ZURn6352 Dramaturgická analýza (jaro 2021) Sylabus Cíle předmětu Cílem předmětu je představit různé přístupy k dramaturgické analýze jako tvůrčímu postupu uplatňovanému v procesu produkce (nejen) audiovizuálních děl. Metody a kritéria hodnocení Každý student je povinen odevzdat alespoň 6 (z celkových osmi) paperů k jednotlivým projekcím, před přednáškou k dané projekci. Paper v rozsahu 1 NS je odpovědí na soubor otázek (5–10) poskytnutých vyučujícím, přičemž student může odpovídat na libovolný počet otázek. Paper se odevzdává vždy v pondělí před přednáškou. K úspěšnému zvládnutí předmětu je nutná účast na všech přednáškách a projekcích. Případné neúčasti je možno, maximálně dvakrát, nahradit absenci esejí v rozsahu 5 NS, týkajících se dané přednášky. Výuka probíhá online. Předmět je zakončen analýzou jednoho ze souboru filmů s aplikováním minimálně jedné z metod z průběhu semestru (soubor filmů bude v průběhu semestru upřesněn). Rozsah analýzy je 5 NS, po odevzdání následuje rozprava s vyučujícím. Literatura Viz. sylabus v iSu. Harmonogram kurzu 11.3. Úvodní informace, pojmy dramaturgie a žánr, klasická (americká) narativní struktura. Film: Matrix (1999, The Wachowski Brothers, USA) Paper do: 22.3. 25.3. Rozprava nad Matrixem. Kompoziční struktury, intertextualita, téma filmu, historicko-spoločenský kontext filmu. Film: Paterson (2016, Jim Jarmush, Nemecko/USA), We Are Who We Are (2020) – první díl seriálu 8.4. Rozprava nad Patersonem. Míň běžné kompoziční struktury, pomalá kinematografie Rozprava nad We Are Who We Are. Současný seriál. Tvorba pro mladé. MS TEAMS: od 17:00. (debata o Matrixu, Patersonovi a WAWWA) Film: Adaptace (2002, Spike Jonze, USA) 22.4. Rozprava nad Adaptací. Cíle: adaptace, pomalá kinematografie, absurdno. Film: Americká noc (1973, F. Truffaut, Francúzsko, Taliansko.) 6.5. Rozprava nad Americkou nocí. Kinematografie v historickém kontextu. Intertextualita. Reflexivita. Film: Sympathy for the Devil (1968, Jean-Luc Godard, USA,) 20.5. Rozprava na Sympathy for the Devil. Dokument. Historický kontext vzniku díla. MS TEAMS: od 17:00 (Adaptace, Americká noc, Sympathy for the Devil) Film: ak niekto nebude mať všetky papere, tak asi ponúknem nejaký bonusový film. Záverečná skúška Zoznam filmov/rozhlasových formátov: · The Trial of the Chicago 7 (Aaron Sorkin, 2020) · Pink Floyd: The Wall (Alan Parker, 1982) · Starship Troopers (Paul Verhoeven, 1997) · Rocketman (Dexter Fletcher, 2019) · Generation (Daniel Barnz, Zelda Barnz, 2021 – season 1) · RuPaul's Drag Race (Season 12 alebo 13) · Šarlatán (Agnieszka Holland, 2020) · Can't Get You Out of My Head (Adam Curtis, 2021 – EP2 a EP3) · Muž, který sází stromy. Boj se suchem a kůrovcem v podání lesníka a muzikanta z Vysočiny (Alena Blažejovská, 2019) Link Limit bude 3 študenti/tky na film, ak je vás viac na jeden film, tak ma to potom už prestáva baviť. Témy otvorím 24.5. o 17:00. Nebojte sa vykročiť zo svojej komfortnej zóny, pokiaľ ale na vás neostane nič „znesiteľné“, tak mi napíšte. Forma skúšky: - V iSe vypíšem v dohľadnej dobe termíny, vždy s kapacitou pre jedného človeka po dvadsiatich minútach. Prosím, snažte sa zapisovať si termíny čo najtesnejšie za sebou. - Termíny budú vždy vo štvrtok, prosím teda o nahranie vašej analýzy do príslušnej odevzdávárny do polnoci utorka, ktorý predchádza skúške. Bez odovzdanej analýzy v patričnom predstihu nie je možné k skúške pristúpiť. - Skúška bude rozpravou nad odovzdaným textom, bude prebiehať cca 20 minút. - Na skúške rozhodnem udelení zápočtu. - PRED SKÚŠKOU JE NUTNÉ DOPLNIŤ SI VŠETKY RESTY! Forma analýzy: - Analýza má mať charakter eseje, ktorá je zamyslením nad daným filmom (/seriálom). Pri písaní eseje sa očakáva, že čitateľ daný film (/seriál) pozná; o ak je nutné popisovať dej, tak ho popíšte pre človeka, ktorý film videl – nie je teda nutné popisovať všetky podrobnosti deja. o formálne aspekty nie je nutné vysvetľovať nutne na printscreenoch (pokiaľ nepopisujete kompozíciu a bez PS je popis nezrozumiteľný) o ak zasadzujete film do kontextu (kinematografie, či udalostí skutočného sveta), tak sa isté povedomie u čitateľa predpokladá, ale kontext je do istej miery nutné popísať - v eseji je vítaný váš vlastný názor, mal by ale presiahnuť argumentáciu užívateľov ČSFD. Nestačí páči/nepáči, zaujímavé je predovšetkým prečo. - Max. rozsah: 5NS