Týden 5
Téma:
Auditivní tvorba - vhled do tématu, cit pro zvuk.
Záznam hodiny:
Podrobnosti:
Auditivní tvorba produkovaná primárně pro rozhlasové/terestriální vysílání.
Auditivní tvorba produkovaná primárně pro internet (podcast).
Auditivní média veřejnoprávní, komerční, komunitní (vysílání i podcast).
Stručná historie rozhlasu. Ukázky (a vývoj) zejména reportážní tvorby napříč historií. (viz níž)
Úzký vztah technologie (přenosu i natáčení) a tvorby. Od lampového přijímače po iPod, od reportážního magnetofonu po digitální rekordér a chytrý telefon.
Rozhlas nejrychlejší masmédium. Stále ještě?
Specifika auditivní tvorby, která se vyjadřuje „jen“ zvukem, což je omezení i výhoda zároveň (nutno podotknout, že omezení/výhoda vyjadřovacích prostředků se týká i tisku i audiovize). Vyslovené zvučné slovo, ruch, hudba (ale i ticho) jako specifické vyjadřovací prostředky zvuku, s dalšími popisnými, rozvíjejícími či opozitními, metaforickými.. významy, v horizontálním i vertikálním řazení/vrstvení těchto zvuků.
Zvukové záběrování.
Rozhovor, situace, narace. Reportážní rozhovor a situace.
Struktura vyprávění delších útvarů, specifika ve zvuku. Expozice, stať, pointa. Lineární, paralelní, křížová montáž. Retrospektiva. Citace. (spíš jen náhled do problematiky, podrobněji bude prostor v následných praktických kurzech)
Cit pro auditivní médium, cit pro rozhlas.
Inspirativní studentská auditivní díla (posledních dvou semestrů):
Trocha historie rozhlasu: