Česko-německé vztahy

O kurzu Česko-německé vztahy

Vyučující: Jana Urbanovská, Ph.D.
Kontakt: 79161@mail.muni.cz, kancelář 4.27 
Konzultační hodiny: pondělí 9:00-10:00 (online - MS Teams), čtvrtek 14:00-15:00 (kancelář 4.27)
Rozvrh kurzu: Po 14:00–15:40 P24a
Kredity: 5 ECTS
Ukončení: Zk.

Anotace kurzu

Kurz studentům nabízí komplexní pohled na problematiku česko-německých vztahů. Prostřednictvím historického exkurzu představí klíčové linie a milníky, které měly zásadní dopad na utváření novodobých vztahů mezi Čechy a Němci a bez jejichž pochopení není možné rozumět současným česko-německým vztahům v celé jejich hloubce. Studenti se v kurzu seznámí s náročným procesem „od konfliktu ke kooperaci“, který Čechy a Němce přivedl k jejich dosud nejlepším vztahům v historii společného stýkání a potýkání. Podstatná část kurzu je věnována analýze současných česko-německých vztahů a jejich stěžejních témat, včetně srovnání českého a německého pohledu na vzájemné vztahy. Cenným bonusem je pro studenty možnost navázat spolupráci s neziskovými organizacemi Post Bellum / Paměť národa, Meeting Brno a Antikomplex, jejichž činnost se úzce dotýká problematiky kurzu.


Cíle kurzu

- Pochopit vývoj česko-německých vztahů od konfliktu ke kooperaci, včetně jejich historické zátěže
- Identifikovat a analyzovat témata, která hýbou současnými česko-německými vztahy
- „Zažít“ česko-německé vztahy prostřednictvím vlastních projektů
- Zmapovat si možnosti uplatnění (studium, stáže, práce) v institucích česko-německých vztahů


Výukové metody

Kurz je založen na interaktivní formě výuky. Vedle přednášek je značný prostor věnován společným diskusím nad tématy kurzu a aktuálními otázkami česko-německých vztahů. Významným prostředkem učení v kurzu jsou projekty, které studentům dávají jedinečnou příležitost zaměřit se na konkrétní téma v rámci česko-německých vztahů dle vlastní volby, probádat jej a kreativně ztvárnit. Prezentace projektů studenty učí představit publiku v omezeném čase výsledky své vlastní práce a vypořádat se s dotazy a komentáři. Důležitou roli ve výuce hraje četba, která slouží k nezbytnému rozšíření a prohloubení základních znalostí, získaných na přednáškách. 


Požadavky na ukončení kurzu


1) Průběžně prokazovat přehled o aktuálním dění v oblasti česko-německých vztahů 

  • Studenti pravidelně každý týden (s výjimkou 1. a 10. týdne semestru) odevzdávají do příslušné odevzdávárny v ISu ("Aktuality" --> Týden 03, Týden 04 atd.) jednu zpracovanou aktualitu z oblasti česko-německých vztahů – tj. celkem 11 aktualit za semestr.
  • Rozsah jedné aktuality je cca 1 NS = 1 800 znaků včetně mezer.
  • Studenti aktualitu parafrázují a interpretují, není vytvořená formou copy-and-paste z původního zdroje. Součástí odevzdávaného textu je i seznam zdrojů, ze kterých studenti čerpali (žádoucí je, aby se jednalo o více než jeden zdroj). 
  • Termín odevzdání každé aktuality je nejpozději den před přednáškou (tj. neděle) do 24:00. Při nedodržení tohoto termínu nemohou být přiděleny body za odevzdání.
  • Za každou aktualitu, která splňuje výše uvedené požadavky, studenti dostanou 2 body (celkem tedy až 22 bodů).
  • Minimální počet odevzdaných aktualit za semestr je 9 (tzn. až 2x mohou studenti z různých důvodů bez omluvy vynechat, přijdou však o body).
  • poznámkovém bloku v ISu ("Aktuality") bude následně dostupná zpětná vazba ke každé odevzdané aktualitě.

2) Vypracovat projekt na zvolené téma česko-německých vztahů

  • Studenti v průběhu semestru pracují na vlastním projektu, ve kterém na základě konzultací s vyučující a samostatné důkladné rešerše kreativně zpracují libovolné téma dle vlastní volby v rámci problematiky česko-německých vztahů, a to jak z historie, tak ze současnosti.
  • Forma výsledného výstupu nabízí široké možnosti uplatnění: může se jednat o podcast, video, rozhovor, reportáž, fotoreportáž, komiks, poster, povídku, zpracování biografie či rodokmenu, zmapování místa historické paměti, virtuální prohlídku zajímavého místa, vlastní průzkum veřejného mínění o ČN vztazích (např. mezi vrstevníky nebo v rámci srovnání napříč generacemi) a další. Speciální možností pro omezené množství studentů je spolupráce s NGO Meeting Brno. 
  • Součástí každého projektu bude i písemný podklad v rozsahu cca 10 NS (1 NS = 1 800 znaků včetně mezer), plus mínus 10 %, ve kterém studenti popíší svůj projekt a téma, které v něm zpracovávali (rešerše zdrojů, zpracovávaná problematika, průběh projektu a jeho zhodnocení).
  • Preferuje se týmová práce studentů (skupiny po 2-3), ve výjimečných a odůvodněných případech je možná individuální práce. 
  • Konzultace s vyučující ohledně volby tématu a formy zpracování mohou probíhat průběžně kdykoli v 1. až 4. týdnu výuky.  
  • Studenti své zvolené téma projektu a formu jeho zpracování nahlásí vyučující nejpozději do konce 4. týdne výuky, tj. do 11.3.2022.
  • Během 8. a 9. týdne výuky (tj. 4.-15.4.2022) si studenti domluví průběžnou konzultaci s vyučující, během které představí pokrok na svých projektech (bude k dispozici rozpis časových slotů).
  • Finální termín odevzdání projektů je do konce 11. týdne výuky, tj. do 1.5.2022, do příslušné odevzdárny v ISu ("Projekty"). 
  • Za vypracování projektů mohou studenti získat až 40 bodů. Hodnoceny budou z hlediska formálního i obsahového zpracování, hloubky rešerše zdrojů a dodržení konzultací. 
  • poznámkovém bloku v ISu ("Projekty") bude následně dostupná zpětná vazba k projektům.
Můj projekt pro zájemce: renovace hrobu Guido Glücka - https://sites.google.com/view/guidoglueck


3) Prezentace projektů 

  • Studenti své projekty následně představí na závěr kurzu (ve 12. a 13. týdnu výuky), kdy je budeme společně diskutovat a reflektovat (bude připraven rozpis prezentací)
  • Každá skupina dostane cca 20 minutový prostor na představení a diskusi svých projektů (bude upřesněno v závislosti na počtu skupin). 
  • Za prezentaci projektů mohou studenti získat až 8 bodů. 
  • poznámkovém bloku v ISu ("Prezentace") bude následně dostupná zpětná vazba k prezentacím projektů. Kromě toho prezentující získají zpětnou vazbu k představení projektů i od ostatních studentů kurzu ("peer assessment"). 

Shrnutí časového harmonogramu projektů:
Volba tématu projektu a formy zpracování, konzultace s vyučující 1.-4. týden výuky14.2. až 11.3.2022
Zadání tématu projektu a formy zpracovánído konce 4. týdne výukydo 11.3.2022
Průběžná konzultace projektuběhem 8.-9. týdne výuky4.-15.4.2022
Odevzdání projektu do konce 11. týdne výukydo 1.5.2022
během 12. a 13. týdne výuky


Hodnocení kurzu

Celkem je možné získat 70 bodů:

  • přehled o aktuálním dění: až 22 bodů 
  • vypracování projektu: až 40 bodů
  • prezentace projektu: až 8 bodů

Hodnotící stupnice:

  • A = 70 - 65 b.
  • B = 64 - 59 b.
  • C = 58 - 53 b.
  • D = 52 - 47 b.
  • E = 46 - 42 b.
  • F = méně než 42 b. 

Stručná osnova kurzu

  1. Úvod (14.2.2022)
  2. Historický kontext česko-německých vztahů (21.2.2022)
  3. Prohlídka po „německém“ Brně (28.2.2022)
  4. Složitá cesta od konfliktu ke kooperaci (7.3.2022)
  5. Institucionální rámec česko-německých vztahů + beseda s Meeting Brno (14.3.2022)
  6. Česko-německé vztahy ve sjednocené Evropě (21.3.2022)
  7. Češi a Němci: Jak se vnímají? (28.3.2022)
  8. Debata s Jiřím Šitlerem (MZV ČR): Český pohled na současné vztahy s Německem (4.4.2022)
  9. Návštěva Velvyslanectví SRN v Praze (11.4.2022)
  10. Výuka se nekoná – Velikonoční pondělí (18.4.2022)
  11. Prezentace a diskuse studentských projektů I. (25.4.2022)
  12. Prezentace a diskuse studentských projektů II. (2.5.2022)
  13. Závěrečná reflexe problematiky (9.5.2022)