Adobe Systems Užívání médií z pohledu vývojové psychologie Mgr. Anna Faltýnková Adobe Systems 2 Model zvýšené náchylnosti k mediálním účinkům ̶výběr média, způsob jeho užívání a jeho vliv na psychiku uživatele se u různých lidí liší, a to v závislosti na třech typech proměnných §DISPOZIČNÍ – pohlaví, temperament, osobnostní rysy, motivace, hodnoty §SOCIÁLNÍ – rodinné vlivy, vrstevníci, institucionální vlivy, společenské hodnoty a normy §VÝVOJOVÉ – kognitivní, emocionální a sociální úroveň vývoje jedince ̶vývojové faktory – jaký obsah vyhledáváme, jaká emoční a kognitivní odezva je typická pro danou věkovou skupinu Adobe Systems 3 Kojenecký a batolecí věk -Děti do 2,5 roku: nezralé symbolické myšlení, paměť i pozornost à obtíže s přenosem mediálního obsahu do 3D světa („video deficit“). Čím mladší dítě, tím silnější video deficit je. -Zaujetí výraznými barvami, zvuky, rychlými pohyby a změnami -18 měsíců a více: společné sledování média s dítětem pomáhá pochopit sledovaný obsah a přenést jej na reálnou zkušenost - -Do 18 měsíců věku jsou benefity sledování médií minimální, převažují data o škodlivosti pro pozdější vývoj - Adobe Systems 4 Kojenecký a batolecí věk -Nadměrné sledování TV à zhoršená kvalita spánku, kognitivní, sociální, jazykové opoždění, nižší úroveň exekutivních funkcí -Nadměrné sledování TV a jiných médií jde ruku v ruce se zhoršenou kvalitou interakce rodič-dítě - -Míra sledování TV úzce provázána s kvalitou rodinného zázemí - Hlídá vám děti chůva nebo televize? – Maminka.cz Adobe Systems Kidscreen » Archive » Big Bird goes to the big top Zápatí prezentace 5 Předškolní věk ̶Na věku záleží à čím později je dítě vystaveno nadměrnému působení média, tím nižší má dopady na kognitivní a akademické dovednosti v budoucnu ̶Negativní dopady na pozornost a exekutivní funkce, souvislost s rozvojem obezity ̶Vhodně zvolené vzdělávací programy mohou právě v tomto věku podpořit rozvoj tzv. pre-academic skills Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Doporučení AAP pro užívání médií u dětí ̶0-2 roky: vyhýbat se médiím s výjimkou video-hovorů např. s rodinnými příslušníky. Sledování média spolu s dítětem a vysvětlování obsahu. ̶2-5 let: maximálně 1 hodina kvalitního mediálního obsahu denně, opět sledování společně s dospělou osobou. ̶6 let a více: nastavit v domácnosti pevná pravidla pro užívání médií, dohlédnout na to, aby médium nebylo využíváno na úkor množství spánku, pohybových aktivit a jiných se zdravím spojených činností. https://www.healthychildren.org/English/news/Pages/AAP-Announces-New-Recommendations-for-Childrens- Media-Use.aspx Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Adolescenti ̶Motivace k užívání médií •Naplňování potřeby socializace, navazování vrstevnických a romantických vztahů •Sebeidentifikace, explorace a formulování vlastní identity (sexuální, genderové, politické…) •Vyhledávání informací a zábavy, překonávání nudy •Únik před problémy v offline světě, média jako copingový mechanismus Adobe Systems 8 Adolescenti ̶Využívání médií k sexuální exploraci •Charakteristiky online prostředí podporující sexualitu – accessibility, affordability, anonymity •Rozvíjení a definování své sexuální identity – média mohou hrát důležitou roli především pro uživatele z řad minorit •Kybersex, sledování pornografie – dopady na postoje k sexu a sexuální chování •Sexting – potenciálně může spadat mezi rizikové chování, fenomén „sexual double standard“ Adobe Systems 9 Adolescenti ̶Rizika plynoucí z užívání médií: •Online strangers – nespokojenost s kvalitou offline vztahů, vyšší úzkostnost, sensation seeking, vyšší self-efficacy •Potenciálně škodlivý obsah – násilí a nenávist, sexualita, nabádání k rizikovému chování, fenomén „challenge“ Adobe Systems 10 Adolescenti ̶Rizika plynoucí z užívání médií: •Kyberšikana – obrovský dosah, přetrvávání obsahu a opakované ubližování, anonymita •Závislost na médiích – symptomy: kognitivní a behaviorální význačnost, snížená kontrola, intra a interpersonální konflikt, zvyšující se tolerance, abstinenční příznaky… – faktory zvyšující náchylnost k závislostem: nezralost mozkových struktur, úzkostnost, osamělost, self-esteem, kvalita rodinného prostředí •Další negativní dopady na psychiku dospívajících – srovnávání s nerealistickými ideály, dopady na body image a životní spokojenost Adobe Systems 11 Adolescenti ̶Rodičovská mediace •Aktivní mediace – diskutování o obsahu, kritické zacházení s informacemi •Restriktivní mediace – omezování času a způsobu užívání médií, blokování specifických obsahů •Co-using – užívání média společně s dítětem Adobe Systems 12 Senioři -Prediktory užívání: mladší věk, vyšší socioekonomický status, lepší celkový zdravotní stav -Motivace: udržení kontaktu s přáteli a rodinou, vyhledávání se zdravím souvisejících informací, udržování povědomí o aktuálním dění, uspokojování sexuálních potřeb Adobe Systems 13 Senioři ̶Rizika užívání médií: •Kyberpodvody: podvodné reklamy, podvodné loterie, scams a romance scams •Fake news, dezinformace •Závislost na internetu, online sexu, na sociálních sítích… • Adobe Systems 14 Senioři ̶Digitální ageismus •Stereotypní představa, že senioři nemají zájem o moderní technologie a postrádají kompetence k jejich užívání •Internalizace těchto stereotypů samotnými seniory – nižší self-efficacy, větší úzkost z používání médií •Digital gap/digital divide