Jak to sepsat dohromady POL 494 27.4. 2022 • • •In fact, research is often judged not by what you did, but by your ability to report on what you did. Jak text psát •Lepší zároveň psát i zkoumat • •Zaměřit se na to, že diplomka je proces, ne produkt • •Skoro vždy musíte dopisovat/přepisovat, co už jste napsali, v průběhu psaní nové ideje (vs. mít vše propočítané dopředu). I psaní je proces, ve kterém „zkoumáte“. Diplomka jako „konverzace“ • •Když píšete, představujete si, „co čtenáře zajímá“, „na co chce slyšet odpověď“, „na co by se zeptal“, „jestli by mu konverzace dávala smysl“ a tomu přizpůsobujete vaše psaní. Standardní konverzace (tak by to mělo vypadat nakonec) • Jak dobře konverzovat 1.Při kritickém zhodnocení literatury si všímejte nejen obsahu, ale i formy, jak se o daném tématu píše, podívejte se na strukturu dobré diplomky (příklad: https://is.muni.cz/auth/th/397644/fss_m/DP_Soumarova_FINAL.pdf) 2.Rozhodnout se o tom, jakou úlohu má autor/vypravěč v textu 3.Promyslet si, jak bude příběh vypadat (diplomka má být novela, ne sbírka povídek) 4.Rozhodující je (tak jak tak) přesvědčivost argumentů 5.Psát, klidně nanečisto, ale psát. Přemýšlet ne o tom, co napíšete, ale o tom, co jste už napsali 6. Feedback •Nebojte se chtít konkrétní feedback (od vedoucího práce) speciálně ke konkrétním pasážím •V prvních fázích je klíčová myšlenka práce, design výzkumu a jeho provedení •Postupně se připojují další oblasti (koherence, jak se práce čte, formální úprava úplně na závěr) •Pokud konzultujete častěji, informujte přesně vedoucího o úpravách, které jste provedli •Neberte si nikdy feedback osobně. Další práce s textem I. (Leary) První draft: Druhý draft: Další práce s textem II. (Leary) Pokročilý draft Poslední úpravy Tři poslední části práce •Závěr • •Úvod • •Název práce Závěr- mezi pýchou a skromností •Shrnout význam práce • • • •Definovat limity toho, co se zjistilo Závěry a význam práce •Shrnout, s čím jsme do práce vstupovali a kam to posunul (náš) empirický výzkum (ještě jedna šance složit/slepit text dohromady) •Shrnout, proč a pro koho/co jsou závěry důležité •Shrnout, jak moc lze generalizovat •Posoudit, jak moc přispěl k výsledkům zvolený výzkumný design/styl práce •Posoudit, co by se s tématem dalo dělat dále Příklad: DP Adam Polách •Vztah institucionálního uspořádání a reakce na COVID. •Co se v práci udělalo a hlavně zjistilo (identifikace kauzálních konfigurací) •Jaké to má limity •Co se s tím dá dělat dál Baglione- checklist Další zveřejnění závěrů •Řada prací potenciálně sociálně i teoreticky relevantních • •Samostatná/společná publikace s vedoucím •Prezentace na konferencích (postery) •Prezentování těm, o kom jste psali •Zpřístupnění širšímu publiku (v médiích): https://www.lidovky.cz/domov/tran-van-sang-chce-byt-prvnim-vietnamskym-europoslancem-do-boje-o-brus el-se-zapojily-i-vecerky.A190511_111935_ln_domov_vag? Úvod- dvě strategie •Důležitost tématu, pozornost čtenáře, způsob zkoumání (typický pro delší texty) • •Důležitost tématu, pozornost, způsob zkoumání, naznačí se, jak to dopadne/dopadlo (typický pro kratší texty) • Úvod- úkoly •Po sepsání práce posoudit, zda důležitost/význam vidíme pořád stejně •V kratších textech shrneme výzkumný postup a hlavní výsledek (neintuitivní) •V delších textech píšeme i o výzkumném designu/postupu prací (NE po kapitolách) •Obecně cílem úvodu je získat čtenářovu pozornost a zájem a usnadnit mu orientaci v textu Příklad: DP Michal Tóth •Vliv množství informací na rozhodování •Úvod: „Najlepším argumentom proti demokracii je päťminútový rozhovor s priemerným voličom“ •Rozvinutí této myšlenky, vykreslení hádanky a jejího významu, velmi stručně struktura práce. Baglione- checklist • Název práce •Měl by 1.vyjadřovat přesně, o čem text je 2.být zajímavý a zapamatovatelný. • • • • • • Příklad • •„Může politika vymizet?“ • •vs. • •„Může stranická politika vymizet?“