosti s empatií s klientem; •pracuje s emocemi souvisejícími s domnělým/reálným selháním; •pracuje s emocemi pracovníka v souvislosti s jeho fungování v organizaci; •pracuje s dalšími emocemi, které mohou vzniknout v souvislosti s prací s klientem . j0286034 AD 3/ Řídící stránka supervize •Supervizor v této funkci: •dbá na to, aby klient obdržel službu v příslušné kvalitě; •pomáhá v organizaci uplatňovat standardy a pracovní postupy; •dbá na etické principy práce s klientem; •nese spoluodpovědnost za práci s klientem; •má sankční pravomoc vůči svěřenému pracovníkovi. • MCPE01573_0000[1] Přehled úloh supervizora Úloha Funkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Hádej Rozvíjet porozumění a dovednosti v práci Hádej Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práce Hádej Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesu Hádej Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovník Hádej Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Hádej Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Hádej Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdroje Hádej Být sám aktivní, nikoliv jen reagovat Hádej Zajistit kvalitu práce Hádej Přehled úloh supervizora Úloha Funkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Vzdělávací Rozvíjet porozumění a dovednosti v práci Vzdělávací Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práce Vzdělávací/ podpůrná Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesu Vzdělávací/podpůrná Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovník Podpůrná Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Podpůrná Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Podpůrná/řídící Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdroje Řídící/podpůrná Být sám aktivní, nikoliv jen reagovat Řídící/podpůrná Zajistit kvalitu práce Řídící Zdroje vzniku koučinku • • Vychází z humanistické psychologie 60. let - Důraz na člověka jako celistvé osobnosti, která není vedená pouze pudovými potřebami. • - Alternativa k psychoanalytickému a behaviorálnímu přístupu. • - Tento směr se zajímá o každodennost lidí, řešení jejich problémů, upozorňuje na jedinečnost každého člověka a věří v jeho potenciál a růst. • - Koučink nachází inspiraci v myšlenkovém a hodnotovém zázemí humanistické psychologie (Abraham H. Maslow a Carl R. Rogers a Viktor Emanuel Frankl. •- Cílem je pochopit, nikoliv určovat či kontrolovat chování lidí. Zakladatelé koučinku • Timothy Gallwey * 1937 Výsledek obrázku pro timothy gallwey Výsledek obrázku pro timothy gallwey Autor nové rozvojové techniky: „INNER GAME“. Zaměření se na vnitřní stav člověka. Kouč pomáhá odstranit vnitřní bariéry. "Vnitřní hra" – nekritické pozorování kritických proměnných, abychom si lépe uvědomili realitu. Toto uvědomění vede k dosažení nejlepších výsledků. John Whitmore *1937 Výsledek obrázku pro john whitmore Výsledek obrázku pro john whitmore Je považován za průkopníka v oblasti business koučování. Knihy zaměřené na zvyšování výkonnosti. Vytvořil model GROW Zaměření se na potenciál •Základní otázka: „Proč, ač nám bylo dáno lví srdce, se životem protloukáme jako myši? Brendon Burchard • •Každý z nás má dostal do vínku nekonečnou svobodu. • K zamyšlení: Nečiní z nás touha po bezpečí a společenském uznání pouze otroky? •Nejvýznamnější vlastností, kterou disponujeme je schopnost nezávisle a svobodně se rozhodovat sami o sobě. •Přijmout život v plné přítomnosti a v plné síle. Deklarace osobní síly •Přijmout život v plné přítomnosti a v plné síle. •Převzít kontrolu nad sebou. •Porazit vlastní démony. •Žít s radostí a vděčností ke skutečnému životu. •Nezrazovat sám sebe a své hodnoty. •Otevřít se sobě a druhým •Inspirovat druhé k velikosti Proč dnes koučovat? •1) zvýšená sebedůvěra •2) měním to, na co mám vliv •3) rychlá reakce na změnu •4) úhel pohledu •5) zaměření na řešení •6) silná vnitřní odolnost •7) řešení konfliktů s nadhledem •8) zvýšení vlastní odpovědnosti •9) výběr priorit pro úspěch •10) vysoká kvalita života • Co je koučování •Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon. (Gallwey) • •„Koučování se nezaměřuje na chyby, které se staly, ale na příležitosti , které přijdou.“ (Whitmore, 2013) • • Základní charakteristiky: •Vedení lidí •Zaměření se na potenciál •Postavené na dosahování cílů •Vychází z hledání vnitřních zdrojů klienta •Využívání povzbuzování • •Koučování je dosahování cílů koučovaného prostřednictvím objevení a kultivací jeho potenciálu. Základní předpoklad koučinku • •V = P – I • •(výkon = potenciál – interference (brzdy) Nastartuj svůj potenciál [USEMAP] Odkaz na video