Politická ekonomie médií Monika Metykova m.metykova@sussex.ac.uk; 32153@mail.muni.cz Zakladatelé – úkol v menších skupinách •Adam Smith •David Ricardo •John Stuart Mill •Thomas Malthus •Karl Marx Procesy, které nás budou zajímat •Komodifikace (zhodnocování) •Zprostornění (spatialization) •Koncentrace •Strukturace • • • • • Komodifikace (zhodnocování) •Proces, v němž se určité soc. statky, jako láska, právo, boží milost atd., stávají zbožím. Z lásky se stává prostituce, z práva korupce, z odpouštění hříchů prodávání odpustků. •Zdroj: Sociologická encyklopedie Zprostornění (spatialization) •Zprostornění – proces ve kterém překonáváme limity geografického prostoru, mediální a komunikační technologie tady sehrávají roli. •Giddens time-space distanciation: the stretching of social relations and systems across time and space, resulting from advances in human techniques of transport and communications and hence social control •Harvey time-space compression Diagram Description automatically generated Koncentrace •Proč se máme zabývat tím kdo vlastní média a kolik jich vlastní? • Mediální magnáti Forbes 2016 •Michael Bloomberg - Bloomberg LP and Bloomberg Media •Rupert Murdoch - News Corp •Donald and Samuel "Si" Newhouse - Advance Publications •Cox Family - Atlanta Journal-Constitution •Jeff Bezos - The Washington Post •John Henry - The Boston Globe •Zdroj: https://www.forbes.com/sites/katevinton/2016/06/01/these-15-billionaires-own-americas-news-media-co mpanies/?sh=5a628268660a Čeští magnáti •Aktualizovaná mapa z roku 2019: •https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/03/aktualizovana-mapa-vlastniku-ceskych-medii/ Úkol v menších skupinách •Mediální magnáti a jejich impéria Strukturace •- process of creating social relations, mainly those organized around social class, gender, and race. •Social action takes place within the constraints and the opportunities provided by the structures in which action happens. • Novější generace politických ekonomů/ek médií •Dallas Smythe •Herbert Schiller •Vincent Mosco •Dan Schiller •Robert McChesney •Janet Wasko •Graham Murdock •Medailonek představitele/ky politické ekonomie médií s důrazem na jejich přínos pro tento přístup (rozsah 700 slov bez odkazů na literaturu a další zdroje). Odevzdání emailem 16.4. 2021 • Doporučená četba – hlavní teze •Wasko: The IAMCR Political Economy Section: A Retrospective. •Článek popisuje dějiny sekce Pol ek v mezinárodní organizaci International Association for Mass Communication Research IAMCR. Jako hlavní cíle sekce Wasko popisuje mezi jiným takto: •The Political Economy Section examines the role of power in the production, distribution and exchange of mediated communication. Drawing from the rich history of political economic theory, section members study social relations in their totality, consider how they have developed historically, evaluate them according to standards of social justice, and intervene to bring about a more just and democratic world. •The research interests of section members include the development of a richer theoretical foundation in communication research by incorporating an understanding of how structures of power operate, particularly in the process of transforming messages into commodities. •Other research interests involve the battles for control over communication resources. •Political economy has an historic commitment to praxis or the unity of research and social intervention. As a result, it has attracted members with a wide range of commitments to social change. Over the years this has included involvement in the movements to bring about a New World Information and Communication Order, now focused on the McBride Roundtable process. In addition, the section has attracted members with commitments to the rights of workers in the communication industries and to the rights of citizens to access the means of communication. •Gandy: “The political economy approach: A critical challenge” •Diskutuje proudy politické ekonomie obecně a jejich představitele, zaměřuje se především na radikální politickou ekonomii a na kritiky neoklasické ekonomické teorie a to následovné: •1. Preferences as given, stable, and comparable cannot be sustained. •2. Markets are anything but perfect. •3. Public goods, especially information, generate critical distortions. •4. Institutions, not individuals, are the dominant forces in the political economy. •5. There is substantial market power, the ability to influence price and •supply. •6. A stable equilibrium is never achieved. •7. The state is not an objective, unbiased intervenor. •McChesney: “The Future of Political Economy of Media: A Conversation With Dr. Robert W. McChesney” •McChesney je akademik a aktivista a v rozhovoru připomíná, že politická ekonomie komunikace se ustálila až v 70. letech 20. století a nebyla standratně vyučovaná na univerzitách. McChesney mluví o své výzkumné trajektorii a také o projektu Freepress.net