PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ A STUDENTŮ 5. 5. 2022 Kateřina Hašková, katerina.hasek@gmail.com PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE 1. Co jste dostali? 2. Co byste potřebovali? 3. Co můžete nabídnout? PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE 1. Co jste dostali? 2. Co byste potřebovali? 3. Co můžete nabídnout? 1. Podpora kariérového rozvoje žáků v ČR 2. Vybrané teorie kariérového rozvoje 3. Nástroje a metody PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE NA ŠKOLE Poradce ŠVP, kulturaškoly,pedagogové Komunitaškoly PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ V ČR? • Školská poradenská zařízení: • pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra • Školní poradenská pracoviště: • výchovný poradce, metodik prevence, příp. speciální pedagog či školní psycholog; • kariérový poradce • Úřad práce – Informačně poradenské středisko (IPS) • Neziskové organizace (IQ Roma Servis, Asistence, Nadání a dovednosti, atp.) • Krajské organizace (JCMM - Centrum vzdělávání všem, InfoKariéra Plzeň) • Soukromí poskytovatelé KP • On-line nástroje (Infoabsolvent, Salmondo, Emiero, aj.) PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE NA ŠKOLE 1. Jasně deklarovaný, stabilní kariérový program 2. Využívání kvalitních informací o trhu práce a o možnostech rozvoje kariéry 3. Zaměření na individuální potřeby každého studenta 4. Provázanost kurikula s kariérovým rozvojem žáků 5. Setkávání se zaměstnavateli a zaměstnanci 6. Zkušenosti z pracoviště 7. Setkávání s dalším vzděláváním a VŠ 8. Individuální poradenství Gatsby Benchmarks, Hollman, 2014 PODPORA KARIÉROVÉHO ROZVOJE NA ZŠ Dopady • vzdělávací výsledky • kontextualizace učení • znalost profesí a možných kariér • dovednosti pro zaměstnanost • osobnostně sociální kompetence • zapojení rodičů Kashefpakdel, Rehill & Hughes, 2018: https://www.careersandenterprise.co.uk/sites/default/files/uploaded/1145_what_works_primary_v7_digital.pdf KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ AKTUÁLNĚ V ČR Rozvoj kariérového poradenství na národní úrovni • Hlavní směry revize RVP ZV: https://velke-revize-zv.rvp.cz/ • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+: https://www.msmt.cz/file/54104/ • Hlavní směry vzdělávací politiky 2030+: http://www.msmt.cz/file/51582/(s. 41; s. 56). Rozvoj kariérového poradenství na krajské úrovni • Krajské akční plány vzdělávání (I - III) např. JMK: https://kap.kr-jihomoravsky.cz/ • Implementace Krajských akčních plánů vzdělávání, např. JMK, projekt iKAP JMK: https://kap.kr- jihomoravsky.cz/public/programs/6/pages/70268 • Národní pedagogický institut ČR www.npi.cz AKTÉŘI KARIÉROVÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ Žák Poradce/ Pedagog Rodič Vybrané teorie kariérového rozvoje TEORIE J. HOLLANDA Zdroj: https://coloryourcareer.weebly.com/ TEORIE DONALDA SUPERA • Duha životní kariéry KARIÉROVÁ ADAPTABILITA (M. SAVICKAS) • připravenost jedince a prostředky pro zvládání současných a předpokládaných úkolů profesního vývoje. Jedinci by měli ke kariérovým úkolům přistupovat se: • zájmem o svoji budoucnost • smyslem pro osobní kontrolu nad vlastní kariérou • zvídavostí k možným kariérovým možnostem a alternativám a hledáním sociálních příležitostí • sebedůvěrou v projektování profesní budoucnosti a její realizaci KARIÉROVÁ ADAPTABILITA (M. SAVICKAS) Hlaďo, 2016 MODEL OXYMÓRONŮ KARIÉROVÝCH KOMPETENCÍ ) • Já – Kontext • Možnosti – Omezení • Volby – Náhody • Přizpůsobení – Rezistence • Změna – Stabilita Zdroj: Online vzdělávací kurz pro kariérové poradce: https://careerguidancecourse.eu/cs/ Nástroje a metody NÁSTROJE A METODY • navázání vztahu a dojednání zakázky • využívání poradenských dovedností • aplikace teoretických poznatků • sebereflexe • podpora sebepoznání (diagnostika?) • poznávání světa práce (poskytování informací?) • rozhodování a plánování (portfolio, akční plán) Etika / Evaluace a zkvalitňování služeb Začlenění do kontextu školy / Porozumění mimoškolnímu kontextu žáka NÁSTROJE A METODY • DVP – Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry • Test profesních zájmů B-I-T II • Test struktury zájmů AIST-R (A) – verze pro PC • BIP – Bochumský inventář profesních charakteristik osobnosti. • LMI – Dotazník motivace k výkonu • ISK – Inventář sociálních kompetencí. • Test kariérových kotev Další využívánénástroje: • Test struktury intelektu IST 2000 R • NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R). Kirchnerová,. V. (2020). (In Frňková a kol, 2020) NÁSTROJE A METODY - VYBRANÉ ZDROJE Hlaďo, P. & Kvasková, L. (Eds.). (2020). Kariérová adaptabilita: její podoby, proměny, souvislosti a role v životě mladých dospělých procházejících středním odborným vzděláváním. Brno: MUNIPRESS. Navarová, S. & LANCOVÁ, M. (2019). Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe. Amundson, N. E., Harris-Bowlsbeyová, J. & Niles, S. G. 2011. Základné zložky kariérového poradenstva. Postupy a techniky. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance, s. 65 – 67. Prince, J. P. & Heiser, L. J. (2000). Essentials of career interest assessment. Ney York: Wiley. INFORMAČNÍ ZDROJE www.infoabsolvent.cz; www.komposyt.sk; www.corobim.sk; http://roadtripnation.com/explore/in dex; www.coumim.cz https://www.regio-advisor.cz/ https://www.salmondo.cz/ https://dotaznik.zlkraj.cz/ JAKÉ METODY KARIÉROVÉHO PORADENSTVÍ VOLIT? Zdroj: www.careers.govt.nz VÝCHODISKA KARIÉROVÉHO PORADCE? • poradce jako průvodce, klient je expert na svůj život • společně vstupují do životního prostoru klienta (V. Peavy) • poradenství nemění klienta, ale pomáhá mu být celistvější, vědomější (M. Savickas) • vyprávění příběhů a vytváření významů (M. Savickas) • zaměření na to, co funguje, co se daří (Appreciative Inquiry) • poradenství zohledňuje potřeby každého žáka, nabourává stereotypy a podporuje aspirace žáků • poradce jako obhájce „Dobré poradenské služby přinášejí naději, dodávají odvahu, rozjasňují myšlenky a umožňují společenskou účast na životě druhých“ (Vance Peavy, 2013, s. 18) VYBRANÁ LITERATURA • Amundson, N. E., Harris-Bowlsbeyová, J. & Niles, S. G. 2011. Základné zložky kariérového poradenstva. Postupy a techniky. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance. • Beková, L. & Grajcár, Š. 2012. Zručnosti pre riadenie vlastnej vzdelávacej a profesijnej dráhy a ich rozvoj v sektore vzdelávania. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance. • Frňková. P. a kol. (2020). Metodická příručka k tématu člověk a svět práce. Brno: JCMM. • Holman, J. 2014. Good Career Guidance. London: Gatsby Charitable Foundation. • Hlaďo, P. 2013. Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze: analýza na základě dotazníkového šetření a ohniskových skupin. Brno: Mendelova univerzita v Brně. • Hlaďo, P. 2016. Psychosociální konstruktkariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 6, č. 3., s. 102–125. • Patton, W. & McMahon, M. 2015. Kariérový rozvoj a systémová teorie. Propojenímezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce. • Sharf, R. S. 2013. Applying Career Deevelopment Theory to Counseling. 6th Edition. International edition. • Vuorinen, R., Watts, A. G. (Eds.). 2015. Rozvoj politik celoživotního poradenství: Evropský nástroj pro tvůrce politik. ELGPN Tools, no. 1. Praha: Centrum Euroguidance.