Seminář 12: Závěrečné zhrnutí a budoucí trendy ve výzkumu politické ekonomie médií
Pátek 28.5. 2021 10:00 – 11:40 ZOOM
Zadání závěrečné seminární práce:
1. Analýza mediální komodity (rozsah: 2000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu)
Vyberte si jednu konkrétní mediální komoditu a vysvětlete její postavení/roli v širším systému produkce mediálních artefaktů. Například se zajímáte o Star Wars, pro analýzu si vyberete jeden film nebo originální trilogii a budete se pak snažit odpovědět na tyto otázky (není nutné – nebo dokonce možné – odpovědět na všechny a v průběhu svého výzkumu možná narazíte na jiné důležité data):
● Historie/kontextuální informace o komoditě
● Kdo nebo která organizace vlastní copyright nebo patent?
● Která společnost vyrábí komoditu a jaká je vlastnická struktura dané společnosti?
● Jak je komodita distribuovaná? Které spoločnosti jsou součástí distribuční sítě a kdo je vlastní?
● Kolik stojí výroba komodity?
● Jak/kde se komodita konzumuje?
● Jakou roli hraje reklama pro tuto komoditu?
● Je komodita dostupná v jiných formátech/v jiné podobě?
● Je komodita distribuovaná místně, regionálně, celonárodně a mezinárodně?
Ve své analýze odkazujte na znalosti z literatury pro kurz a seminárních diskusí a na veřejně dostupné údaje (např. výročné zprávy, údaje z registrů apod.).
2. Profil mediální organizace (rozsah: 1000 slov, odkazy na literaturu a další zdroje nejsou součástí rozsahu)
Vyberte si korporaci, společnost nebo jinou organizaci, která je součástí komunikačního nebo mediálního průmyslu. Shromážděte dostupné informace a analyzujte je na základě znalostí z četby a seminárních diskusí.
Profil zahrnuje (pokud jsou informce dostupné):
● stručný přehled historie organizace
● organizační struktura, činnosti, organizační politika
● základní finanční informace (obrat, příjmy, aktiva, podíl na trhu, podíl akcionářů apod.)
● internacionalizace
● graf, obrázek nebo jiné vizuální znázornění organizační struktury (mateřská společnost, divize, dodavatelé, partnerské organizace apod.)
● v závěru profilu odpovězte na otázku: „jaká je základní obchodní činnost této organizace“?
Kromě základního textu (rozsah 1000 slov), můžete taky použít přílohy pro méně důležité ilustrace, tabulky apod. Profil musí obsahovat odkazy na zdroje. Wikipedia a webové stránky organizace/korporace jsou dobrým východiskem, ale potřebujete použít i jiné zdroje.
V semináři 9 se budeme podrobně zabývat závěrečnou seminární prací. Je vhodné si svoji volbu komodity a organizace nebo korporace se mnou domluvit.
Literatura:
Baker, C.E. (2002). Media, markets and democracy. Cambridge: Cambridge University Press.
Boyd-Barrett, O. (1980) The International News Agencies (The University of Michigan: Constable).
Boyd-Barrett, O. and Rantanen, T. (1999) The Globalization of News (London: Sage).
S. Braman (April 2004) ‘Where has Media Policy Gone? Defining the Field in the Twenty-first Century’, Communication Law and Policy, 9(2), 153–82.
J. K. Chalaby (2005) ‘From Internationalization to Transnationalization’, Global Media and Communication, 1(1), 28–33.
Cooper, M. (2003). Media ownership and democracy in the digital information age. Stanford: Centre for Internet and Society, Stanford Law School.
Cottle, S. (2009) Global crisis reporting: Journalism in the global age. Maidenhead: Open University Press.
Creedon, P. (1993) Women in mass communication. London: Sage.
Curran, J.& Gurevitch, M. (2005) Mass media and society. Hodder.
Curran, J. (2002) Media and power. London: Routledge.
Curran, J. (2011) Media and democracy. London: Routledge.
Davis, A. (2010) Political communication and social theory. London: Routledge.
Davis, A. (2013) Promotional Cultures: The Rise and Spread of
Advertising, Public Relations, Marketing and Branding (Cambridge: Polity).
McQuail, D. and Siune, K. (eds.) (1998) Media policy: Convergence, concentration and commerce. London: Sage.
Morozov, E. (2011) The net delusion: How not to liberate the world. London: Allen Lane.
Pariser, E. (2011) The filter bubble: What the Internet is hiding from you. London: Viking.
K. Watanabe (2013) ‘The Western Perspective in Yahoo! News and Google News: Quantitative Analysis of Geographic Coverage of Online News’, International Communication Gazette, 75(2), 141–56.
Xin, X. (2011) ‘Web 2.0, citizen journalism and social justice in China.’ In G. Meikle and G. Redden (eds.) News online: Transformations and continuities. Basingstoke: Palgrave.