Rozpis semináře Reportáž ZUR300m JS 2019 18. 2. Úvodní seminář. Požadavky a průběh předmětu. Blok expertů 25. 2. Vojtěch Boháč, Voxpot Zahraniční reportáž s důrazem ne na konkrétní zemi, ale téma, které se v této zemi odehrává. Jak dělat efektivně a rychle rešerše, která událost či téma se hodí pro zpracování. Jak se pohybovat jako novinář v zahraničí, jak je to s akreditací a hlášením úřadů či na policii. Co si můžu dovolit a co ne (země, kde se nesmí fotografovat vojenská zařízení apod.). Jaké kontakty mezi místními jsou relevantní, kdy použít fixera. Co musí umět a mít začínající reportér? Jaké jazyky ideální umět a do kterých se nepouštět? 4. 3. Saša Uhlová, A2larm Sociální reportáž. Tradice sociální reportáže v Česku, moderní sociální reportáž a její metody – klasický přístup mainstreamu vs. infiltrace do daného prostředí. Proč se sociální reportáž v posledních letech dostala do popředí? Které metody novinářské práce jsou přípustné a jaké už ne. Etika novinářské práce s důrazem na specifické prostředí a zranitelné lidi v těžkých životních situacích. 11. 3. Petra Procházková, Deník N Válečná reportáž jako specifický a velmi nebezpečný druh žurnalistiky s velkou spotřebou novinářů. Jak se dostat jako novinář do války a jak přežít. Jak si neodnést trauma. Jak se chovat jako novinář vůči oběma stranám konfliktu. Existuje etika reportážní práce ve válce? Na co si dát největší pozor a do jakých válek nejezdit. Co je na válečné reportáži nejrizikovější, nejzajímavější a nejdražší. + termín odevzdání úkolu Polemika Délka: max 3 tisíce znaků s mezerami. 18. 3. Silvie Lauder, Respekt Společenská reportáž jako fenomén publicistiky. I na zdánlivě nezáživném tématu se dá ve velké šíři ukázat kam společnost směřuje, její slabé i silné stránky, trendy i slepé uličky. Rozdíl mezi tématy, která volí autoři společenských reportáží v české a západní žurnalistice. Jaká témata jsou nejatraktivnější – děti, vztahy, umělá inteligence, umění, příroda? Jak napsat reportáž tak, aby ji čtenář dočetl až dokonce bez dechu. Jaké postupy používat a kterým se vyhnout. Ich- nebo Er-forma? Průběžně konzultace tématu k úkolu Gonzo reportáž. 25. 3. Zhodnocení úkolu Polemika. Výklad Gonzo reportáž – vznik, zakladatel, specifika stylu a příklady. Konzultace k úkolu Gonzo reportáž. 1. 4. Termín odevzdání úkolu Gonzo reportáž. Délka: max 4 tisíce znaků s mezerami. Výklad reportáž ze zvoleného města nebo vesnice, specifika a úskalí, jak dělat rešerše, kde hledat informace, koho do reportáže oslovit a koho ne. Formální náležitosti reportáže. Rytmus textu a délka. Zadání úkolu Reportáž z libovolně zvoleného města či vesnice. 8. 4. Vyhodnocení úkolu Gonzo reportáž. Konzultace k úkolu Reportáž z libovolně zvoleného města či vesnice. 15. 4. Termín odevzdání úkolu Reportáž z libovolně zvoleného města/vesnice. Délka: 5 – 8 tisíc znaků s mezerami. Literatura k úkolu Sociální reportáž + rešerše. Zadání úkolu Sociální reportáž. Konzultace k tématům: jaké prostředí zvolit, které není vhodné, jak mluvit se sociálně znevýhodněnými lidmi, novinářská etika při sociální reportáži. 22. 4. Velikonoční pondělí 29. 4. Seminář odpadá. NUTNÉ JSOU ALE PRŮBĚŽNÉ INDIVIDUÁLNÍ KONZULTACE S VYUČUJÍCÍ K TÉMATU SOCIÁLNÍ REPORTÁŽ! 6. 5. Vyhodnocení úkolu Reportáž z libovolně zvoleného města/vesnice. Termín odevzdání úkolu Sociální reportáž. Délka: 5 – 8 tisíc znaků s mezerami. Konzultace k tématu Reportáž na libovolné téma. 13. 5. Vyhodnocení úkolu Sociální reportáž. Odevzdání rozpracovaného námětu či hrubé verze textu k úkolu Reportáž na libovolné téma + konzultace k němu. 20. 5. Termín odevzdání úkolu Reportáž na libovolné téma. Délka: 6 – 10 tisíc znaků s mezerami.