Audiovizuální žurnalistika

Týden 5


Téma:

Auditivní tvorba - vhled do tématu, cit pro zvuk.


Záznam hodiny:


Podrobnosti:

Auditivní tvorba produkovaná primárně pro rozhlasové/terestriální vysílání.

Auditivní tvorba produkovaná primárně pro internet (podcast).

Auditivní média veřejnoprávní, komerční, komunitní (vysílání i podcast).

Stručná historie rozhlasu. Ukázky (a vývoj) zejména reportážní tvorby napříč historií. (viz níž)

Úzký vztah technologie (přenosu i natáčení) a tvorby. Od lampového přijímače po iPod, od reportážního magnetofonu po digitální rekordér a chytrý telefon.

Rozhlas nejrychlejší masmédium. Stále ještě?

Specifika auditivní tvorby, která se vyjadřuje „jen“ zvukem, což je omezení i výhoda zároveň (nutno podotknout, že omezení/výhoda vyjadřovacích prostředků se týká i tisku i audiovize). Vyslovené zvučné slovo, ruch, hudba (ale i ticho) jako specifické vyjadřovací prostředky zvuku, s dalšími popisnými, rozvíjejícími či opozitními, metaforickými.. významy, v horizontálním i vertikálním řazení/vrstvení těchto zvuků.

Zvukové záběrování.

Rozhovor, situace, narace. Reportážní rozhovor a situace.

Struktura vyprávění delších útvarů, specifika ve zvuku. Expozice, stať, pointa. Lineární, paralelní, křížová montáž. Retrospektiva. Citace. (spíš jen náhled do problematiky, podrobněji bude prostor v následných praktických kurzech)

Cit pro auditivní médium, cit pro rozhlas.


Inspirativní studentská auditivní díla (posledních dvou semestrů):


Trocha historie rozhlasu: