Etika a právo žurnalistiky

30. 3. Svoboda médií (nezávislost a veřejný zájem)

Nezávislost

Postupně si probereme tři základní hodnotové okruhy médií (svoboda, rovnost, sociokulturní koheze) a ukážeme si na nich, s jakými otázkami se v žurnalistické etice můžete setkat a jak je lze řešit. Prvním otázkou je svoboda a nezávislost médií.

Osnova přednášky

  • veřejný zájem a legitimizace nezávislosti (informace ve veřejném zájmu)
  • mravní autonomie novináře
  • autonomie média
  • cenzura a vztah médií ke státu
  • ideologie
  • média jako propaganda elit (Chomsky – Herman)
  • komercializace a komodifikace

Materiály k distančnímu studiu

Zde naleznete materiály, které vzhledem k současné situaci vynucené distanční výuky z důvodu epidemie nahrazují či vyrovnávají absenci přednášky. Jejich obsah přímo nebude součástí testu, nicméně pomohou Vám lépe porozumět tématům a principům, které jsou v prezentacích či v povinné četbě, anebo je ilustrují a doplňují. Považujte je tedy za vysoce doporučené.

Case study 

Povinná literatura

Povinná literatura bude reflektována v závěrečném testu.

Stephen Whittle – Glenda Cooper, Privacy, Probity, Public Interest
PDF ke stažení

Doporučená literatura

MCQUAIL, Denis. Media Performance: Mass Communication and Public Interest. Thousand Oaks: SAGE, 1992, part III (Media freedom)

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006, pp. 152–172. (Kap. Zprávy jako ekonomický produkt a Zpravodajství a ideologie)