cípy jsou tak univerzální, že takřka vyplývají z přirozeností člověka a jeho primární snahy přežít. Cokoli mi pomůže k přežití, je pro mě dobré. Kultura mých prarodičů, označená jako č. 2, je nevyhovující, proto na tuto kulturu začnu nabalovat prvky z kultury společnosti, kde žiji, které jsou vyhovující a usnadní mi žít. To vyvolává strašný tlak na 2. kulturu, která časem zmizí a zůstane zde jakási složenina kultury 2 a 3 ... Když se zase ocitnu ve společnosti, kde mi nebude vyhovovat model 2+3, začnu na něj balit prvky ze společnosti, kde žiji, a vznikne směs (2+3) + 4. Takhle to jde pořád dokola. Co se děje s kulturou číslo 1 ? Ta zůstává v hrubých rysech pořád stejná. Bez ní by tahle akulturace kulturních prvků nebyla vůbec možná... Bez ní by to byla obyčejná asimilace. Ona je tou, která mí dovoluje žít v jakýchkoli společnostech, je to předpoklad k úspěšnému nabalování. Ona je základem kontinuity. To, co popisují všechny výzkumy v cigánskych osadách na Slovensku a v českých („romských") ghettech, vypovídá o kultuře 2+3. Podle mne se musíme snažit uchopit a popsat principy kultury číslo 1. Rozbalit pomyslný diagram soustředných kružnic a dostat se k jádru. Nestudovat a nepopisovat jen kulturu v cigánskych osadách, ale popisovat to, co je společné pro všechny žijící Cigány. To, co jim umožňuje přežití ve společnostech, kde je na ně nahlíženo jako na cizí kulturu. Komparací prvků např. příbuzenství, sociální organizace, výchovy atd. Cigánů v osadách, v ghettech a prvků na pomyslném žebříčku úspěšnosti majoritní společnosti získáme představu o kultuře číslo 1. Při komparaci nesmíme zapomenout na to, že kultura č. I je pro její nositele nevědomá, a proto si musíme všímat nevědomých pohnutek, motivů a důvodů jednání. KULTURA CHUDOBY Oscar Lewis2 Vytváří členství ve skupině, která byla po celé generace chudá, příslušnost k odlišné kultuře? Výzkum mezi Portoričany v Portoriku a New Yorku ukazuje, že ano. * * * Chudoba a takzvaná válka proti ní jsou pro současnou vládu ústředním vnitropolitickým tématem. Oficiálně se uznává, že mezi obyvatelstvem, které se těší bezpříkladnému materiálnímu blahobytu (s průměrným ročním příjmem přesahujícím 7 000 dolarů na rodinu), žije asi 18 milionů rodin, čítajících více než 50 milionů jednotlivců, pod hranicí 3 000 dolarů na rodinu za rok, tedy pod "hranicí chudoby"3. K vylepšení situace mnoha těchto lidí rozděluje Úřad pro hospodářský rozvoj ročně 1,6 miliardy dolarů z federálních fondů a dalších mnoho set milionů dolarů se poskytuje nepřímo prostřednictvím mimořádných federálních dotací do zdravotnictví, vzdělávání, veřejné sociální péče a vybavenosti měst. Nárůst činnosti zaměřené na pomoc chudým, kterou dokazují tato čísla, doprovází expanze publikací z oblastí sociálních věd na téma chudoby. Při hodnocení chudých rozvíjejí autoři těchto prací dvě protikladné perspektivy, s nimiž se můžeme setkat v literatuře, v příslovích a v lidové slovesnosti v celé dosavadní historii. Právě tak, jako část autorů vždy považovala chudé za požehnané, počestné, upřímné, poctivé, nezávislé, čestné, laskavé a šťastné, současní vědci zdůrazňují jejich velké a přehlížené schopností soběstačnosti, vůdcovství a společenské organizace. Naopak, stejně jako bylí chudí charakterizování jako neschopní, podlí, sprostí, hrubí, zlí a zločinní, dnešní autoři poukazují na nezvratné destruktivní působení chudoby na charakter jednotlivce a zdůrazňují, že uskutečňování a řízení projektů proti chudobě musí pevně spočívat v nikou řádně ustavených orgánů. Tento názorový střet 1 Termín " Culttire of Poverty" prekladania jako "kultura chudoby", protože se domníváme, že termín "kuliura bídy", který v této souvislosti navrhují někteří autoři (viz např. Mareš, P.: Sociologie nerovnosti a chudoby, Praha 1999, str. 62) má v českém jazyce konotace, které původnímu termínu neodpovídají. : Lewis, O.: The Culture of Poverty, Sciemific American, sv. 215, i. 4,1966, str. 19-25; translated by permission of Harold Ober Associates Jncorporated. 3 "Poverty Line"- hranice chudoby ve vztahu k průměrnému příjmu. Dnes je kritériem chudoby méně než 60 % průměrného příjmu. (Mareš, P.: Sociologie nerovnosti a chudoby, Praha 1999, str. 122)/pozn. pŕekl,/. 400 401 se částečně promítá do boje o politickou kontrolu těchto programů mezi federálními a místními úřady. Nesoulad vyplývá také z tendence zaměřovat úsilí a pozornost na individuální osobnost oběti chudoby spíše než na komunitu a rodinu slumu. Následkem toho se pak nerozlišuje mezi chudobou a tím, co nazývám kulturou chudoby. J^tc^Sovn^rwjení je přitažlivé a v současné literatuře bývá často používáno i zneužíváno. Ve svých textech je užívám jako specifický konceptuálni model, který popisuje subkulturu západní společnosti Jež má vlastní strukturu a vnitřní logiku a vlastní způsob života, předávaný v rodinách z generace na generaci. Kultura chudoby není pouze záležitostí strádání a neuspořádanosti, tedy stavem nedostatku něčeho. Je to kultura v tradičním antropologičkám pojetí, tedy taková, která poskytuje lidským bytostem návod na život, připravený soubor řešení problémů, a plní tedy významnou adaptivní funkci. Tento způsob života přesahuje státní hranice a regionální rozdíly stejně jako rozdíly mezi městem a venkovem v jednotlivých zemích. Ať se vyskytuje kdekoli, vykazují jeho představitelé pozoruhodnou podobnost v rodinných strukturách, v mezilidských vztazích, zvycích, v hodnotovém systému a v orientaci v čase. O tomto významném komplexu lidského chování nemáme zdaleka dost informací. Moje koncepce se vyvíjela postupně, tak, jak pokračovala moje práce, a do budoucna je přístupna úpravám či změně v souladu s výsledky další práce, ať již mé vlastní, či ostatních badatelů. Nedostatek literatury o kultuře chudoby je výsledkem toho, že mezi velmi chudými lidmi a příslušníky střední vrstvy - vědeckými a sociálními pracovníky, učiteli, lékaři, duchovními a dalšími, kteří nesou hlavní odpovědnost za realizaci programů proti chudobě, existuje komunikační propast. Rada způsobů chování, které kultura chudoby akceptuje, odporuje ideálům, kterých si váží většinová společnost. Práce z oblasti společenských věd, zabývající se problémovými rodinami, proto často zdůrazňují jejich nestabilitu, nedostatek řádu, vedení a vnitřního uspořádání. Moje pozorování ale svědčí o tom, že toto chování má pevné vzory a je poměrně dobře předvídatelné. Spíše mě často zaráží, jak se jejich způsob života neúprosně opakuje a jak hluboce je zakořeněn. Koncepce kultury chudoby může pomoci napravit nesprávné pochopení, které popisuje určité vzorce chování etnických, národnostních nebo regionálních skupin jako jejich typické charakteristiky. Například vysoký počet sňatků uzavřených na základě zvykového práva nebo domácností vedených ženou se v USA vždy pokládal za typický pro černošské4 rodiny a zdůvodňoval se historickou zkušeností otroctví. Ve skutečnosti se však ukázalo, že tyto domácnosti vykazují základní rysy kultury chudoby, které nacházíme v mnoha částech světa u rozličných národů, a to i mezi populacemi, v jejichž historii otroctví absentuje. Ačkoli je už nyní možné formulovat podobné obecné závěry, máme se v této obtížné a citlivé otázce stále ještě hodně co učit. Nedostatek intenzivního srovnávacího antropologického výzkumu chudých rodin v kontextu různých zemí, zejména pak absence těchto výzkumů v zemích socialistických, je vážnou překážkou ve snaze formulovat spolehlivé konstanty kultury chudoby, které by vedly napříč kulturami. Mé výzkumy chudoby a rodinného života se soustředily hlavně na Mexiko. Někteří z mých mexických přátel mi občas jemně naznačili, abych svůj výzkum chudoby přesunul do USA. Učinil jsem první krok tímto směrem a momentálně se zabývám výzkumem portorických rodin. Za tri roky jsem se svými spolupracovníky shromáždil údaje o stovce reprezentativních rodin ve čtyřech slumech Velkého San Juanu5 a o zhruba padesáti rodinách jejich příbuzných v New Yorku. Naše metody kombinují tradiční postupy sociologie, antropologie a psychologie. Zahrnují sérii devatenácti dotazníků, jejichž vyplnění zabere u každého respondenta asi 12 hodin. Týkají se předchozího bydliště a zaměstnání všech dospělých, rodinných vztahů, příjmů a výdajů, celkového vybavení domácností a osobního majetku, přátelských vazeb (zejména compadrazg