31.3. Čtvrtek (12:00 - 13:40) Seminář: Ovzduší + Klimatická změna (Tomáš Chabada, Mikuláš Černík)
Prezentace I Klimatická změna
Téma: Globální uhlíková nerovnost
Podíl na
vypouštění emisí skleníkových plynů reflektuje vzorce příjmové nerovnosti. Na
základě doporučené literatury stručně představte data o nerovnostech mezi
zeměmi a nerovnosti v rámci jednotlivých zemí. Následně tyto indikátory
zobrazují nerovnosti v produkci emisí v souvislosti s příjmovou nerovností
srovnejte mezi sebou. Závěrem se pokuste odpovědět, které indikátory jsou podle
vás vhodnější pro tvorbu klimatických politik.
Literatura:
Carbon emissions of richest 1 percent more than double
the emissions of the poorest half of humanity, 2020. Oxfam dostupné z: (https://www.oxfam.org/en/press-releases/carbon-emissions-richest-1-percent-more-double-emissions-poorest-half-humanity)
Carbon and inequality: From Kyoto to Paris. Chancel,
L. & Piketty, T., 2015. Vox EU, dostupné z: https://voxeu.org/article/carbon-and-inequality-kyoto-paris
Uhlíková stopa a globální nerovnost. 2020. Blisty.
dostupné z: https://blisty.cz/art/101243-uhlikova-stopa-a-globalni-nerovnost.html
Hubacek et al., (2017). Global carbon inequality.Energy, Ecology and Environment 2, no. 6 Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007/s40974-017-0072-9
Prezentace II Znečistenie ovzdušia:
Téma: South East Asian Haze
Charakterizujte tento jav, kedy vzniká a v ktorej
oblasti. Predstavte príčiny vzniku tohto problému a látky, ktoré sa na ňom
podieľajú. Identifikujte jeho dopady na prírodu aj ľudskú spoločnosť. Diskutujte
doteraz aplikované riešenia tohto problému a zhodnoďte ich úspešnosť.
Literatura:
Karthik, K. R. G., Baikie, T., ET, M. D., Huang, Y. Z., & Guet, C. (2017). Understanding the Southeast Asian haze. Environmental Research Letters, 12(8), 084018.
https://www.greenpeace.org/southeastasia/press/3221/asean-haze-2019-the-battle-of-liability/
https://blogs.lse.ac.uk/seac/2020/09/16/covid-19-southeast-asian-haze/
Společná diskuze:
Ve společné diskuzi se opět budeme zabývat průnikem témat
obou předchozích přednášek.
Seminář bude probíhat formou
skupinové diskuze a následného společného shrnutí. Na základě čtení
literatury k semináři vyberte ve vaší skupině 5 nejefektivnějších opatření na
snížení jak emisí skleníkových plynů, tak i znečištění ovzduší. Následně
odůvodněte váš výběr a odpovězte přitom na jednu z následujících otázek, která
bude vaší skupině přidělená.
2) Dotýkají se podle vás navrhovaná
opatření pro snížení emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší rovnoměrně
různých skupin obyvatel, nebo pro některé skupiny mohou být jejich dopady více
problematické?
Literatura:
Climate Change is Threatening Air Quality
across the Country. Climate Central. 2019. Dostupné z: Climate
Change is Threatening Air Quality across the Country | Climate Central
Air Pollution Measures for Asia and the
Pacific. CCAP, UNEP. 2019. Dostupné z: https://www.ccacoalition.org/en/content/air-pollution-measures-asia-and-pacific
Win-Win: Why cities should tackle climate
change and air pollution together. 2019. C40 Cities Climate Leadership Group,
C40 Knowledge Hub. Dostupné z: Win-Win:
Why cities should tackle climate change and air pollution together
(c40knowledgehub.org)
Ramanathan, Veerabhadran. "Climate Change,
Air Pollution, and Health: Common Sources, Similar Impacts, and Common
Solutions." In Health of People, Health of Planet and Our Responsibility, pp. 49-59. Springer, Cham, 2020. Dostupné: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-31125-4_5
Air Pollution Interventions: Seeking the Intersection
between Climate and Health. 2020. GAHP. str. 22-25. dostupné z: https://gahp.net/wp-content/uploads/2020/06/AirPollutionReport_6_22_Final.pdf