Adobe Systems Psychologie médií úvod Lukas Blinka Adobe Systems 2 ̶ ̶Epocha primární orality (viz Walter Ong. Technologizace slova: Mluvená a psaná řeč) ̶Epocha písma Kdo se mu naučí, přestanou si cvičit paměť a tím budou zapomínat, neboť spoléhajíce na písmo nebudou se rozpomínat sami od sebe zevnitř, nýbrž jen zjevně, podle cizích znaků; našel jsi tedy prostředek k upamatování, ale nikoli pro paměť. Poskytuješ svým žákům jen zdání moudrosti, ale nikoli moudrost pravou.... (Platón / Sókratés, dialog Faidros) ̶Epocha typografie ̶ ̶ ̶ ̶Epocha elektronické komunikace ̶ ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku staré, socha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 3 Jednotlivé „komunikační epochy“ jsou charakteristické zvyšující se erozí dosavadních sociálních norem, změnou mocenských struktur a individualizací (tj. snižování vlivu sociálních vazeb, snižování „vyjednávání“ o „identitě“, naopak zvyšování psychologizace, introspekce, osamění apod.). Média zásadně ovlivňují jak vnímáme a interpretujeme realitu ̶ Adobe Systems 4 Silné a negativní účinky ̶V pozornosti od 20. let 20. století s rozvojem rozhlasového a kinematografie, později i televize apod. ̶Prvotním impulzem byla propaganda za 1. světové války. Vymývání mozků? Mohou média měnit hodnoty, postoje a chování lidí? ̶ Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 5 ̶Mediální panika jako hybná síla – týká se vždy 1. nového média, které získává dominanci a 2. dětí ̶Technologický determinismus – existuj přímý a kauzální vztah mezi použitím média (vystavením s jeho obsahům) a následnými změnami v oblasti chování, prožívání apod. ̶Teorie injekční jehly / teorie magické střely (hypodermic needle model / magic bullet theory) ̶1929 – The Payene Fund Studies: Měření kožně-galvanické reakce při sledování filmových sekvencí. Romantické a „erotické“ scény s dětmi nehnuly ale u teenagerů sex scenes blew the sixteen-year-olds off the graphs. Dotazníková část u rodičů a učitelů – na mladé působí filmy jednoznačně škodlivě, jejich chování je negativně ovlivněno ̶ http://www.reminisce.com/wp-content/uploads/2012/02/tres.jpg http://derekwinnert.com/wp-content/uploads/2014/11/252.jpg http://www.urybnikacz.cz/fotky7311/fotos/_vyr_509Rodokaps-16-92-Lebky-1.jpg http://i.idnes.cz/12/042/cl6/OB429c04_bububu.JPG Adobe Systems 7 40. až 60. léta 20. století ̶Werthamovy studie – 50. léta, obsahová analýza komiksů a snaha vysvětlit úrazy dětí jejich napodobováním komiksových hrdinů ̶Frankfurtská škola, T. Adorno – marxistická kritika „nízké“ kultury ̶Televize – serializace, reklama, parasociální vztahy ̶Behaviorismus a experimenty. Albert Bandura Nepřímé posílení / teorie sociálního učení (viz bobo doll experiment) ̶ ̶ https://lightlit.files.wordpress.com/2014/07/1984_by_alcook-d4z39dh.jpg http://4.bp.blogspot.com/-jUiWTj2k9ms/VSEGBu0iKyI/AAAAAAAAGxw/BvqvAGQcwoc/s1600/krypto.gif Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Nadměrná konzumace televize - hloupnutí, pasivita, lenost, obezita, vyšší kriminalita a ochota k násilí, těhotenství nezletilých... Frankfurtská škola – televize odvádí pozornost od podstatných věcí Boom kritiky televize v USA 70-90. léta, v ČR 90. léta a později Williams (1975): flow jako sekvence nebo sada sekvencí obsahů Adobe Systems 9 Dehydrovaní mladí Číňané umírají u počítačových her – Novinky.cz - Mozilla Firefox Adobe Systems 10 Adobe Systems 11 Média mají minimální účinek ̶Po utichnutí mediální paniky zpravidla pocit zásadního vlivu média mizí ̶Jak se dané médium stává běžným napříč populací, stáváme se vůči jeho vlivu „slepí“ ̶ http://www.urybnikacz.cz/fotky7311/fotos/_vyr_509Rodokaps-16-92-Lebky-1.jpg http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2013/227/7/2/super_mario_bros_world_1_by_sullyvancraft-d6i7rhd.jp g Adobe Systems 12 Adobe Systems 13 Adobe Systems 14 2019-orben.pdf - Adobe Acrobat Reader DC 2019-orben.pdf - Adobe Acrobat Reader DC Adobe Systems 15 Smíšené účinky For some children under some conditions some television is harmful. For other children under the same conditions or for the same children under other conditions it may be beneficial. For most children under most conditions, most television is probably neither particularly harmful nor particularly beneficial. ̶ Adobe Systems 16 what kinds of communication on what kinds of issues, brought to the attention of what kinds of people under what kinds of conditions have what kinds of effects? Adobe Systems 17 ̶Vědecké studium lidského chování a kognitivních a emočních procesů v kontextu používání médií (konzumace a tvorby) ̶Zkoumání vztahu mezi lidmi a mediálním prostředím a to optikou psychologie ̶ ̶1987 – APA zakládá Divizi 46 ̶1996 – vychází Journal od Media Psychology ̶1999 – vychází Media Psychology ̶2003 – vychází první učebnice (David Giles), revize 2010 ̶ Psychologie médií - David Giles | knihy - Luxor.cz 📚 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 18 Překážky ̶Veřejný zájem a tlak – stále silná (ale falešná) dichotomie dobře vs špatně. Větší podpora výzkumu negativních vlivů ̶Interdisciplinarita – řada poznatků vznikala a byla komunikována rozpojeně ̶Teoretické vakuum – oddělené obory (metodologicky, teoreticky, i fyzicky) vede k neznalosti, že s jedné věci věnuje i někdo jiný a tedy i přehlížení už zjištěných poznatků. ̶Oborové rozpory – silnější metodologická a statistická tradice občas vede k přezíravému postoji u psychologů vůči medialistům, nutnost redukce široký mediální materiál na jednoduché stimuly zase k přezíravosti u medialistů ̶Jak to bude vypadat dál? Na které katedře by měl tento obor být? Naučí se psychologové více počítat s médii? Nebo medialisti víc zakomponují psychologii? Nebo bude silnější mezioborová/mezikatederní spolupráce? Adobe Systems 19 Model zvýšené náchylnosti k mediálním účinkům http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1111/jcom.12024/asset/image_m/jcom12024-fig-0001-m.png?v=1& t=itwmv0no&s=6442444f22b7b1ff580ae1ae40e546bce1242e0c Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of communication, 63(2), 221-243. Adobe Systems 20 •Selektivita ve výběru média – výběr je ovlivněn osobními, vývojovými a sociálními faktory • •Stejné tři skupiny faktorů určují náchylnost jedince vůči účinkům médií • •Transakční vztah mezi použít média a účinkem • •Vztah mezi použitím média a účinkem není přímý, ale mediovaný skrze fyziologické, emoční a kognitivní reakce jedince