Bivariační analýza – procvičování interpretace ZURN4108 | DESKRIPTIVNÍ ANALÝZA KVANTIDAT Kontingenční tabulky u Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. u uK tabulkám se v SPSS dostanete přes analyze - descriptives – crosstabs uVelmi doporučuji nechat si zobrazit procenta (u absolutních hodnot se vám to složitě vztahuje k celku) uVždy je lepší si vybrat sloupcová nebo řádková procenta. Ta totální většinou neodpovídají tomu, co potřebujete. u--> většinou totiž chcete vztahovat výsledky k jedné ze zvolených proměnných Jak číst kontingenční tabulky uV případě, že děláme typologii, je vhodnější sto procent směřovat na proměnnou, kterou typologizujeme uTj. Například, když budeme chtít vědět, jak se od sebe liší nějaké konkrétní skupiny lidí uInformace z tabulky interpretujeme tak, že porovnáváme navzájem podskupiny nezávislé proměnné podle vlastností závislé proměnné u tabulku čteme „po řádcích“ (pokud máme nezávislý znak ve sloupcích, závislý v řádcích a sloupcová procenta, což je nejobvyklejší situace) uPozor! Směr kauzality je vždy věcí teorie, nelze ji určit z dat samotných. uV kategoriích nezávislé proměnné ukazujeme kompletní (100 %) distribuci závislé proměnné. uTj. Když se například ptám, jaký vliv má vzdělání na příjem, co bude závislá a co nezávislá proměnná? uv reálu je to tedy to, co vám Rosťa říkal minulý týden: v překladu se tato otázka ptá, kolik lidí např. Vš vzdělání (sloupce) má příjem 100 a více tisíc (řádky)? Pokud bychom pak chtěli porovnávat skupiny napříč vzděláním, budeme číst data po řádcích. uhttps://is.muni.cz/auth/publication/1306158/Stara_a_nova_media_v_kazdodennosti_ceskych_publik.pdf u Jak se důvěra v ČT (závislá) projevuje s ohledem na věk (nezávislá) u uhttps://docs.google.com/document/d/1W8oiUfXQhunMulpbcLGO1Rai53SQrh8tV77Hdf8LXME/edit?usp=sharing u CVIČENÍ uPoužívání které sociální sítě/sítí (MPI6_1_OSS_BIN až MPI6_6_OSS_BIN) se zvyšuje s výší vzdělání? uKterou sociální síť/ě (MPI6_1_OSS_BIN až MPI6_6_OSS_BIN) používají výrazněji více ženy než muži? uKterá věková skupina/y nejvíce preferuje alternativní média před profesionálními médii? (DVM_rel) uPodívejte se na proměnné, které měří, jak moc by lidem chybělo sledování zpráv (MP1-2_1) a sledování filmů (MP1-2_4) a zjistěte, jak je na tom jejich distribuce vzhledem k věku. Výsledky interpretujte. uJak se liší distribuce proměnné, která měří, zda si lidé myslí, že některá média informují jenom pro ty, kteří s nimi souhlasí (POLARIZACE_2). Podívejte se na hodnotu „rozhodně souhlasím“ a interpretujte její distribuci s ohledem na věk. u u uJaká témata v médiích (MP8_1_1 až MP8_1_1_15) preferují spíše ženy a jaká spíše muži? Zkuste interpretovat, co preference daných témat znamená v obecnějším měřítku. uZaměřte se ve vzorku pouze na muže a zjistěte, jakému médiu průměrně nejméně věří (DVM_1 až DVM_31). Následně zjistěte, který důvod nedůvěry v média obecně (DVM1_1 až DVM1_12) je po ně průměrně nejvíce důležitý. uZjistěte, zda se vzhledem k věku nějak mění tendence sledovat zprávy v televizi (MP8_2_3). Výsledky interpretujte. uZjistěte, zda se nějak mění aktivní užívání internetu (MPI1) s ohledem na výši vzdělání. Zkuste výsledek interpretovat. uPředstavte si, že jste politický marketér a chcete zjistit, jak se jednotlivým politickým stranám daří získávat sympatizanty (VOLBY4) ve velkých městech (nad 100 000 obyvatel). Výsledky zkuste interpretovat. u u u u ŘEŠENÍ uhttps://docs.google.com/document/d/1dPXUFRecqQ4A_5ayLlf7KWFCYDrSWV9lA-3k9UlaceE/edit?usp=sharing u