Globální environmentální problémy + seminář

31.3. Čtvrtek (12:00 - 13:40) Seminář: Ovzduší + Klimatická změna (Tomáš Chabada, Mikuláš Černík)

Prezentace I Klimatická změna

Téma: Globální uhlíková nerovnost

Podíl na vypouštění emisí skleníkových plynů reflektuje vzorce příjmové nerovnosti. Na základě doporučené literatury stručně představte data o nerovnostech mezi zeměmi a nerovnosti v rámci jednotlivých zemí. Následně tyto indikátory zobrazují nerovnosti v produkci emisí v souvislosti s příjmovou nerovností srovnejte mezi sebou. Závěrem se pokuste odpovědět, které indikátory jsou podle vás vhodnější pro tvorbu klimatických politik. 

Literatura:

Carbon emissions of richest 1 percent more than double the emissions of the poorest half of humanity, 2020. Oxfam dostupné z: (https://www.oxfam.org/en/press-releases/carbon-emissions-richest-1-percent-more-double-emissions-poorest-half-humanity)

Carbon and inequality: From Kyoto to Paris. Chancel, L. & Piketty, T., 2015. Vox EU, dostupné z: https://voxeu.org/article/carbon-and-inequality-kyoto-paris

Uhlíková stopa a globální nerovnost. 2020. Blisty. dostupné z: https://blisty.cz/art/101243-uhlikova-stopa-a-globalni-nerovnost.html

Hubacek et al., (2017). Global carbon inequality.Energy, Ecology and Environment 2, no. 6 Dostupné z: 


Prezentace II Znečistenie ovzdušia:
Téma: South East Asian Haze

Charakterizujte tento jav, kedy vzniká a v ktorej oblasti. Predstavte príčiny vzniku tohto problému a látky, ktoré sa na ňom podieľajú. Identifikujte jeho dopady na prírodu aj ľudskú spoločnosť. Diskutujte doteraz aplikované riešenia tohto problému a zhodnoďte ich úspešnosť.

Literatura:

http://asmc.asean.org/home/#

Karthik, K. R. G., Baikie, T., ET, M. D., Huang, Y. Z., & Guet, C. (2017). Understanding the Southeast Asian haze. Environmental Research Letters, 12(8), 084018.

https://www.greenpeace.org/southeastasia/press/3221/asean-haze-2019-the-battle-of-liability/

https://blogs.lse.ac.uk/seac/2020/09/16/covid-19-southeast-asian-haze/


Společná diskuze:

Ve společné diskuzi se opět budeme zabývat průnikem témat obou předchozích přednášek.

Seminář bude probíhat formou skupinové diskuze a následného společného shrnutí. Na základě čtení literatury k semináři vyberte ve vaší skupině 5 nejefektivnějších opatření na snížení jak emisí skleníkových plynů, tak i znečištění ovzduší. Následně odůvodněte váš výběr a odpovězte přitom na jednu z následujících otázek, která bude vaší skupině přidělená.

 1) Která z uvedených opatření snižujících jak emise skleníkových plynů, tak znečištění ovzduší jsou podle vás nejsnáze politicky přijatelná. Uveďte důvody pro vaši úvahu.

2)   Dotýkají se podle vás navrhovaná opatření pro snížení emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší rovnoměrně různých skupin obyvatel, nebo pro některé skupiny mohou být jejich dopady více problematické?

Literatura:

Climate Change is Threatening Air Quality across the Country. Climate Central. 2019. Dostupné z: Climate Change is Threatening Air Quality across the Country | Climate Central

Air Pollution Measures for Asia and the Pacific. CCAP, UNEP. 2019. Dostupné z: https://www.ccacoalition.org/en/content/air-pollution-measures-asia-and-pacific

Win-Win: Why cities should tackle climate change and air pollution together. 2019. C40 Cities Climate Leadership Group, C40 Knowledge Hub. Dostupné z: Win-Win: Why cities should tackle climate change and air pollution together (c40knowledgehub.org)

Ramanathan, Veerabhadran. "Climate Change, Air Pollution, and Health: Common Sources, Similar Impacts, and Common Solutions." In Health of People, Health of Planet and Our Responsibility, pp. 49-59. Springer, Cham, 2020. Dostupné: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-31125-4_5

Air Pollution Interventions: Seeking the Intersection between Climate and Health. 2020. GAHP. str. 22-25. dostupné z: https://gahp.net/wp-content/uploads/2020/06/AirPollutionReport_6_22_Final.pdf