Audiovizuální žurnalistika
Týden 11
Téma:
Sociální sítě a zpravodajství - vývoj a význam; v čem se sítě navzájem liší; jak to dnes v redakcích chodí; co sociální sítě přinesly pro práci redaktorů a redaktorek; dilema "ve stínu lajku"; úspěšný příspěvek na sociální sítě; interakce s diváky tady a teď; pravidla chování na sítích
Sociální sítě
- nejsou všechny stejné, každá umí něco jiného lépe než ty ostatní
- pro práci novinářů jsou nedocenitelné
- každá síť nabízí jinou možnost zapojení, láká jiné publikum
- budeme se držet těch u nás nejrozšířenějších
Redakce sociálních sítí
- většinou malá skupina, která se věnuje jen sociálním sítím – obsah + diskuze
- přispívají ale všichni, kdo zpracovávají téma
- překlápění obsahu z vysílání upraveného pro sociální sítě
Rozhledna Grand Prix, Události Brno, 6. 5. 2021
- tvorba vlastního obsahu jen pro sítě
- prostor pro MoJo
- například různé seriály
Zvedni se a tanči!, Události Brno, 21. 1. 2019
Diskuze a komentáře
- přímý kontakt s publikem – publikum může ovlivňovat obsah
- lidi rádi diskutují, obzvláště na FB
- diskuze a komentáře moderované – předcházení urážkám a sprostotám
- nevhodné komentáře skryty
- potřeba odpovídat na dotazy
- potřeba být osobní – sociální sítě jsou osobní
- fanoušci nás rádi upozorňují na chyby
- diskuze se někdy zvrhnou – komunita nás chce rozcupovat – zachovat klidnou hlavu, opravit chyby a nenechat se vyvést z míry, omluvit se
- svoboda slova – to ale neznamená možnost psát cokoli
- pozor na trolly
- lidi rádi pátrají
V čem se sociální sítě liší od vysílání?
- musí být osobní
- jsou ještě rychlejší než zpravodajství 24/7 (pořád nutnost vše ověřovat!!!)
- ještě větší důraz na poutavý obraz: první 3 vteřiny vidělo 17 000 lidí; 10 vteřin už to vydrželo jenom 8000 lidí a minutu na to koukaly 3000 lidí; průměrně lidi viděli 12 vteřin
Prime time
- jdete za lidmi, musíte se přizpůsobit jejich rytmu a publikovat, když jsou online
- 8-9 ráno
- 12-13 oběd
- po 18 večer
- 22-23 před spaním
Jak sítě pomáhají novinářům při práci?
- plné informací – kdo hledá, ten najde
- náměty pro natáčení
- prostor k setkávání s lidmi – jsme tam pro ně
- prostor pro lidi – můžou nám poslat své materiály
- kolektivní inteligence – diskuze vnesou vhled do problémů
- rešerše a investigativa
- na místě dění – někdo tam je a postuje
- indikátor toho, co lidi zajímá