Volební data managment Úvod Co je datamangment? •Činnosti spojené se získáváním, uchováváním a využíváním dat •Správa dat – strukturování datasetu, pojmenovávání proměnných a dat, tvorba metadat, publikování dat – tomu se budeme věnovat jen okrajově •Využití dat => analýza – viz další kurzy • •Získávání a propojování dat z různých zdrojů Co se v kurzu naučíte? •Kde a jak najít politologická data •Jak stáhnout data z internetových stránek •Jak propojovat data z různých zdrojů •Jak data „vyčistit“ k analýze • •Zejména s pomocí softwaru R Jak se to naučíte •Praktické semináře •Průběžné úkoly •Reflexe průběžných úkolů • •Učení se praktickým věcem je kolektivní záležitost •Na průběžných úkolech spolupracujte •Závěrečný úkol každý sám za sebe Průběžné úkoly •6 úkolů •Data odevzdání v sylabu •Hodnocení splněno/nesplněno/neodevzdáno •Nesplněné a neodevzdané úkoly nutné přepracovat do 7 dnů •6 splněných úkolů = 40 bodů Závěrečný úkol •Dostanete nějaký problém a musíte ho vyřešit •Když se zaseknete, můžete využít nápovědu •Jedna nápověda „zdarma“, další za bodovou srážku •Nápovědy lze získat také za plnění dobrovolných úkolů •Hodnotící matice bude k dispozici před posledním seminářem •Max 60 bodů • Příklad zadání z loňského roku •Vytvořte tabulku s alespoň 6000 případy, která bude obsahovat informaci tom, jaký dojem měli voliči z kampaní k různým volbám konaných v čr v letech 2010 – 2018, jakou ve volbách volili (nebo preferovali) stranu/kandidáta. Doplňte informaci o typu voleb a u prezidentských voleb pak typ nominace preferovaného kandidáta (občanská/stranická), jeho procentuální zisk a datum narození. •Ve vytvořené tabulce ilustrujte libovolnou proměnnou (nebo vztah mezi proměnnými) libovolným grafem. Co se v kurzu nenaučíte •Legální aspekty nakládání s daty pro komerční účely •Datové „archivnictví“ •Publikování dat •Analýzu dat Čím začít •Co chceme zjistit? •Teoretický nebo „praktický“ problém •Teoretický problém – identifikace konceptů a jejich operacionalizace •Hledání dat odpovídajících konceptům •Praktický problém – možnost vtáhnout k teoriím •Možnost induktivního postupu •Co jsme ochotni podniknout pro zisk dat? •Hledání existujících dat x vytváření nových •Vytváření nových dat je časově, finančně i jinak náročné •Co musíme s daty provést, abychom mohli zjistit to, co chceme zjistit? • Jaká data můžeme mít? •Správná X špatná •Závisí na způsobu sběru a vztahu dat a toho co mají měřit •Např. odpovědi na otázku Jak moc vás ve volbě strany ovlivnila předvolební kampaň? •Perfektní data neexistují – nutnost kompromisu •Počet případů •Vzdálenost mezi konceptem a měřením •Čas •místo • • •Kvalitativní x kvantitativní •Kvalitativní data lze obvykle vytvořit s relativně nízkými náklady •Rozhovory, focus group, obsahová analýzatextu •Obtížná a často nejednoznačná interpretace •Nemožnost zobecnitelnosti •Problematické body: anonymizace, ochrana respondentů •Jen zřídka dostupná už vytvořená kvali data •Kvantitativní data lze najít pro široké spektrum otázek už vytvořená •Vytváření dat je poměrně nákladné •1000 respondentů v online dotazníku stojí okolo 50 - 100 000 Kč •Osobní dotazování je v řádech statisíců •Vhodné zejména k testování hypotéz nebo popisu populace •Agregovaná x individuální •Agregovaná data jsou k volbám velmi dobře dostupná •Individuální data umožňují lépe zjistit, to co chceme zjistit •Např. psychologický efekt volebního systému •Nebo kdo jsou voliči různých stran •Individuální data můžeme agregovat sami (co si myslí veřejnost?) • •