Politická ekonomie médií

Seminář 10: Vzestup prozumerů: Demokratizace výroby obsahu nebo práce zadarmo?

Pátek 14.5. 2021 10:00 – 11:40 ZOOM

V průběhu kurzu se naše diskuse částečně dotkly produkce mediálních obsahů. Nové technologie a nové typy firem – především sociální sítě – ale mění charakter produkce a vlastnictví mediálních obsahů. Vzestup prozumerů (hybridní producent a konzument) je diskutovaný ve vztahu ke „krizi“ žurnalistiky a klíčovou otázkou je jestli se jedná o demokratizaci žurnalistiky nebo pouze o ušetření financí. Zamyslíme se také nad sociálními sítěmi a způsoby jakými se produkce/práce uživatelů mění ve finanční zisky pro firmy.  

 

Povinná četba:

Wall, M. (2015) “Citizen Journalism”, Digital Journalism, 3(6), 797-813, DOI:

10.1080/21670811.2014.1002513


Doporučená četba:

Kperogi, F. (2011) “Cooperation with the corporation? CNN and the hegemonic cooptation of citizen journalism through iReport.com.” New Media and Society, 13(2). 

Farinosi, M and Treré, E. (2014) “Challenging mainstream media, documenting real life and sharing with the community: An analysis of the motivations for producing citizen journalism in a post-disaster city,” Global Media and Communication, 10(1), pp. 73-92. 

Splichal, S. and Dahlgren, P. (2016) “Journalism between de-professionalisation and democratisation”, European Journal of Communication, 31(1), pp. 5–18. doi: 10.1177/0267323115614196.

Goode, L. (2009) “Social news, citizen journalism and democracy,” New Media and Society, 11(8).