Hlasování ohledně nejvhodnějších termínů pro zápočtové testy - Odkaz dorazí dnes e-mailem - https://is.muni.cz/tudle/mjuy 1 Zápatí prezentace MU UÍJ I Lže statistika? ANEB JAK REPORTOVAT DATA A NEKAZIT SOCIOLOGŮM POVĚST V materiálu se nachází několik koláčových grafů, jejichž procentuální součet je mnohem vyšší než 100 %. Doporučujeme grafy upravit RESORT FINANCI K ANALYZE KANÁLU DOL 2 Deskriptívni analýza kvantitativních dat Velká snaha o štěstí může vyvolat depresi, zjistili vědci. Lidé totiž potlačují emoce Magazín ^Sř 13.12020 9:16 Tým vědců, jejichž studie právě vyšla v odborném časopise Journal of Ilappiness a napsal o ni i britskí list The Guardian, zkoumal 151 studentů převážně ženského pohlaví. Ti vyplňovali internetové dotazníky zjišťující, jak moc si cení pocitů štěstí, do jaké míry se nechávají unášet svými emocemi a jak snadno se od nich naopak dokážou oprostit. Dotazníky současně obsahovaly otázky testující přítomnost depresivních symptomů a z výsledků vyplynulo, že tyto příznaky byly silnější zejména u respondentů, kteři na štěstí kladli enormní důraz. Tito lidé totiž podle vědců bývají v případě životních nesnázi příliš emotivní a jen těžko dovedou své myšlenky a zkušenosti nahlédnout střízlivějším pohledem. "Když pocitům štěstí přikládáte přílišnou váhu, stáváte se precitlivelými vůči svým emocím a nedaří se vám je regulovat tak, abyste si je příliš nebrali. Přijde mi fascinující, že právě lidé, kteří nejvíc chtějí být šťastni, nakonec šťastni vůbec nejsou," uvedla pro The Guardian spoluautorka studie Julia Vogtová z univerzity v Readingu. 3 Deskriptívni analýza kvantidat Ve vztahu mezi vysokým důrazem na štěstí a depresivními symptomy podle ní hraje důležitou roli i popírání emocí. "Potlačování, při němž se pokoušíte za každou cenu myslet na něco jiného, nikdy není vhodnou strategií, jak se s nepříznivými pocity vyrovnat," doplnila Vogtová. |^| Nejčastější chyby při interpretaci výzkumů v médiích 1. Záměna ankety se seriózním výzkumem 2. Zobecnění výsledků výzkumu z konkrétní cílové skupiny na běžnou populaci (či širší cílovou skupinu) 3. Interpretace výsledků nad rámec zjišťovaných údajů 4. Nepřesná interpretace znění otázky (či variant odpovědí) 5. Neúplné sdělení (Důvěra ve veřejného činitele „X" klesla; ale klesla v rámci statistické chyby a zároveň je důvěra v něj stále nejvyšší v porovnání s ostatními veřejnými činiteli) 6. Srovnávání výsledků metodicky nesrovnatelných výzkumů (jiný vzorek, jiná metoda - např. anketa versus kvótní sběr) 7. Uvedení výsledků výzkumu bez zdroje (kdo a jak realizoval...) 8. Použití časově zastaralých či věcně překonaných dat 9. Neověření si původu výzkumu, solidnosti realizátora Deskriptívni analýza kvantidat M U NI Výzkumná zpráva - Většinou směsice textů, tabulek a grafů - Obecně platí: - Pište srozumitelně - Preferujte psaní v 1. osobě (autorský plurál vědecká komunita nerada vidí, pokud je autorem jen jeden člověk) - Tabulky a grafy určitě uvádějte - jednak tím ušetříte místo, jednak je to přehlednější - Do textu ideálně nepište, to co je v tabulce a naopak - je to zbytečné dublování obsahu - Účelem textové části je INTERPRETOVAT ^ TRENDY, GENERALIZACE, ASOCIACE Deskriptívni analýza kvantidat MU U IJI Ačkoli sledování televize (respektive televizního vysílání) si především ve starších věkových skupinách bezpečně drží ve vztahu ke zpravodajství i populárním obsahům svou pozici, o používání pevné telefonní linky, čtení tisku či poslechu rozhlasu to neplatí. To je možné ilustrovat na věkově podmíněné preferenci tisku a rozhlasu jako zdrojů zpravodajských informací - zde se recepční praxe přemisťují do online prostředí. V nejmladší sledované věkové skupině (18-29 let) se online praxe co do prosté četnosti přibližují dokonce právě i nepříliš ohroženému sledování televize. Ilustrativní pro probíhající proměnu praxí přitom je, že v případě preferování tisku hraje primární roli nikoli vzdělání, ale věk. TAB. 11: ZDROJE ZPRAV V RÁMCI VEKOVÝCH SKUPIN Příklad reportu z praxe TV Rozhlas Tisk Internet 18-29 let 65,9% 14% 16,8% 54,6 % 30-39 let 77,7% 26,6% 22,5 % 54,7 % 40-49 let 84,5% 37,5% 31 % 50,3 % 50-59 let 86,6 % 39,7 % 31,2% 42% 60-69 let 94% 43% 33,5 % 27,8 % 70 let a více 90,4 % 41,5 % 45,4 % 13,8% Data zde prezentovaná přehledově shrnují vybrané popisné výsledky kvótního kvantitativního šetření české populace. Sběr dat, který formou CAPI zajistila společnost Medián, proběhl v říjnu a listopadu 2014 a zahrnul 1998 respondentu starších 18 let. MACEK, Jakub, Alena MACKOVA, Kateřina S K A R U P O V A a Lenka WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ. Stará a nová média v každodennosti Českých publik (výzkumná zpráva). Brno: Masarykova univerzita, 2015. 24 s. 6 Zápatí prezentace Česká společnost chudne! Útrata za potraviny se v českých domácnostech snížila za poslední 4 roky o 30 %! 7 Deskriptívni analýza kvantidat M U NI Jak zapisovat výsledky - Minimum objektivity vyžaduje vždy alespoň jedno srovnání - když uvádíme nějaká čísla, vždy musíme zjistit, k čemu se vztahují a co je ten celek (absolutní čísla) S Andy has 2 friends on Facebook, On average, a sample of other users (JV = 11), had considerably more, M = 95, SD - 56.79. S Andy has 2 friends on Facebook. A sample of other users (N = 11) typically had more, Mdn = 98, IQR = 63. S Andy has 2 friends on Facebook. A sample of other users (iV = 11) typically had more, Mdn = 98, range = 212. Highest completed education level * Marital status Crosstabulation Never married Currently married Q _ _ Q _ _ 0 _ _ 0 Highest completed education level Middle school or lower 1 0.8% 2 1.3% High school 7.3% 10 6.3% Master's 36 29.3% 45 28.3% PhD or higher 7 5.7% 19 11.9% Total I i i 100.0% 159 100.0% - https://www.spss-tutorials.com/spss-apa- contingencv-tables/ Deskriptívni analýza kvantidat MUNI Grafy jsou jako mapa. Mohou nám skvěle ukázat směr, ale když je blbě zorientujeme, je dost jednoduché vyrazit na úplně jinou stranu, než jsme chtěli. 9 Deskriptívni analýza kvantidat M U NI Graf lAazujícfvýuoj minimáUií mzdy v čase publikovalivláda na tmittararán úctu Q @sbatawha20. srpna 2015 (nyní již na Itottsni nsní dostupný). Airtan Úrad vlá*/CR.Twitier 10 Deskriptívni analýza kvantidat Vývoj minimální mzdy v ČR v Kč od roku 2007 [zdroj MPVSJ L2 DOQ Kí 1C 000 KČ 3 (MO Kč s cao k í 4 000 Kč 2 CŮO KČ OKÍ 9 900 KČ* 9 ZOO KČ 8 000 KČ 2007 200B 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2015' Takto vypadají stojná hodnoty unesená na Jerový" graf, na kterém svislá osa začína na E3 milft. ALlor: Úřad vlá-iy ČR.TvjilTEr + popisEk Pamei KasíV, TEchnEt.cz 11 Deskriptívni analýza kvantidat UIM I CD1 K D U C S l 16 mit. Kč 13 mil. Kč 12 mil. Kč II ' J i l l I I 12 Deskriptívni analýza kvantidat MUNI - Zdroj: O složitém jednoduše - populárně naučná příručka Českého statistického úřadu 13 Deskriptívni analýza kvantidat u n i Shrnutí grafů - Histogram - distribuce hodnot (Histogram je na první pohled podobný normálnímu sloupcovému grafu, na rozdíl od něj ale sloupce nepředstavují konkrétní hodnoty, ale právě intervaly hodnot. Histogram tedy použijeme v situaci, když na horizontální ose máme příliš mnoho hodnot a zobrazování každé jednotlivé z nich v grafu by nedávalo smysl.) Sloupcový graf - nejvíce univerzální, ideální pro porovnání četností Koláčový graf/sloupcový poměrový - zajímá nás poměr mezi hodnotami Krabičkový graf (box plot) - distribuce hodnot s důrazem na odlehlé a střední hodnoty Čárový graf - trendy, časové řady Zobrazovací prostředky Body Cáry Sloupky Krabičky Popuzovaná konfigurace Časová řada Ano (jako bodový Hodnoty popisuji, tak graí, pokud nemáme se mění víti v čase hodnotu pro každý (lOČné, měsíčně, atd. ftaieni Hodnoty jsou řazeny dle vilikovi časový interval) Ano (rako bodový graf. zvláště pokud íkála nezačíná v nule} tásl i celku Ne Hodnoty reptezentují části (napr. v procentech) Odchylky Rozdíly mezi dvéma množinami hodnot RtuděEeni černoši hodnot v intervalech (napf. počty lidí v věkových intervalech} Korelace Vztažení dvou proměnných (napf. váhy s výšky skupiny lidQ Prostorové Hodnoty jsou zobrazeny na mapě podle polohy Srovnaní hodnot podle kategorií Srovnání hodnol pro množiny objektů různého typu Lli Ano (zobrazeni Ano {pouze vertikálni obecných tiendů a jejich sloupky k zcbwenf srovnání] Individuálních hodnol k podpoře jejich srovnaní} Ne Ano Ano (jako bodový graf. zvláště pokud ikála nezačíná v nule) Ano (pomoci proužků v závislosti na vellkosli individuální hodnoty) Ano (jako XY bodový graf) Ano (jako kružnice • různé velikosti na mapě) Ano (jako bodový graf, zvláště1 pokud (kala nezačíná v nule) Ano (zobrazení, jak se mění časti celku v čase) Ano (pokud také změny Ano v čase) Ano (jako polygon četností k zobrazeni celkového tvaru rozděleni) Ano Ano (vertikální krabice k zobrazení, jak se mém rozděleni v čase} Ano (k iobrazenl rozděleni seřazených skupin dle utčilého •rdinálniho kritéria) Ne Nr Ano (pokud srovnáni několika rozděleni) Ano (k zobrazení cest na mapě) Ano (iako tabulka grafických symbolu o různé velikosti dle hodnoty proměnné, pokud čtenář nezná XY grály] Ne Ano Ne Pödle Few, S.- Show Me She Numt*rs. Anjlyiitt Presl, 2014. modifikaviflci 14 Deskriptívni analýza kvantidat MUNI Příklady správného použití jednotlivých typů grafů Age of Best Actress Award Winners 1923-2009 \n= 83) 20 25 30 35 40 45 50 65 60 65 70 75 BO 85 Název grafu 35 30 25 20 15 10 II l l II Ii Ii Počet osob Age Internet Mapzine Ptvní Druhá Třetí Čtvrtá • Kluci • Holky Pátá Trendový profil osob s laboratorně prokázaným onemocněním COVID-19 01.03.2020 04.04 2020 2" ^4 2020 20 35.2020 13 302:20 30 37.2020 25 37 2220 21 30 2220 13.33 2220 20 10 2220 23.10 2220 22 11 2020 15.12 2220 27 0 222 30.0' 232' 22 02 202' 17.03 232' 23 04 202' 05.05.2021 Box and Whisker Plot A box a rid whisker plot (also called a box plot) shows the fivenumbersummaryof a set of data: minimum, lower quartile, median, upper quartile,, and maximum. lower quartile Q: median upper quartile whisker whisker interquartile range Explorační graf z SPSS VOLBY2 : V0LBY2. Koho byste volil/a? 600H VOLBY2 : VOLBY2. Koho byste volil/a? 16 Deskriptívni analýza kvantidat u n i 45,00% 40,00% 35,00% 30,00% 25,00% ANO2011 Piráti ČSSD KSČM KDU-ČSL TOP09 STAN Zeleni • 18-24 125-34 • 35-44 | 45-54 • 55-64 • 65 a více 17 Deskriptivní analýza kvantidat MUNT Kam mrknout dál, pokud mě data baví? - Last week tonight a věda - jak interpretovat a nebýt za blbce - https://www.youtube.com/watch?v=0Rnq1NpHdmw - Slepé skvrny od Daniela Prokopa (bývalého šéfa výzkumu v Mediánu) - o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti - O složitém jednoduše - populárně naučná příručka Českého statistického úřadu https://www.czso.ez/documents/10180/111112819/9902051 9. Pdf/68406c94-f327-4b60-a8ec-3499ebf3e94c?version=1.1 daniel prokop slepé skvrny O SLOŽITÉM JEDNODUŠE Terezo Košfáková aneb Nebojte se statistiky, nekouše Deskriptívni analýza kvantidat u n i ť?ŕíV SJ MYSLEL, Ž ŕ WteíMB ľNAMrNÁ HA1ÍZALI1U ^ PAK OSŕM ALE CHOPIL NA 6TATI6TlŕU A UŽ 6Í Tť? NŕMVSUtf, Ö GTATJSTJK'ŕ Tí POMOHLOr \ HO, MOŽNÁtíRandall Munroe, http://)rkcd.QarrV SS?, Translation: Pavel Kasík, Tecrinet.í".? 19 Deskriptívni analýza kvantidat M U NI