ZURb1117 Seminář k bakalářské práci I ANNA LUŠTICKÁ Přehled seminářů k bakalářské práci •Jednotlivé semináře nemusí na sebe bezprostředně časově navazovat. Pokyny pro psaní bakalářské práce •Typy závěrečných prací: •A) Produktová: je vhodná pro ty, kteří inklinují k žurnalistice. Její součástí jsou výsledné žurnalistické produkty, jež mohou být jak psané, tak audiovizuální (TV, rozhlas apod.) •B) Výzkumná: je vhodná pro ty, kteří jsou orientováni výzkumně a chtějí se věnovat například sémiotické, diskurzivní nebo historické analýze. •C) Systematická přehledová stať: je vhodná pro ty, kteří chtějí analyticky zmapovat a hodnotit již existující výzkumy týkající se jimi vybrané tematické oblasti. • •Kompletní znění na webu katedry: medzur.fss.muni.cz/pro-studenty/bakalarske-studium/bakalarske-prace/pravidla-pro-psani-bakalarskych -praci •Terminář: medzur.fss.muni.cz/pro-studenty/terminar • Výběr vedoucí/ho •Práce mohou vést: - interní (kmenoví vyučující na katedře) - doktorand(ka) (žádost o schválení v IS) - externí (kdokoli mimo katedru, žádost o schválení v IS) - konzultant(ka) (povinně, pokud je vedoucí práce externí) •Deadline pro výběr tématu a vedoucí/ho je 28. 3. 2021 • •Změna školitele – lze v odůvodněných případech, oznámení / žádost garantce programu •Seznam školitelů najdete na webu katedry: http://medzur.fss.muni.cz/informace-pro-studenty/bakalarske-a-diplomove-prace/seznam-skolitelu • Volba tématu •Vlastní/vypsané téma •V případě vlastního tématu je potřeba přijít na konzultaci s už promyšleným návrhem, případně předem ho poslat. •Doporučujeme udělat si předem rešerši: - úspěšně obhájených prací na MU (https://is.muni.cz/thesis/) nebo - aktuálně rozpracovaných témat – v IS v aplikaci Rozpisy témat (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423), případně - v národním registru závěrečných prací (https://theses.cz/). •Na základě schválení anotace / schválení tématu zadává vedoucí téma do Rozpisu témat v IS MU (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423) Jak si zvolit téma •Zaměření studijního programu •Zaměření a možnosti potenciálních vedoucích •Funkční pro zvolený typ bakalářské práce •Vlastní studijní profilace a preference •Mimooborové zaměření a profesní směřování •Osobní zájmy a preference •Časové možnosti •Důležité je s tématem práce souznít, mělo by vás zajímat a bavit. Kdo je autor/ka, vedoucí, konzultant/ka •Autorem či autorkou práce jste vy. •Kvalita výsledného textu odráží Vaši samostatnost, iniciativu, znalosti a schopnosti. •Vedoucí je v roli mentora/ky či odborné/ho poradce/kyně. •Provází vás celým procesem tvorby práce, popř. upozorňuje na klíčové nedostatky celkového směřování práce. -Dohodněte si na začátku, jak budou vaše konzultace vypadat – každé/mu vedoucí/mu a studující/mu vyhovuje něco jiného (nelze tedy stanovit univerzálně platný postup pro všechny). -Povinností vedoucí/ho není práci editovat ani opravovat. Vedoucí práce také nemůže garantovat výslednou známku. Ta vychází z průběhu obhajoby, posudků a diskuze mezi členkami a členy komise. -Pokud máte dojem, že spolupráce s vedoucí/m vaší práce nefunguje, zkuste to s ní/m probrat, případně se obraťte garantku studijního programu. •Konzultant/ka s vámi diskutuje vybrané aspekty práce. •Nemůže však nahradit vedoucí/ho práce. Konzultant/ka výzkumných prací a přehledových statí má za úkol radit vám s dílčími problémy, které spadají do jeho či její expertízy: například s metodologií či teoretickou rešerší. U produktových prací vám může externí konzultant/ka pomoct s tvůrčí částí, nebo máte naopak externí/ho vedoucí/ho a interní katederní konzultant/ka dbá především na dodržování akademických standardů závěrečné práce. Udělení zápočtu za Seminář k BP I •Zápočet za Seminář k bakalářské práci I získáte za: (1) splnění úkolů definovaných vedoucí/m a studijním plánem, (2) zpracování literární rešerše a (3) vytvoření kvalitního projektu, z něhož v následujícím druhém semináři vznikne závěrečná práce. •Konkrétní podmínky pro udělení zápočtu stanovuje vedoucí práce ve svém zadání a ve studijním plánu individuálně v závislosti na povaze a rozsahu zvoleného tématu práce. •Odevzdání projektu (do 30.5. 2021) je podmínkou nutnou, nikoli však postačující k udělení zápočtu. Struktura projektu bakalářské práce •- název práce/tématu - úvod (formulace problému, přínos, vymezení cíle a záměru) - popis řešeného problému (usazení do kontextu, současný stav, koncepty a teorie potřebné/využitelné k řešení problému) - návrh designu řešení problému (tj. např. dosavadní řešení problému; základní teze – cíl, otázky, hypotézy; postupy, metody a techniky; limity, rizika, příležitosti) - návrh struktury práce - soupis použité a navržené literatury a pramenů - návrh harmonogramu / milníků Projekt bakalářské práce •Projekt zpracovaný na základě konzultací s vedoucí/m vkládáte do příslušné odevzdávárny předmětu v IS MU. •Projekt vedoucí buď schválí a udělí vám zápočet, nebo ho nechá dopracovat a (ne)udělí zápočet posléze. •Na základě schváleného projektu vedoucí upřesní předběžné, příp. zapíše definitivní zadání tématu práce v Rozpisu témat v IS MU (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423). •Součástí upřesněného zadání může být stanovení úkolů, podmínek a termínů pro následující Seminář II. Na čem pracovat tento semestr? •(najděte si vedoucí/ho a téma) •Udělejte si čas (bude ho jenom míň) •Věnujte se důkladné rešerši všech možných dostupných pramenů souvisejících s řešeným problémem: •Ponořte se do zvoleného tématu (vč. jeho mediálního pokrytí u produktových prací) •Seznamte se s relevantní teorií •Seznamte se s požadavky na odborné práce (způsob citování, odborný styl, věcná argumentace…) • •Začněte psát první kapitoly (naplánujte si delší časové úseky na kontinuální soustředěnou práci, chvíli bude trvat, než se do psaní ponoříte) •Konzultujte (a připravujte se na konzultace) Plány na červen 2021 • • •Běžte se podívat na obhajoby bakalářských prací •8.–11. června • • • •Aktuální terminář: medzur.fss.muni.cz/pro-studenty/terminar • Na koho se obracet o radu