Adobe Systems Obsah obrázku text, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Interakce dospívajících s neznámými lidmi z internetu Mgr. Vojtěch Mýlek mylek@fss.muni.cz PSYb1740 Psychologie a internet 23.03.2021 Adobe Systems Adobe Systems Typy interakcí Neverbální interakce Hraní online her Čtení obsahu na SNS Iniciace kontaktu Zpráva Žádost o přátelství Online komunikace Osobní setkání (Cernikova et al., 2018) 2 Adobe Systems Adobe Systems Typy interakcí Neverbální interakce Hraní online her Čtení obsahu na SNS Iniciace kontaktu Zpráva Žádost o přátelství Online komunikace Osobní setkání (Cernikova et al., 2018) 3 Adobe Systems Adobe Systems Online komunikace a osobní setkání ̶Různé důvody ̶např.: noví kamarádi, romantický vztah, domluvení doučování, nákup / prodej / výměna nějaké věci, … ̶S různými lidmi ̶např.: vrstevníci / dospělí, lidi které vůbec neznám / přátelé přátel, … ̶V různých kontextech ̶např.: online hry, SNS, seznamky, … Dosavadní výzkum to spíše nezohledňuje 4 Adobe Systems Adobe Systems Benefity Rizika Noví lidé Sociální podpora Zábava Nové zkušenosti Rozvíjení zájmů Nadávky Vydírání Zneužití Lži 5 Podvod Adobe Systems Mezinárodní síť odborníků zaměřených na online příležitosti a rizika u dětí a dospívajících. EU Kids Online IV (EUKO IV) ̶dotazníkové šetření 2017-2019 ̶děti 9 -17 let, používají internet ̶19 evropských zemí ̶N ≈ 25 000 EU Kids Online Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Výsledky: irtis.muni.cz/eukoiv 6 Adobe Systems Adobe Systems 7 EUKO IV: Interakce s lidmi z internetu Věk 9-16 let 16 zemí N ≈ 21 000 Adobe Systems EUKO IV: Výsledky z ČR ̶Interakce nejsou neobvyklé ̶Malé rozdíly podle genderu ̶Velké rozdíly podle věku ̶Srovnání s EUKO II (2010): ̶Online komunikace: 46 % ̶Osobní setkání: 15 % České děti a dospívající 9-16 let, kteří používají internet, N = 2 536 8 Adobe Systems Adobe Systems 9 Časté prediktory Některé společné, např.: ̶Věk ↑ ̶Čas strávený na internetu ↑ ̶Emoční potíže ↑ ̶Rodičovské mediace / restrikce ↓ ̶Rizikové chování (on/offline) ↑ Některé specifické, např.: ̶Osobní setkání: Self-efficacy ↑ Lepší vztahy doma ↓ ̶Online komunikace: „Preference online soc. interakcí“ ↑ (lépe se mi vyjadřuje na internetu, vážím si anonymity, online self-disclosure, …) ̶ (e.g., Mýlek et al. 2020, Hasebrink et al., 2011) Online komunikace Osobní setkání = Podobné, ale odlišné Adobe Systems Adobe Systems 10 Teoretické perspektivy ̶Interdisciplinární téma ̶Psychologie, komunikační / mediální studia, sociologie… ̶Neexistuje jednotná teorie ̶Různé výzkumy vycházejí z různých perspektiv ̶Často kombinace částí různých teorií ̶Obvyklá otázka – kterých dětí se to týká? ̶ Adobe Systems Adobe Systems 11 Navazování vztahů na internetu Dvě základní hypotézy ve výzkumu: Rich get richer (Kraut et al., 2002) ̶Sociálně zdatní à více vztahů na internetu Social compensation (McKenna et al., 2002) ̶Méně vztahů / horší vztahy offline à více vztahů na internetu ̶Gating features ̶Specifika online komunikace (anonymita, asynchronicita, dostupnost) ̶ Celkově: sociálně zdatnější à více vztahů ALE obecně výzkumná podpora pro obě hypotézy (Peter et al., 2005) Adobe Systems Adobe Systems 12 Rizikové / problémové chování Interakce s neznámými lidmi = rizikové chování (je to tak?) Problem behavior theory (Jessor, 1987) ̶Různá riziková chování à klastry ̶Společné protektivní / rizikové faktory ̶Příliš neřeší mechanismy ̶ Adobe Systems Adobe Systems 13 Vývojová perspektiva Vývojové úkoly v adolescenci: ̶Utváření identity ̶Budování vztahů / přátelství ̶Rozvoj intimity ̶Objevování sexuality à Všechny vyžadují interakce s novými lidmi Adolescenti používají internet k naplnění vývojových potřeb (Subrahmanyam & Šmahel, 2011; Borca et al. 2015) Starší adolescenti – více interakcí (Hasebrink et al., 2011, Mýlek et al. 2020) Noví lidé na internetu = možnost dosahovat vývojových úkolů ̶ Adobe Systems Adobe Systems 14 Vnímaná rizika / benefity Adolescenti vnímají a zvažují rizika interakcí Kognitivní přístupy k risk-perception (Boyer & Byrnes, 2009; White et al., 2018) ̶Zvážení rizika a benefitů (+ jejich pravděpodobnosti) ̶Převažují benefity à jsou do toho Fuzzy-trace theory – tyto úvahy typické pro adolescenty Interakce s lidmi z netu – vliv RP málo prozkoumán Předběžné výsledky: ↑ risk perception à ↓ osobní setkání Mediální obraz Internet 15 Pohled do médií  převažují rizika Adobe Systems Adobe Systems 16 Příklady Obsah obrázku text, osoba, muž, zírající Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky 2004-2007 od 2012 2019 Adobe Systems Adobe Systems 17 Mediální / morální panika? ̶Moral panic (Cohen, 2002) ̶přehnaná reakce veřejnosti na vnímanou morální hrozbu ̶ ̶Media panic (Drotner, 1999) ̶morální panika zaměřená na dopady používání určitého média (TV, internet, PC hry, …) ̶ ̶„Stranger danger“ (Jewkes & Wykes, 2012) ̶morální panika, neznámí lidé znamenají hrozbu (zejména pro děti) Adobe Systems Adobe Systems 18 Morální paniky Media panic (internet) Stranger danger Adolescenti & lidé z internetu Adobe Systems Adobe Systems 19 Morální paniky Media panic (internet) Stranger danger Adolescenti & lidé z internetu Adobe Systems Adobe Systems 20 Časté obavy Morální paniky Výsledky výzkumů ̶Online predátoři: ̶Lžou o své identitě ̶Lžou o svých motivech ̶Riziko od „strangers“ ̶K cybergroomingu či jiné viktimizaci online dochází často ̶ ̶Dospívající: ̶Věděli s kým se jdou setkat ̶Znali motivy druhého ̶Pachatelé většinou známí lidé ̶Pouze málo případů zneužívání dětí se děje online Většina statistik z USA (Wolak et al., 2004; Wolak et al., 2009; Wolak & Finkelhor, 2013; Livingstone & Smith, 2014 ) (Cyber)Grooming navázání přátelství s nezletilým s cílem jej zneužít Adobe Systems Adobe Systems 21 EUKO IV: S kým se potkali? Pouze děti 9-16 let, které v posledním roce byly na osobním setkání (20%) Adobe Systems Adobe Systems 22 EUKO IV: Pocity po osobním setkání Adobe Systems Adobe Systems 23 Nepříjemná setkání Kvali studie, 14 dívek (věk 15-18) (Dedkova et al., 2014) Velké rozdíly ̶„normální“ situace (např. nudné, trapné) ̶extrémní situace (např. znásilnění) Očekávání vs. Realita ̶vzhled, chování ̶psychosociální vývoj ̶gender Souvisí se specifiky online komunikace ̶málo vodítek ̶projekce Případy, kdy došlo k zneužití nezletilých ale existují a nelze je zlehčovat! Reakce na nepříjemnou interakci (Cernikova et al, 2018) 24 Adobe Systems Adobe Systems 25 Rodiče Jak to vnímají? Dospívající USA (Pew, 2020) ̶obava rodičů, že se jejich dítě stane obětí „online predátora“ ̶63 % znepokojeni či velmi znepokojeni ̶ Evropa (Evropská komise, 2008) ̶obava rodičů, že se jejich dítě stane obětí cybergroomingu ̶46 % velmi se obávají (CZ: 15 %) ̶14 % spíše se obávají (CZ: 22 %) Výzkum v JM kraji ̶N = 1031, věk 11-17, 32 škol, 2019 ̶vnímají jako nebezpečné ̶dívky více než chlapci ̶ Bavit se s neznámými lidmi na internetu je nebezpečné ̶ Setkat se s někým, koho znám pouze z internetu, je nebezpečné ̶ Adobe Systems Adobe Systems 26 Problematické dopady Spoléhání na stereotypy ̶Pokud jim osoba neodpovídá à vnímaná jako bezpečná ̶Genderové rozdíly à kluci nemusí vnímat jako relevantní téma Rodiče: zákazy, méně komunikace ̶Setkání s lidmi z internetu je nejčastěji nesdílené potenciální riziko Victim-blaming ̶Představa, že oběti si za to mohou samy – je přece jasné, že to neměly*i dělat ̶ Dospívající přestanou poslouchat Přehlíženy příležitosti / benefity Tazatel: A když jsi je viděla na webce, jak vypadají, a mluvila s nima předtím přes net, tak Ti to setkání pak přišlo jako bezpečné? Respondentka: Celkem jo, protože jsem měla jistotu, že to nejsou staří pedofilové, kteří mě někde zabijou :-D. (Dedkova et al., 2014) Adobe Systems Adobe Systems 27 Interakce obecně Shrnutí Osobní setkání v realitě ̶Nejsou neobvyklé ̶44 % online komunikace ̶20 % osobní setkání ̶Gender: malé rozdíly ̶Věk: významné rozdíly ̶Častější u starších dopívajících ̶Hlavně s vrstevníky ̶4 % setkání s dospělými (0,8 % ze všech dětí) ̶ ̶Většinou příjemná ̶1% dost / hodně rozhození (0,2 % ze všech dětí) ̶10% trochu rozhození (2 % ze všech dětí) ̶ ̶ Podobné výsledky i v ostatních zkoumaných evropských zemích Adobe Systems Adobe Systems 28 Adolescenti & lidé z internetu Téma v médiích ̶často zaměření pouze na rizika ̶často přehnané, nepřesné, neúplné informace ̶ Interakce s novými lidmi ̶Odpovídají vývojovým potřebám dospívajících ̶Ve většině případů příjemné ̶ Rizika ̶K újmě dochází spíše vzácně ̶Rizika nemůžeme podceňovat, ale pozor na zveličování Benefity Rizika ? IRTIS Interdisciplinary Research Team on Internet and Society irtis.muni.cz @irtismu Adobe Systems Adobe Systems Zdroje ̶Borca, G., Bina, M., Keller, P. S., Gilbert, L. R., & Begotti, T. (2015). Internet use and developmental tasks: Adolescents’ point of view. Computers in Human Behavior, 52, 49–58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.05.029 ̶Boyer, T. W., & Byrnes, J. P. (2009). Adolescent risk-taking: Integrating personal, cognitive, and social aspects of judgment. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(1), 23–33. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.10.009 ̶Cernikova, M., Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society, 21(1), 94–110. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1261169 ̶Cohen, S. (2002). Folk devils and moral panics: The creation of the mods and rockers. Psychology Press. ̶Dedkova, L., Cerna, A., Janasova, K., & Daneback, K. (2014). Meeting online strangers offline: The nature of upsetting experiences of adolescent girls. Communications, 39(3). https://doi.org/10.1515/commun-2014-0115 ̶Drotner, K. (1999). Dangerous Media? Panic Discourses and Dilemmas of Modernity. Paedagogica Historica, 35(3), 593–619. https://doi.org/10.1080/0030923990350303 ̶European Commission. (2008). Flash Eurobarometer 248: Towards a safer use of the Internet for children in the EU – A parents’ perspective. Available from https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/flash/fl_248_en.pdf ̶Hasebrink, U., Görzig, A., Haddon, L., Kalmus, V., & Livingstone, S. (2011). Patterns of risk and safety online: In-depth analyses from the EU Kids Online survey of 9- to 16-year olds and their parents in 25 European countries. EU Kids Online network, London, UK. ̶Jessor, R. (1987). Problem‐behavior theory, psychosocial development, and adolescent problem drinking. British journal of addiction, 82(4), 331-342. ̶Jewkes, Y., & Wykes, M. (2012). Reconstructing the sexual abuse of children: ‘cyber-paeds’, panic and power. Sexualities, 15(8), 934–952. https://doi.org/10.1177/1363460712459314 ̶Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V., & Crawford, A. (2002). Internet Paradox Revisited. Journal of Social Issues, 58(1), 49–74. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00248 ̶Livingstone, S., & Smith, P. (2014). Annual research review: Children and young people in the digital age: The nature and prevalence of risks, harmful effects, and risk and protective factors, for mobile and internet usage. Journal of Child Psychology and Psychiatry: Annual Research Review, 55(6), 635-654. ̶McKenna, K. Y. A., Green, A. S., & Gleason, M. E. J. (2002). Relationship Formation on the Internet: What’s the Big Attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9–31. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00246 ̶Mýlek, V., Dedkova, L., & Machackova, H. (2020). Factors influencing interactions between adolescents and unknown people from the internet: Findings from five European countries. Children and Youth Services Review, 114(December 2019), 105038. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105038 ̶Pew Research Center. (2020). Parenting Children in the Age of Screens. Available from https://www.pewresearch.org/internet/2020/07/28/parenting-children-in-the-age-of-screens/ ̶Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Olafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo ̶Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6278-2 ̶White, C. M., Gummerum, M., & Hanoch, Y. (2018). Framing of online risk: Young adults’ and adolescents’ representations of risky gambles. Decision, 5(2), 119–128. https://doi.org/10.1037/dec0000066 ̶Wolak, J., & Finkelhor, D. (2013). Are Crimes by Online Predators Different From Crimes by Sex Offenders Who Know Youth In-Person? Journal of Adolescent Health, 53(6), 736–741. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.06.010 ̶Wolak, J., Finkelhor, D., & Mitchell, K. (2004). Internet-initiated sex crimes against minors: Implications for prevention based on findings from a national study. Journal of Adolescent Health, 35(5), 424.e11-424.e20. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2004.05.006 ̶Wolak, J., Finkelhor, D., & Mitchell, K. (2009). Trends in Arrests of Online Predators. Durham, NH: Crimes against Children Research Center. Available from https://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1051&context=ccrc ̶