ZURn6211 Teorie a výzkum online komunikace 2021: organizace a požadavky kurzu Podoba kurzu •Nejvíce spadá pod specializaci „Mediální výzkum a analytika“ • •Zaměření: obecný úvod do problematiky + detailní vhled do jednotlivých témat • •Background vyučujících •Psychologie, sociologie, informatika, mediální studia • •Odborníci na daná témata + zkušenost s výzkumem •Irtis.muni.cz Harmonogram 9.3. Úvodní hodina – cíle a organizace kurzu 16.3. Úvod: komunikační teorie 23.3. Anonymita v mediované komunikaci 30.3. Agresivní projevy na internetu 6.4. Cyberhate a diskriminace 13.4. Sebeprezentace na sociálních sítích 20.4. Komunikace v rámci online komunit 27.4. Interakce dospívajících s neznámými lidmi z internetu 4.5. Digitální intimita: dating, sexting a pornografie 11.5. Hodnocení online informací a perzuaze online 18.5. Zdraví a internet: eHealth a mHealth 25.5. Shrnutí všech témat, reflexe předmětu, příp. oprava prezentací Požadavky na zápočet •Prezentace vybraného tématu •Skupinová práce – na každé přednášce 1 prezentace •Seminární práce •Individuální práce • Prezentace Prezentace – formální požadavky •Skupinová práce (2-4 studenti). •Prezentace v PowerPointu (nebo podobném softwaru). •Prezentace bude prezentována online v daném termínu na hodině. •Rozpis témat v IS – je nutné se k tématu přihlásit do 16.3.2021 17:00. • Prezentace – téma •Témata určí vyučující, přehled témat najdete v Rozpisech témat. •Je možná i domluva vlastního tématu – ozvěte se vyučující/mu konkrétní přednášky, •Pokud bude téma přijato, učitel jej zanese do IS, kde se k němu přihlásíte. Prezentace – rozpis témat • Datum Přednáška Téma prezentace 23.3. Anonymita v mediované komunikaci Vizuální anonymita a self-disclosure 30.3. Agresivní projevy na internetu Cyberstalking 6.4. Cyberhate a diskriminace Vybraný případ projevů nenávisti na internetu 13.4. Sebeprezentace na sociálních sítích Sebeprezentace prostřednictvím avatarů a její efekt na chování ve hrách/online světech 20.4. Komunikace v rámci online komunit Výhody participace v tzv. online (virtual) communities of practice 27.4. Interakce dospívajících s neznámými lidmi z internetu Sociální vztahy na internetu - rozdíly v kvalitě online a offline přátelství 4.5. Digitální intimita: dating, sexting a pornografie Online pornografie: výhody a nevýhody její konzumace 11.5. Hodnocení online informací a perzuaze online Prevence zaměřené na rozpoznávání fake news 18.5. Zdraví a internet: eHealth a mHealth Faktory důvěry v mHealth aplikace Prezentace – požadavky •Skupinová práce •2-4 studenti ve skupině. •20 minut + diskuze s ostatními studenty •Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny. •Připravte si otázky pro vaše publikum. •Prezentace by měla podat základní přehled o daném tématu (definovat, vysvětlit, ukázat směry aktuálního výzkumu/vývoje a základní výsledky). •Snažte se být interaktivní, zaujměte. •Přidejte příklady, ukázky (pokud je to vhodné). •Vypracováno na základě minimálně 5 odborných zdrojů •Odborná prezentace • Prezentace – struktura •Definice a představení zadaného tématu •O co ve vaší prezentaci jde? •Zasazení tématu do širších souvislostí •Např. proč je důležité, jak se vztahuje k online komunikaci či jiným tématům, proč by vaši spolužáci měli poslouchat? •Představení alespoň jednoho empirického výzkumu, který se zadaným tématem zabývá a zaujal vás •Co konkrétně daný výzkum zjišťoval? K jakým došel výsledkům, jaké z výsledků vyvodil závěry? •Vlastní zhodnocení tématu, zkušenost, závěr •Co s tím? •Jak se téma dotýká „normálních“ lidí? Lze na základě přečtené literatury dát spolužákům (někomu jinému) např. nějakou radu, doporučení? •Co jste si vy sami z tématu odnesli? Prezentace – tipy •Přednes •Odborná prezentace přednášená odborníky jiným odborníkům. •1 slide = 1-2 minuty. •Předem si vyzkoušejte načasování i přednes. •Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny. •PowerPoint •Ani moc málo textu (prezentace je vodítkem i pro přednášejícího), ani moc (publikum pak nemá motivaci číst). •Grafy a modely jsou vhodné, když dokáží vyložit myšlenku lépe než několik vět. Ale nekopírujte je bezhlavě z článků, které přečtete. Prezentace – hodnocení •Náplň prezentace •Prezentace má jasnou tematickou linii, neobsahuje vycpávky, je jasně strukturovaná. •Prezentace odpovídá zadanému tématu, nejsou v ní off-topic informace. •Obsahuje ústřední data (základní! definice, tabulky či grafy). •Nechybí klíčové informace. •Jsou vysvětleny použité pojmy. •Text odkazuje na zdroje + seznam zdrojů je na posledním slajdu. •Je rozlišeno, které informace vycházejí z materiálů a které jsou přidány/interpretovány autory prezentace. •Text na slajdech je většinou vlastní (nejedná se jen o přeložené nebo vykopírované pasáže). •Text ústí v jasnou syntézu prezentovaných zjištění (závěr). •Na závěr je v krátkosti formulována zásadní myšlenka/myšlenky prezentace. Prezentace – hodnocení •Podoba slidů •Grafika - vhodné pozadí, čitelné texty, grafy, kvalitní obrázky. •Srozumitelné, nepřeplněné. •V textu nejsou chyby. •Projev •Na začátek krátké představení tématu i prezentujícího týmu. •Korektní přednes pro odborné publikum (včetně neverbálního projevu). •Adekvátní tempo prezentace (ani uspěchaná, ani příliš pomalá). •Studenti slajdy doprovázejí, je patrné, že vědí, kde co v prezentaci mají. •Plynulé střídání vystupujících, předávání si slova apod. Seminární práce Seminární práce – formální požadavky •Individuální práce. •Rozsah 6-8 NS (1 NS = 1800 znaků včetně mezer). •Min. 10 odborných zdrojů. •Deadline pro odevzdání do ISu: 31.5.2021. •Pokud je potřeba předmět ukončit dříve, např. kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 10.5.2021 a informovat Mgr. Bedrošovou mailem. • Seminární práce - téma •Téma si zvolí studenti sami. •Téma práce musí souviset s online komunikací a s nějakým vybraným (i okrajovým) tématem z celého kurzu. ALE nesmí pouze kopírovat něco, co v kurzu už zaznělo. •V seminární práci se studenti zaměří především na porovnání vlastních zkušeností s odbornou literaturou. •Pokud si nebudete jistí vhodností tématu, zkonzultujte jej s Mgr. Bedrošovou. Seminární práce - struktura •Úvod (orientačně 1 odstavec) •Co chcete seminární prací říci? •Nestačí jen „chci popsat“, je potřeba chtít vysvětlit – tj. práce nesmí zůstat jen na deskriptivní úrovni („co“), ale musí se zabývat i otázkami „jak“, „proč“, „s jakými dopady“, „za jakých okolností“,… •Zasazení tématu do širších souvislostí (orientačně 1 odstavec) •Proč je důležité, proč se jím vůbec zabývat, čím ohrožuje nebo povzbuzuje společenský/individuální vývoj? •Nestačí jen „protože mi to připadá zajímavé“ nebo „protože se o tom moc nemluví“ nebo „je to nové/aktuální“ – je potřeba uvést proč je to zajímavé nebo by se o tom mluvit mělo. • • • • • Seminární práce - struktura •Jádro práce (orientačně 5 stran) •Vysvětlení jevu na základě odborné literatury. •Zodpovězení otázky položené v úvodních odstavcích (co, jak, proč, kdy...). •Vlastní zhodnocení tématu, zkušenost, závěr (orientačně 1 strana) •Váš vlastní check na závěr – řekli jste svoji prací to, co jste říct chtěli? •Chybělo vám v literatuře, kterou jste četli, něco? Jak vy sami na dané téma nahlížíte? •Seznam literatury •Minimálně 10 odborných zdrojů. • • • • Nedostatečné seminární práce •Nesplnění formálních požadavků •Na rozsah, počet odborných zdrojů, odevzdání v termínu. •Takovou práci rovnou vrátíme – ztratíte tak jeden pokus. •Neodborná práce •Práce nemá mít formu fejetonu ani jiného volnějšího útvaru, jde o odborný text pro odborné čtenáře. I když práci doplníte o vlastní zkušenosti, musí jít skutečně jen o doplněk a nikoliv jádro celé práce. •Práce vychází spíše z toho, co si sami myslíte, než toho, co je v relevantní literatuře. Časté u témat, kde se v médiích opakují nepodložené stereotypy. •Příliš povrchní práce •Práce je příliš obecná a povrchní, typicky výsledek volby příliš širokého tématu ("role Facebooku v životě dnešních mladých dospívajících"). Nedostatečné seminární práce •V práci chybí syntéza zdrojů •Práce předkládá jednotlivé zdroje aniž by docházelo k jejich syntéze (klasický případ, kdy pro každý odstavec je použit pouze jeden zdroj a odstavce spolu "nekomunikují", práce spíše formou výpisků). •Chybí kritická práce se zdroji •Zdroje, které citujete nehodnotíte a nečtete kriticky, neporovnáváte je s jinými zdroji a neposkytujete komplexní pohled na danou problematiku. •Příliš generalizující práce •Práce obsahuje příliš zjednodušující a generalizující vyjádření ("Všichni, kdo používají internet více jak 3 hodiny denně, jsou na něm závislí." "Dětem by se mělo používání tabletu zakázat."). • Nedostatečné seminární práce •Chybějící argumenty pro tvrzení •"Myslím si, že tento komunikační model je nevhodný," bez udání důvodů pro takové vyjádření. •Špatná práce se zdroji •Zdroje uvedené v závěru práce nejsou citovány v textu. •Špatné citování zdrojů. •Plagiarismus. Odborné zdroje Odborné zdroje – prezentace a seminární práce •Odborné zdroje jsou: •Recenzované vědecké články (peer reviewed). •Mohou být empirické, teoretické, přehledové, metaanalýzy, … •Odborné monografie, editované sborníky (1 kapitola = 1 zdroj). •Knihy od akademiků pro akademiky. •Databáze vědeckých článků: •Google Scholar (nikoliv „obyčejný“ google): http://scholar.google.cz/ •Elektronické zdroje MU: http://ezdroje.muni.cz/prehled/abecedne.php •Specificky doporučujeme EBSCO (sociálněvědná multioborová databáze s fulltexty) •Hledejte zdroje v angličtině. • Odborné zdroje – prezentace a seminární práce Do příště •Zapsat se na téma prezentací do Rozpisu témat v Isu: do 16.3.2021 17:00. •První prezentace je 23.3.2021 – dohodněte se se svým týmem dostatečně dopředu. •