30. 3. Svoboda médií (nezávislost a veřejný zájem)
Nezávislost
Postupně si probereme tři základní hodnotové okruhy médií (svoboda, rovnost, sociokulturní koheze) a ukážeme si na nich, s jakými otázkami se v žurnalistické etice můžete setkat a jak je lze řešit. Prvním otázkou je svoboda a nezávislost médií.
Osnova přednášky
- veřejný zájem a legitimizace nezávislosti (informace ve veřejném zájmu)
- mravní autonomie novináře
- autonomie média
- cenzura a vztah médií ke státu
- ideologie
- média jako propaganda elit (Chomsky – Herman)
- komercializace a komodifikace
Materiály k distančnímu studiu
Zde naleznete materiály, které vzhledem k současné situaci vynucené distanční výuky z důvodu epidemie nahrazují či vyrovnávají absenci přednášky. Jejich obsah přímo nebude součástí testu, nicméně pomohou Vám lépe porozumět tématům a principům, které jsou v prezentacích či v povinné četbě, anebo je ilustrují a doplňují. Považujte je tedy za vysoce doporučené.
Case study
Povinná literatura
Povinná literatura bude reflektována v závěrečném testu.
Doporučená literatura
MCQUAIL, Denis. Media Performance: Mass Communication and Public Interest. Thousand Oaks: SAGE, 1992, part III (Media freedom)
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006, pp. 152–172. (Kap. Zprávy jako ekonomický produkt a Zpravodajství a ideologie)