Od GATT k WTO Mezinárodní obchodní režim, jaro 2021 Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? •Který stát si přál, aby se o liberalizaci obchodu jednalo multilaterální cestou? Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? •Který stát si přál, aby se o liberalizaci obchodu jednalo multilaterální cestou? •Co byla Havanská charta? Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? •Který stát si přál, aby se o liberalizaci obchodu jednalo multilaterální cestou? •Co byla Havanská charta? •Jaká výjimka z volného obchodu byla v GATT vytvořena pro Západní Evropu? Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? •Který stát si přál, aby se o liberalizaci obchodu jednalo multilaterální cestou? •Co byla Havanská charta? •Jaká výjimka z volného obchodu byla v GATT vytvořena pro Západní Evropu? •Proč byla první kola jednání v GATT (kromě úvodního) tak málo úspěšná? Opakování z minula •Kdy se USA začaly obracet k volnému obchodu? Jakou formou to zezačátku dělaly? •Který stát si přál, aby se o liberalizaci obchodu jednalo multilaterální cestou? •Co byla Havanská charta? •Jaká výjimka z volného obchodu byla v GATT vytvořena pro Západní Evropu? •Proč byla první kola jednání v GATT (kromě úvodního) tak málo úspěšná? •Co byla tzv. principle supplier method? Opakování z minula •Jak se změnilo jednání o clech během Kennedyho kola? • • Obsah obrázku kolo, osoba, exteriér, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Opakování z minula •Jak se změnilo jednání o clech během Kennedyho kola? •Která státy v tomto období přistoupily do GATT? • • Obsah obrázku kolo, osoba, exteriér, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Opakování z minula •Jak se změnilo jednání o clech během Kennedyho kola? •Která státy v tomto období přistoupily do GATT? •Jaké požadavky tyto státy měly? • • Obsah obrázku kolo, osoba, exteriér, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Opakování z minula •Jak se změnilo jednání o clech během Kennedyho kola? •Která státy v tomto období přistoupily do GATT? •Jaké požadavky tyto státy měly? •Co je tzv. švýcarská formule? • • Obsah obrázku kolo, osoba, exteriér, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Opakování z minula •Jak se změnilo jednání o clech během Kennedyho kola? •Která státy v tomto období přistoupily do GATT? •Jaké požadavky tyto státy měly? •Co je tzv. švýcarská formule? •Během kterého kola se začala používat? • • Obsah obrázku kolo, osoba, exteriér, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Nový protekcionismus •Co si můžeme představit pod tímto pojmem? • Nový protekcionismus •Co si můžeme představit pod tímto pojmem? •= snaha států najít nové cesty, jak chránit svůj průmysl poté, co oficiální cla byla snížena • Nový protekcionismus •Co si můžeme představit pod tímto pojmem? •= snaha států najít nové cesty, jak chránit svůj průmysl poté, co oficiální cla byla snížena •1) Výjimky z volného obchodu povolené GATT •= speciální cla – anti-dumpingová, anti-subvenční, která jsou ve zvláštních situacích dovolena GATT • Nový protekcionismus •Co si můžeme představit pod tímto pojmem? •= snaha států najít nové cesty, jak chránit svůj průmysl poté, co oficiální cla byla snížena •1) Výjimky z volného obchodu povolené GATT •= speciální cla – anti-dumpingová, anti-subvenční, která jsou ve zvláštních situacích dovolena GATT •2) Netarifní překážky – různé standardy a regulace, které diskriminují vůči dováženému zboží • Nový protekcionismus •Snaha řešit už během Kennedyho kola, mnohem větší pokrok v Tokiu Nový protekcionismus •Snaha řešit už během Kennedyho kola, mnohem větší pokrok v Tokiu •Sada dobrovolných dohod mezi elitním klubem vyspělých států = „kodexy Tokijského kola“ •O anti-dumpingu, o subvencích, o technických překážkách obchodu • Nový protekcionismus •Snaha řešit už během Kennedyho kola, mnohem větší pokrok v Tokiu •Sada dobrovolných dohod mezi elitním klubem vyspělých států = „kodexy Tokijského kola“ •O anti-dumpingu, o subvencích, o technických překážkách obchodu • •Také několik zvláštních dohod o speciálních oblastech – Dohoda o veřejných zakázkách, Dohoda o obchodu s civilními letadly - existují dodnes Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) • Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) • Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) • Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) • Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) •Postavení rozvojových zemí (nikdy nekončící kontroverze) Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) •Postavení rozvojových zemí (nikdy nekončící kontroverze) • •+ služby Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) •Postavení rozvojových zemí (nikdy nekončící kontroverze) • •+ služby, investice Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) •Postavení rozvojových zemí (nikdy nekončící kontroverze) • •+ služby, investice, duševní vlastnictví Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství (úplné vynětí z režimu GATT) •Textil (úplné vynětí z režimu GATT) •Netarifní překážky obchodu (jen dobrovolná pravidla) •Používání výjimek (jen dobrovolná pravidla) •Postavení rozvojových zemí (nikdy nekončící kontroverze) • •+ služby, investice, duševní vlastnictví (nikdy to GATT nebylo pokryto) • •Jinými slovy: • •GATT uspěl ve snižování cel na průmyslové zboží (NAMA) •V jiných oblastech byl pokrok mnohem menší •Jinými slovy: • •GATT uspěl ve snižování cel na průmyslové zboží (NAMA) •V jiných oblastech byl pokrok mnohem menší • •Původní GATT přestal být dostačující > potřeba nových dohod pro úpravu nevyřešených témat • Dnes •Uruguayské kolo GATT a vznik WTO •Přehled smluv existujících v rámci WTO •Orgány a fungování WTO Uruguayské kolo •1986 - 1993 Neoliberální obrat v 80. letech • Neoliberální obrat v 80. letech •Předtím – keynesiánství = více intervencionistický přístup – snížená důvěra ve volný trh kvůli krizi z 30. let, víra ve státní zásahy díky válečné ekonomice a úspěchům SSSR • Neoliberální obrat v 80. letech •Předtím – keynesiánství = více intervencionistický přístup – snížená důvěra ve volný trh kvůli krizi z 30. let, víra ve státní zásahy díky válečné ekonomice a úspěchům SSSR •Sociální stát – částečně jako obrana před komunismem •Ekonomická teorie – potřeba zvyšovat agregátní poptávku – veřejné výdaje, silné odbory tlačící na růst mezd; inflace tolik nevadí • Neoliberální obrat v 80. letech •70s – stagflace = inflace + nezaměstnanost – keynesiánství na to nemělo odpověď • Neoliberální obrat v 80. letech •70s – stagflace = inflace + nezaměstnanost – keynesiánství na to nemělo odpověď •Liberální ekonomové (hlavně Milton Friedman): •– je potřeba rozbít odbory, aby poklesl růst mezd a vzniklo více pracovních míst • Neoliberální obrat v 80. letech •70s – stagflace = inflace + nezaměstnanost – keynesiánství na to nemělo odpověď •Liberální ekonomové (hlavně Milton Friedman): •– je potřeba rozbít odbory, aby poklesl růst mezd a vzniklo více pracovních míst •– zavést restriktivní měnovou politiku > porazit inflaci i za cenu recese (Volkerův šok 1979) Neoliberální obrat v 80. letech •70s – stagflace = inflace + nezaměstnanost – keynesiánství na to nemělo odpověď •Liberální ekonomové (hlavně Milton Friedman): •– je potřeba rozbít odbory, aby poklesl růst mezd a vzniklo více pracovních míst •– zavést restriktivní měnovou politiku > porazit inflaci i za cenu recese (Volkerův šok 1979) •– mezinárodní obchod - ochota liberalizovat ještě více a s menším ohledem na negativní vedlejší účinky • Neoliberální obrat v 80. letech •Celkově – někdy přeceňovaný zvrat •– zachování sociálního státu (40 % HDP veřejné výdaje) •– i aktivní hospodářské politiky, kterou pouze více dělají centrální banky • •Ale ke změně nepochybně došlo Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích •Předtím – protekcionismus, strategie nahrazování importu (ISI), často snaha o autarkii • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích •Předtím – protekcionismus, strategie nahrazování importu (ISI), často snaha o autarkii •Dluhová krize – výdaje na import ropy > zadlužení v dolarech •Volkerův šok > posílení dolaru > zvýšení zahraničního dluhu rozvojových zemí > bankrot • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích •Předtím – protekcionismus, strategie nahrazování importu (ISI), často snaha o autarkii •Dluhová krize – výdaje na import ropy > zadlužení v dolarech •Volkerův šok > posílení dolaru > zvýšení zahraničního dluhu rozvojových zemí > bankrot •Vnímáno jako selhání protekcionistického, státem vedeného modelu • • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích • •> úspory, privatizace státních podniků, liberalizace zahraničního obchodu • • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích • •> úspory, privatizace státních podniků, liberalizace zahraničního obchodu •Role strukturálního přizpůsobení v rámci balíčků IMF a WB – často přeháněné, ale nějaký vliv to jistě mělo • • Neoliberální obrat v 80. letech •Neoliberální obrat také v rozvojových zemích • •> úspory, privatizace státních podniků, liberalizace zahraničního obchodu •Role strukturálního přizpůsobení v rámci balíčků IMF a WB – často přeháněné, ale nějaký vliv to jistě mělo •> ochota rozvojových zemí zapojit se skutečně zapojit do systému GATT •Předtím to byli černí pasažéři, Západ to toleroval kvůli Studené válce • • Uruguayské kolo •1986 - 1993 Uruguayské kolo •1986 – 1993 •Rozvojové země souhlasily s přistoupením ke kodexům Tokijského kola > výsledek kola pojat jako „jednotný závazek“, v zásadě stejný režim pro všechny •„single undertaking“ •Výjimky – lhůty pro implementaci atd., obecně ale platí, že od té doby všechny smlouvy zavazují všechny státy Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství •Textil •Netarifní překážky obchodu ✓ •Používání výjimek ✓ •Postavení rozvojových zemí ✓ • •+ služby, investice, duševní vlastnictví Uruguayské kolo •Návrh USA – nová témata: •Obchod se službami •Zahraniční investice •Duševní vlastnictví • Uruguayské kolo •Návrh USA – nová témata: •Obchod se službami •Zahraniční investice •Duševní vlastnictví • •> vůbec nepokryto pravidly GATT! •X netarifní překážky atd. – na to se GATT vztahoval, pouze nebyl dostatečně jasný • Uruguayské kolo •Návrh USA – nová témata: •Obchod se službami •Zahraniční investice •Duševní vlastnictví • •Rozvojové země - souhlas výměnou za liberalizaci v oblasti zemědělství a textilu Problémy na prahu 80. let: •Zemědělství ✓ •Textil ✓ •Netarifní překážky obchodu ✓ •Používání výjimek ✓ •Postavení rozvojových zemí ✓ • •+ služby, investice, duševní vlastnictví Uruguayské kolo •Zemědělství ✓ •Textil ✓ •Netarifní překážky obchodu ✓ •Používání výjimek ✓ •Postavení rozvojových zemí ✓ •Služby (GATS) ✓ •Duševní vlastnictví (TRIPS) ✓ •Investice ? – částečná dohoda TRIMs • Uruguayské kolo •Závěr kola – EU nesouhlasila s liberalizací zemědělství Obsah obrázku text, exteriér, nákladní auto Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Uruguayské kolo •Závěr kola – EU nesouhlasila s liberalizací zemědělství •„and by late 1992 almost all issues had moved towards consensus, with the intent of reaching agreement by December so that the US Congress could approve it under the two-year extension of fast track authority, which expired in April 1993. But agriculture remained under intense negotiation as the French became more obdurate, and, on 5 November, EC Agricultural Commissioner, Ray MacSharry, resigned, accusing the French of sabotaging the negotiations.„ Uruguayské kolo •USA pohrozily clem na francouzské víno > Blair house accord > EU souhlasila s reformou CAP Vznik WTO •1990 - návrh Kanady – USA stejně jako u GATT zpočátku proti! Vznik WTO •1990 - návrh Kanady – USA stejně jako u GATT zpočátku proti! • •Založení mezinárodní organizace, která by spravovala GATT + nové smlouvy uzavřené během Tokijského a Uruguayského kola • Vznik WTO •1990 - návrh Kanady – USA stejně jako u GATT zpočátku proti! • •založení mezinárodní organizace, která by spravovala GATT + nové smlouvy uzavřené během Tokijského a Uruguayského kola • •GATT byl pouze dohoda, neměl právní subjektivitu •WTO = instituce, jejímž úkolem je de facto dohlížet nad výsledky Uruguayského kola • Vznik WTO •Návrh podporovaly rozvojové země – víra, že v nové organizaci budou hrát silnější roli Vznik WTO •Návrh podporovaly rozvojové země – víra, že v nové organizaci budou hrát silnější roli •– pravda, ale výsledkem je patová situace = je prakticky nemožné dosáhnout nových dohod nad rámec Uruguaye Vznik WTO •1994 > Marakéšská dohoda = Dohoda o zřízení WTO > vznik WTO k 1. 1. 1995 Obsah obrázku budova, exteriér, město, velké Popis byl vytvořen automaticky Právní struktura WTO •Dohoda o zřízení WTO = „ústava WTO“ •Ustanovuje orgány WTO a jejich pravomoci (viz dále) •Upravuje vnitřní fungování WTO • Právní struktura WTO •Dohoda o zřízení WTO = „ústava WTO“ •Ustanovuje orgány WTO a jejich pravomoci (viz dále) •Upravuje vnitřní fungování WTO • •Odkazuje na přílohy, které obsahují jednotlivé smlouvy • Právní struktura WTO •Dohoda o zřízení WTO = „ústava WTO“ •Ustanovuje orgány WTO a jejich pravomoci (viz dále) •Upravuje vnitřní fungování WTO • •Odkazuje na přílohy, které obsahují jednotlivé smlouvy •Nejdůležitější je příloha 1 – mnohostranné (multilateral) smlouvy, které obsahují závazky, kterými se musí řídit všichni členové •To jsou skoro všechny smlouvy WTO • Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Příloha 1A – GATT 1994 - novelizovaný GATT 1947 Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Příloha 1A – GATT 1994 - novelizovaný GATT 1947 •byl doplněn 6 dohodami („understanding“) o interpretaci sporných článků •jsou k němu připojeny schémata maximálních cel, ke kterým se státy zavázaly •= celní závazky Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Kromě GATT 1994 sem patří 13 specifických dohod, které fungují jako lex specialis Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Kromě GATT 1994 sem patří 13 specifických dohod, které fungují jako lex specialis, tj. použijí se na danou problematiku přednostně před GATT 1994 • Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Kromě GATT 1994 sem patří 13 specifických dohod, které fungují jako lex specialis, tj. použijí se na danou problematiku přednostně před GATT 1994 •Pokud něco neupravují, použije se obecné pravidlo uvedené v GATT • Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Zemědělství, textil, technické překážky, sanitární a fytosanitární opatření, s obchodem spojená investiční opatření (TRIMs), ochranná opatření, opatření pro ochranu platební bilance, antidumpingová opatření, subvence a vyvažující opatření, určování původu, celní oceňování, předzásilkové inspekce, importní licence, usnadňování obchodu Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Zemědělství, textil, technické překážky, sanitární a fytosanitární opatření, s obchodem spojená investiční opatření (TRIMs), ochranná opatření, opatření pro ochranu platební bilance, antidumpingová opatření, subvence a vyvažující opatření, určování původu, celní oceňování, předzásilkové inspekce, importní licence, usnadňování obchodu • •Všechny tyto dohody upravují obchod se zbožím, většinou NAMA Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Dohoda o zemědělství je více samostatná a komplexní – zemědělství má do značné míry pořád svůj vlastní režim Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •TRIMs – investice – ale není to o investicích (!?) Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •TRIMs – investice – ale není to o investicích •„Trade-Related Investment Measures“ •Jenom obchod spojený s investicí – nákup zboží nadnárodní korporací Mnohostranné smlouvy - Příloha 1A •Máme probraný GATT, jaké dohody tu máme dále? J Mnohostranné smlouvy •Příloha 1B – GATS – Všeobecná dohoda o obchodu se službami (General Agreement on Trade in Services) Mnohostranné smlouvy •Příloha 1B – GATS – Všeobecná dohoda o obchodu se službami (General Agreement on Trade in Services) •Myšleno jako ekvivalent GATT pro služby •Také jsou k tomu připojena schémata závazků Mnohostranné smlouvy •Příloha 1B – GATS – Všeobecná dohoda o obchodu se službami (General Agreement on Trade in Services) •Myšleno jako ekvivalent GATT pro služby •Také jsou k tomu připojena schémata závazků •Celkově méně sofistikovaný režim = menší liberalizace než u zboží •Žádné speciální dohody Mnohostranné smlouvy •Příloha 1C – TRIPS – Dohoda o obchodních aspektech práv duševního vlastnictví Mnohostranné smlouvy •Příloha 1C – TRIPS – Dohoda o obchodních aspektech práv duševního vlastnictví •Jiná problematika! TRIPS neliberalizuje obchod, ale vytváří minimální standard ochrany patentů, autorských práv atd. Mnohostranné smlouvy •Příloha 1C – TRIPS – Dohoda o obchodních aspektech práv duševního vlastnictví •Jiná problematika! TRIPS neliberalizuje obchod, ale vytváří minimální standard ochrany patentů, autorských práv atd. •Také žádné speciální dohody •ALE propracovaný systém – vychází ze starších dohod o duševním vlastnictví (19. století!) Mnohostranné smlouvy •GATT 1994, GATS a TRIPS – tři základní smlouvy WTO! Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Mnohostranné smlouvy •= hmotné právo •= co státy mohou a nemohou dělat • •Jediný závazek – členové v principu musí přijmout všechny závazky z těchto smluv Právní struktura WTO •Příloha 2 – Ujednání o řešení sporů (Dispute Settlement Understanding, DSU) Právní struktura WTO •Příloha 2 – Ujednání o řešení sporů (Dispute Settlement Understanding, DSU) •= Jakým způsobem se budou řešit spory mezi členskými státy o tom, že někdo porušuje závazky ze smluv • Právní struktura WTO •Příloha 2 – Ujednání o řešení sporů (Dispute Settlement Understanding, DSU) •= Jakým způsobem se budou řešit spory mezi členskými státy o tom, že někdo porušuje závazky ze smluv •GATT = pravidla, DSU = procedura řízení sporu • Právní struktura WTO •Příloha 2 – Ujednání o řešení sporů (Dispute Settlement Understanding, DSU) •= Jakým způsobem se budou řešit spory mezi členskými státy o tom, že někdo porušuje závazky ze smluv •GATT = pravidla, DSU = procedura řízení sporu •Systém řešení sporů = jeden z největších úspěchů Uruguaye a výhod WTO oproti GATT systému! • • Právní struktura WTO •Dost možná nejsilnější globální systém řešení sporů •(x ICJ neuznávají Čína ani USA, ICC i řada dalších zemí, IMF a WB nic podobného nemají, jednoznačně silnější je jenom ESD) Právní struktura WTO •Dost možná nejsilnější globální systém řešení sporů •(x ICJ neuznávají Čína ani USA, ICC i řada dalších zemí, IMF a WB nic podobného nemají, jednoznačně silnější je jenom ESD) •Ve WTO máme orgán, který má pravomoc kdykoliv na základě podnětu kteréhokoliv člena rozhodovat o porušení jakéhokoliv závazku z libovolné smlouvy WTO Řešení sporů •Orgán pro řešení sporů (Dispute Settlement Body, DSB) •Procedura – stát podá žalobu DSB, ten spor předá panelu expertů > panel věc projedná se stranami sporu a na základě jimi podaných důkazů vydá doporučení (report) Řešení sporů •Orgán pro řešení sporů (Dispute Settlement Body, DSB) •Procedura – stát podá žalobu DSB, ten spor předá panelu expertů > panel věc projedná se stranami sporu a na základě jimi podaných důkazů vydá doporučení (report) •DSB doporučení schválí, tím se z něj stane rozhodnutí – princip negativního konsensu – aby DSB doporučení neschválil, museli by být všichni členové proti (= včetně žalujícího státu) Řešení sporů •Orgán pro řešení sporů (Dispute Settlement Body, DSB) •Procedura – stát podá žalobu DSB, ten spor předá panelu expertů > panel věc projedná se stranami sporu a na základě jimi podaných důkazů vydá doporučení (report) •DSB doporučení schválí, tím se z něj stane rozhodnutí – princip negativního konsensu – aby DSB doporučení neschválil, museli by být všichni členové proti (= včetně žalujícího státu) •V době GATT to bylo obráceně, takže naopak žalovaný mohl zablokovat přijetí rozhodnutí Řešení sporů •Odvolání – rozhoduje zvláštní Appellate Body („odvolací orgán WTO“) – 7 rozhodců nominovaných státy •> finální rozhodnutí Řešení sporů •Odvolání – rozhoduje zvláštní Appellate Body („odvolací orgán WTO“) – 7 rozhodců nominovaných státy •> finální rozhodnutí •Pokud se žalovaný nepodřídí, žalobce na něj může uvalit odvetná opatření – např. zavést clo, které jej má donutit k poslušnosti Řešení sporů •Odvolání – rozhoduje zvláštní Appellate Body („odvolací orgán WTO“) – 7 rozhodců nominovaných státy •> finální rozhodnutí •Pokud se žalovaný nepodřídí, žalobce na něj může uvalit odvetná opatření – např. zavést clo, které jej má donutit k poslušnosti •> cílem není porušující stát trestat ale přimět ho uvést regulace do souladu s právem WTO Řešení sporů •Odvolání – rozhoduje zvláštní Appellate Body („odvolací orgán WTO“) – 7 rozhodců nominovaných státy •> finální rozhodnutí •Pokud se žalovaný nepodřídí, žalobce na něj může uvalit odvetná opatření – např. zavést clo, které jej má donutit k poslušnosti •> cílem není porušující stát trestat ale přimět ho uvést regulace do souladu s právem WTO •> teoreticky slabé postavení malých zemí, fakticky jsou ovšem většinou rozhodnutí respektována (USA vs. Venezuela) Právní struktura WTO •Příloha 3 – Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky Právní struktura WTO •Příloha 3 – Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky •– pravidelné zprávy o obchodní politice všech států •„Drákulův princip“ – problém zmizí, když se na něj posvítí Transparentnost •Příloha 3 – Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky •– pravidelné zprávy o obchodní politice všech států •„Drákulův princip“ – problém zmizí, když se na něj posvítí •Vždy jedna zpráva připravená vládou, jedna Sekretariátem WTO •Jaké byly uzavřeny bilaterální dohody, jak vláda podporuje zemědělce…. Transparentnost •Příloha 3 – Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky •– pravidelné zprávy o obchodní politice všech států •„Drákulův princip“ – problém zmizí, když se na něj posvítí •Vždy jedna zpráva připravená vládou, jedna Sekretariátem WTO •Jaké byly uzavřeny bilaterální dohody, jak vláda podporuje zemědělce…. • •Špatné informace o technických standardech, službách, investicích… •= WTO je i v této oblasti silná ve clech na průmyslové zboží Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Právní struktura WTO •Příloha 4 – Vícestranné (= plurilateral) dohody Vícestranné dohody •Příloha 4 – Vícestranné (=plurilateral) dohody •Dobrovolné, jenom pro signatáře Vícestranné dohody •Příloha 4 – Vícestranné (=plurilateral) dohody •Dobrovolné, jenom pro signatáře •Tuto povahu původně měly kodexy Tokijského kola, z většiny se staly mnohostranné dohody jakožto součást jednotného závazku •U dvou - obchod s civilními letadly, veřejné zakázky – část státu nesouhlasila s jejich přijetím, proto dále fungují na dobrovolné bázi Vícestranné dohody •Příloha 4 – Vícestranné (=plurilateral) dohody •Dobrovolné, jenom pro signatáře •Tuto povahu původně měly kodexy Tokijského kola, z většiny se staly mnohostranné dohody jakožto součást jednotného závazku •U dvou - obchod s civilními letadly, veřejné zakázky – část státu nesouhlasila s jejich přijetím, proto dále fungují na dobrovolné bázi •Dohoda o veřejných zakázkách – poměrně významná a propracovaná, Čína není signatářem Vícestranné dohody •Konec 90. let přibyly Dohoda o informačních technologiích + dohody o telekomunikacích a finančních službách •= critical mass agreements Vícestranné dohody •Konec 90. let přibyly Dohoda o informačních technologiích + dohody o telekomunikacích a finančních službách •= critical mass agreements •Pro vstup v platnost musí signatáři tvořit určité procento světového obchodu v dané oblasti, např. 80 % •Jejich výhody se vztahují i na nečleny •X celní unie – ta je na všechno, ale je typicky regionální nebo bilaterální • • Vícestranné dohody •Dlouhodobě považovány za marginální •V poslední době změna – brány jako únik ze současné patové situace Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Orgány WTO •1) Ministerská konference – schází se alespoň jednou za dva roky, má pravomoc rozhodovat o všech otázkách týkajících se všech smluv, které WTO spravuje – nejvyšší orgán • • Orgány WTO •1) Ministerská konference – schází se alespoň jednou za dva roky, má pravomoc rozhodovat o všech otázkách týkajících se všech smluv, které WTO spravuje – nejvyšší orgán •Jsou zastoupeny všechny členské státy, celní unie (EU!) vystupují jako celek • • • Orgány WTO •2) Generální rada – stálý orgán, rozhoduje o běžných záležitostech mezi konáním konferencí •Státy zastupují kariérní diplomaté Orgány WTO •2) Generální rada – stálý orgán, rozhoduje o běžných záležitostech mezi konáním konferencí •Státy zastupují kariérní diplomaté •Schází se také jako Orgán pro řešení sporů a Orgán pro přezkum obchodní politiky Orgány WTO •2) Generální rada – stálý orgán, rozhoduje o běžných záležitostech mezi konáním konferencí •Státy zastupují kariérní diplomaté •Schází se také jako Orgán pro řešení sporů a Orgán pro přezkum obchodní politiky •= ti stejní lidé se scházejí ve třech různých konfiguracích = „vyměníme cedulku na dveřích a už je z nás orgán pro řešení sporů“ Orgány WTO •3) Další rady a výbory – Rada pro obchod se zbožím, Rada pro obchod se službami, Rada pro TRIPS; •Velké množství výborů: pro anti-dumpingové praktiky, pro obchod a rozvoj, pro obchod s civilními letadly…. • •Státy opět zastupované diplomaty • Orgány WTO •4) Sekretariát – nemá rozhodovací pravomoci, WTO řídí členské státy •Generální ředitel a úředníci, kteří zajišťují hladké fungování organizace, připravují materiály pro jednání • • Orgány WTO •4) Sekretariát – nemá rozhodovací pravomoci, WTO řídí členské státy •Generální ředitel a úředníci, kteří zajišťují hladké fungování organizace, připravují materiály pro jednání •Neformální vliv – experti, mohou předsedat jednání států • Rozhodování ve WTO •Tradičně konsensuální, i když 164 členů WTO se reálně nemůže shodnout Rozhodování ve WTO •Tradičně konsensuální, i když 164 členů WTO se reálně nemůže shodnout •= nikdo není tak moc proti, že by vyvolal hlasování •Důležité je jednání a uzavírání kompromisů, než je návrh předložen • •„Je někdo proti?“ > když ne > „It is so decided“ Rozhodování ve WTO •Jednání o návrzích se často vedou za zavřenými dveřmi mezi omezeným počtem zemí = Green Room meetings Rozhodování ve WTO •Jednání o návrzích se často vedou za zavřenými dveřmi mezi omezeným počtem zemí = Green Room meetings •1) aktéři s největším HDP(USA, EU, Čína) •2) země zainteresované v konkrétní věci (třeba exportéři bavlny atd, Argentina u zemědělství) •3) tradičně aktivní země - Austrálie, Kanada, Švýcarsko; Brazílie, Indie Rozhodování ve WTO •Pokud je vyvoláno hlasování - každá země má jeden hlas (x IMF, WB) • Rozhodování ve WTO •Pokud je vyvoláno hlasování - každá země má jeden hlas (x IMF, WB) •Změny základních principů práva WTO (MFN atd.) jednohlasně •Udělování výjimek státům (chceme něco porušovat) – 3/4 •Partikulární změny práva WTO – 2/3 •Ostatní – prostá většina • •Málo časté! Vstup nových členů •Dlouhá, složitá, tvrdá jednání •Rusku trval vstup 16 let! •x v GATT mohly bývalé kolonie vstoupit bez podmínek •Výsledek je protokol o vstupu, kde jsou uvedeny dohodnuté závazky Kola •Zachován systém kol! •Od roku 2001 Katarské kolo (Doha round) Katarské kolo •„Doha Development Agenda“ •Rozvojové státy – pocit, že v Uruguayi udělaly příliš mnoho ústupků a nyní si zaslouží, aby jim to vyspělé státy oplatily •> Opět důraz na zvláštní a diferencované zacházení Katarské kolo •„Doha Development Agenda“ •Rozvojové státy – pocit, že v Uruguayi udělaly příliš mnoho ústupků a nyní si zaslouží, aby jim to vyspělé státy oplatily •> Opět důraz na zvláštní a diferencované zacházení • •Formování koalic (G20, G10, G33, Cairns Group, Cotton 4) •! Pozor, není to to stejné jako např. G7 nebo normální G20 – toto jsou čistě zájmové skupiny států v rámci WTO! Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Katarské kolo •Nepřekonatelný rozpor mezi vyspělými a rozvojovými státy Katarské kolo •Nepřekonatelný rozpor mezi vyspělými a rozvojovými státy •Vyspělé státy – chtějí řešit „Singapore issues“ – investice, veřejné zakázky, ochrana hospodářské soutěže, usnadňování procedur •+ duševní vlastnictví, e-commerce… Katarské kolo •Nepřekonatelný rozpor mezi vyspělými a rozvojovými státy •Vyspělé státy – chtějí řešit „Singapore issues“ – investice, veřejné zakázky, ochrana hospodářské soutěže, usnadňování procedur •+ duševní vlastnictví, e-commerce… •Rozvojové státy – toto naprosto odmítají, dokud nebude liberalizováno zemědělství •> ale ani mezi nimi o tom není shoda Katarské kolo •Dohoda o usnadňování obchodu Katarské kolo •Dohoda o usnadňování obchodu (2017) •Jeden z dodatků ke GATT 1994 (13. dohoda) •Asi jediný větší úspěch Katarského kola! •> transparentnost a zjednodušení celních procedur • Katarské kolo •Dohoda o usnadňování obchodu (2017) •Jeden z dodatků ke GATT 1994 (13. dohoda) •Asi jediný větší úspěch Katarského kola! •> transparentnost a zjednodušení celních procedur • •2008 – 116 dní na dovoz kontejneru ze Středoafrické republiky na pobřeží •Pro Burkinu Faso 71 dní • Katarské kolo •Dodnes se ho nepodařilo uzavřít, i když prakticky není naděje, že by došlo ke shodě na většině projednávaných záležitostí Katarské kolo •„Walking dead are normally confined to Hollywood, but the World Trade Organization (WTO) Ministerial Declaration, published on December 19, 2015, added the Doha Development Agenda (DDA) to this ghoulish cast.“ WTO - shrnutí • WTO - shrnutí •Liberalizace obchodu na multilaterálních jednáních > vymáhání závazků před orgánem pro řešení sporů • •Pokud jednání nepostupují, WTO pořád plní svou funkci tím, že dohlíží na již existující dohody WTO - shrnutí •Liberalizace obchodu na multilaterálních jednáních > vymáhání závazků před orgánem pro řešení sporů • •Pokud jednání nepostupují, WTO pořád plní svou funkci tím, že dohlíží na již existující dohody • •Budoucnost – vícestranné dohody + regionální integrace? •Děkuji za pozornost J