Plánování a strategie 2 BSSn4405 Koncepce a metody v BSS Teorie •Množina tvrzení, jež společně popisují a vysvětlují určitý fenomén, jeho příčiny nebo důsledky • •Tato tvrzení jsou na vyšší úrovni abstrakce než jednoduchá fakta • •Cíl – nejen popsat, ale i vysvětlit • •Vysvětlení věcí na logice pokud – tak • •Van Evera – teorie není nic víc než soubor kauzálních zákonů a hypotéz • Kauzalita •Příčinná souvislost • •Kauzální efekt: •Změna v hodnotě závislé proměnné pokud se změní hodnota nezávislé proměnné • •Kauzální mechanismus: •Mechanismy, jež propojují příčinu a následek •Objasňují charakter vztahu nezávislé a závislé proměnné • •A (NP) à q à r à s à B (ZP) • http://edushyster.com/wp-content/uploads/2013/11/match.jpg http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png https://expertbeacon.com/sites/default/files/act_quickly_and_calmly_when_suffering_a_boiling_water_ burn.jpg http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png http://www.med.unc.edu/ophth/news/june-is-uv-safety-month/image https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrlwdnLzFD_uwHces_8K-WnASBXJBVay49ZAIyxSuHpT3 O3sdqiQ Výsledek obrázku pro photosynthesis equation Výsledek obrázku pro photosynthesis equation „Dobrá“ teorie •1. Má vysokou vysvětlovací schopnost •2. Vysvětluje hodně s málem •3. Není banální •4. Je jasně formulovaná •5. Je testovatelná •6. Vysvětluje žádanou oblast •7. Má schopnost preskripce • „Dobrá“ teorie •Má vysokou vysvětlovací schopnost: •Význam – nezávislá proměnná způsobuje výraznou změnu závislé proměnné •Počet pokrytých oblastí •Aplikovatelnost – jednoduchost aplikace v reálném světě • •Vysvětluje hodně s málem: •„Úspornost“ teorie •Své efekty vysvětluje pomocí malého počtu proměnných • „Dobrá“ teorie •Není banální: •Je jasné, co vysvětluje •Samotný fakt, že je „pravdivá“ ji ještě nedělá významnou •Vysvětlení má být co nejpřesnější •Příliš všeobecná příčina není optimální • •Příčinou prohry politických stran ve volbách je to, že získávají příliš málo hlasů • •Následkem podepsání mírové smlouvy je mír • „Dobrá“ teorie •Je jasně formulovaná: • •Jasně definované pojmy, vztahy • •Ne pouze „A způsobuje B“ a zbytek je ponechaný každému na úvahu • •Bez jasné formulace nelze teorii aplikovat, testovat a vytvářet z ní predikce • •Jasně definované podmínky platnosti – nesmí jich však být příliš mnoho • Papilio Ulysses Butterfly Ornament Fotobeeldje Ornament | Zazzle.be Free photo Blue Butterfly Nature Butterflies Animal Insect - Max Pixel „Dobrá“ teorie •Je testovatelná: •Teorie musí být testovatelná (a tedy i falsifikovatelná) •Teorie, která se nedá testovat, není teorií •Musí existovat prostor pro její zpochybnění • •Netestovatelné „teorie“: •Nejsou spojeny s daty •Nemohou být nesprávné • •Typicky – náboženská dogmata • „Dobrá“ teorie •Vysvětluje žádanou oblast: •Objasňuje relevantní téma •Teorie o věcích, o které není zájem, mají menší význam (stále jsou to však teorie) •Častý problém v sociálních vědách • •Má schopnost preskripce: •Vyvozování důsledků na základě poznání proměnných a okolností • „Dobrá“ teorie •1. Má vysokou vysvětlovací schopnost •2. Vysvětluje hodně s málem •3. Není banální •4. Je jasně formulovaná •5. Je testovatelná •6. Vysvětluje žádanou oblast •7. Má schopnost preskripce • Práce s teorií •Teorie ve výzkumu má své opodstatnění • •Není v práci „do počtu“, aby se naplnily znaky • •Dva základní postupy: •Tvorba •Testování • •V práci může dojít k jejich kombinaci • •Tvorba teorií je typicky spojena s kvalitativním přístupem a testování s kvantitativním à není to výlučné • Indukce Dedukce Pozorování, sběr dat Teorie à hypotézy Hledání pravidelností Testování hypotéz Generalizace, nové teorie Potvrzení / zamítnutí teorie Logika výzkumu •Induktivní: •Identifikace pravidelností / trendů •Cíl – generalizace, formulování teorií • •Deduktivní: •Formulace hypotéz z teorie •Cíl – testování teorií • •Dopad na podobu, strukturu a výstupy práce 1. Tvorba teorií •King, Keohane, Verba • •Teorie mají být: •Vyvrátitelné •Vnitřně konzistentní •Se zodpovědně vybranými závislými proměnnými •Maximálně konkrétní •Široce formulované • Pravidla tvorby teorií •Vyvratitelnost (falzifikovatelnost): •Pro každou teorii je třeba si klást otázku „jaký důkaz by ji mohl popřít?“ • •Vnitřní konzistentnost: •Jednotlivé části teorie si nesmí odporovat •Důkaz nekonzistentnosti – pokud je z teorie možné vytvořit navzájem si odporující hypotézy • Pravidla tvorby teorií •Zodpovědný výběr závislé proměnné: •Dát si pozor, aby byla skutečně závislá •Závislá proměnná by neměla být konstantní •Závislá proměnná musí reprezentovat zkoumaný vztah • •Cíl – určit, proč získávají filmy kladné hodnocení •Sledovaných 20 filmů s nejlepším hodnocením za rok 2021 • •Je to správný postup? • Spider-Man: No Way Home Trailer ukazuje „návštěvníky“ z ostatních vesmírů Dune (2021) - IMDb The Last Duel | 20th Century Studios Apple sdílí upoutávku na nadcházející film CODA, který má premiéru 13. srpna na Apple TV+ - AppleReportAppleReport Jason Statham takes on an army of bank robbers in the Wrath of Man | LaptrinhX THE TRIP' aka 'I ONDE DAGER' - Trailer - Noomi-Rapace.info C'mon C'mon (2021) Release Info, Review & Trailer - Soctex Pravidla tvorby teorií •Maximální konkrétnost: • •Teorie se má skládat z pozorovatelných konceptů • •Národní zájem – jak to pozorovat? • •Čím abstraktnější koncepty, tím bude těžší takovou teorii testovat • •Možnost rozložit abstraktní koncepty na pozorovatelné indikátory • Pravidla tvorby teorií •Široká formulace: •Teorie má vysvětlovat co nejvíc, pokud je to možné •Ne teorie o extremistické skupině ABC ve státu XYZ ale teorie o extremismu • •Zohlednění tohoto cíle už při tvorbě ovlivňuje podobu výsledné teorie • •Širokou teorii je možné vytvořit i z užšího okruhu dat à univerzálnější platnost je potom věcí testování • 2. Testování teorií •Popper – žádná teorie není věčná • •Testování probíhá přezkušováním hypotéz, které se potvrzují nebo zamítají • •Výsledkem nemusí být pouze potvrzení (zachování) nebo zamítnutí teorie, ale i její modifikace • Testování teorií •Experiment: •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou a sleduje se efekt vyvolaný touto změnou •Experimentální (manip.) vs. kontrolní skupina (bez manip.) • •Kontrola i těch proměnných, o nichž nevíme • •Náročná realizace, ne vždy se dá použít (v sociálních vědách obzvlášť) • Testování teorií •Pozorování (observační studie): •Sledování a sběr dat bez zásahu výzkumníka •Lehčí realizace proti experimentu • •Statistická analýza (velký počet případů) •Případové studie (jeden nebo málo případů) • •Typy: •Průřezové (cross-sectional) – více případů v 1 čase •Logitudinální (time-series) – 1 případ v různých časech •Kombinace obou • Longitudinální studie Průřezová studie Teoretická část práce •Žádný výzkum se neodehrává ve vakuu, literatura je povinná a nevyhnutelná součást práce • •Navzdory častému přesvědčení, nejde o: •Nutné zlo a „vatu“ v textu •Kapitolu, jejímž jediným významem je přispění k naplnění požadovaného počtu znaků • •Význam: •Specifikování problému a zasazení do rámce probíhajících debat •Dodání serióznosti vaší práci a zvýšení její „vědecké“ váhy •Později zisk představy o vlastních zjištěních a jejich vztahu s existující literaturou • Teoretická část práce JE NENÍ Místo pro specifikování problému identifikovaného v úvodu práce Místo první zmínky a definice problému vaší práce Místo, kde diskutujete otázky relevantní pro váš výzkum Seznam všeho, co jste přečetli a aspoň trochu to souvisí s vaším tématem Kritická rozvaha nad argumenty v relevantních textech – posouzení významu pro vaši práci Prostá deskripce za účelem zabrat co nejvíce místa uváděním všech možných argumentů Místo, kde odkazujete i na akademické zdroje Část textu založená výhradně na akademických zdrojích Teoretická část ve vaší práci •Řazení literatury: •Chronologické •Tématické •Kombinace • •Vyhněte se příliš dlouhým přímým citacím • •Pokud je to možné, upřednostněte primární literaturu před sekundární • Práce s literaturou •Čtěte pouze to, co má smysl pro vaši práci • •Čtěte zaměřeně a selektivně: •Není nutné číst kompletní texty •Na poslední straně se nedozvíte, kdo je vrah • •Zdroje ve zdrojích a následné reference • •Pozor na nekonečné čtení – pro práci je čtení nevyhnutelné, ale práce se musí napsat •