PŘÍPRAVA PŘED Prakticky ¨ dohodnout a vyhradit si čas ¨ rezervovat vhodné místo (soukromí) ¨ dohodnout a vyhradit si čas ¨ rezervovat vhodné místo Obsahově ¨ podklady - psát si situace včetně citací ¨ požádat zaměstnance o přípravu o osnova viz handout ¨ zhodnotit zaměstnance dle osnovy (viz handout) ¨ navrhout opatření (výkonová, rozvojová, systémová) ¨ finanční ohodnocení - bude změna? ¨ vytisknout si job description BEZPROSTŘEDNĚ PŘED ¨ káva/voda ¨ čerstvý vzduch ¨ toaleta CÍLE ZPĚTNÉ VAZBY ü zlepšit pracovní výkon ü rozvinout kompetence/potenciál ü změnit chování ü získa ZV na nadřízeného a organizaci VAK ü VÝSLEDKY = aktivity + kompetence (znalosti, dovednosti) Pokud zaměstnanec neplní cíle, hledáme, zda je problém v aktivitách (nedělá, co by dělat měl) nebo jeho kompetencích (neumí, co by měl) a podle toho navrhujeme cíle (rozvojové nebo výkonové) nebo organizační opatření (není zařízeno, co by mělo být). PRAVIDLA ZPĚTNÉ VAZBY Poskytování ü Buďte jasní ü Identifikujte účinky ü Soustřeďte se na chování ü Dávejte konkrétní příklady ü Buďte struční ü Buďte sympatičtí ü Neargumentujte ü Poskytujte vyvážený pohled ü Soustřeďte se na změnu ü Načasujte si zpětnou vazbu ü Zkontrolujte přesnost svého vyjádření Přijímání ü Naslouchejte ü Ujasněte si a ujistěte se, že rozumíte ü Zpětně reagujte ü Vyjádřete své pocity ü Buďte pozitivní ü Myslete konstruktivně ü Zjistěte si názory ostatních ü Poděkujte ROZHOVOR ¨ ztlumit telefony / vypnout monitory ¨ info o poznámkách ¨ shrnout účel setkání ¨ nejdříve hodnocený zhodnotí svůj výkon ü nejasné sdělení ověřit otevřenou otázkou ¨ sdělit vlastní názor na výkon (viz handout) ¨ vyhnout se hodnocení osoby ¨ názor hodnoceného ¨ hledání společných řešení ¨ -> úpravy ü Změny v práci vůči SMART ü Rozvojové výzvy ü Systémové změnové podněty ü Podněty pro nadřízeného ¨ rozloučit se NEJČASTĚJŠÍ CHYBY ü Osobní vztah, sympatie, antipatie: Přidáváme „vlastním“, ubíráme „cizím“. Je vždy obtížné máme-li hodnotit přátele nebo nepřátele. ü Haló efekt Vlivu prvního dojmu. ü Efekt nedávnosti Při posuzování jsou hodnotitelé ovlivněni nedávnou událostí. ü Předsudky ü Projekce Do našeho vidění jiných vždy jistým způsobem projikujeme sebe sama, své zkušenosti, své ladění, svou osobnost. ü Chyba kontrastu Srovnávání výkonu hodnoceného s hodnotitelem nebo spolupracovníky. ü Chyba zakotvení Hodnotitel podléhá svým minulým zkušenostem. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI Sumarizování ü Tak, zatím jsme se dohodli na… ü Zopakujme si, co už víme… ü Vraťme se zpátky k … ü Zatím jsme probrali otázky týkající se… Testování porozumění ü Mám tomu rozumět tak, že budeme… ü Aha, ty tím vlastně myslíš…. ü Takže jinými slovy to znamená, že… Inspirování ü Co kdybys to zkusil například takto…. ü Co se stane, když použijeme …. ü Myslíš, že by nám mohlo pomoci…? ü Jinde to dělají takto.. ü Můžu Ti něco navrhnout….? ü Viděl jsem u jedné firmy, že využili…. ü Nešlo by to udělat….? Využívání mlčení ü Všichni lidé potřebují čas k uspořádání myšlenek. Někdo víc, někdo míň. ü Nechte hodnocené přemýšlet. Rozhovor: hodnocený Období, které hodnotím (půlrok/rok/kvartál/…): Od ………….. Do……………. Tady je prostor pro zaznačení emoční linky za hodnocené období. Jak jsi zvolené období prožíval? nyní 3/4 1/2 1/4 začátek Jak hodnotíš svůj výkon za uvedené období (KPI/PI/cíle)? Jak se Ti podařilo naplnit Tvé cíle/indikátory? · ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………….. · …………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak se Ti dařilo chovat se v souladu s hodnotami společnosti? 1) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 2) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 3) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 4) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 5) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… Jak se Ti dařilo naplnit své rozvojové cíle? Kam jsi se v uplynulém období posunul, co jsi se naučil? · ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………….. · …………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak se Ti spolupracuje se svým nadřízeným? ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Rozhovor: hodnotitel Období, které hodnotím (půlrok/rok/kvartál/…): Od ………….. Do……………. Jak hodnotíš výkon zaměstnance za uvedené období (KPI/PI/cíle)? · ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………….. · …………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak hodnotíš chování zaměstnance (ideálně ve vztahu k hodnotám společnosti)? 1) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 2) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 3) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 4) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… 5) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… Jak se zaměstnanci dařilo naplnit rozvojové cíle? Kam se v uplynulém období posunul, co se naučil? · ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………….. · …………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… · ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak se Ti se zaměstnancem spolupracuje? ………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. PŘÍPRAVA PŘED Prakticky * dohodnout a vyhradit si čas * rezervovat vhodné místo (soukromí) * dohodnout a vyhradit si čas * rezervovat vhodné místo Obsahově * podklady - psát si situace včetně citací * požádat zaměstnance o přípravu * zhodnotit zadané performace cíle zhodnotit development cíle navrhout opatření a) vůči práci na cílech a KPI/PI, b) rozvojová opatření, c) systémové změny a doporučení finanční ohodnocení - bude změna? vytisknout si job description BEZPROSTŘEDNĚ PŘED * káva/voda * čerstvý vzduch * toaleta ROZHOVOR * ztlumit telefony / vypnout monitory * info o poznámkách * shrnout účel setkání * nejdříve hodnocený zhodnotí svůj výkon * nejasné sdělení ověřit otevřenou otázkou sdělit vlastní názor na výkon * vyhnout se hodnocení osoby názor hodnoceného hledání společných řešení (změna fungování s cílem přiblížit se ke SMART cílům, konkrétní rozvojové aktivity na cestě k rozvojovým cílům, systémové změnové návrhy) rozloučit se NEZAPOMEŇTE VAK * VÝSLEDKY = aktivity + kompetence (znalosti, dovednosti) Pokud zaměstnanec neplní cíle, hledáme, zda je problém v aktivitách nebo jeho kompetencích a podle toho navrhujeme cíle (rozvojové nebo výkonové) nebo organizační opatření. CÍLE ZPĚTNÉ VAZBY * zlepšit pracovní výkon * rozvinout kompetence/potenciál * změnit chování NEJČASTĚJŠÍ CHYBY ü Osobní vztah, sympatie, antipatie: Přidáváme „vlastním“, ubíráme „cizím“. Je vždy obtížné máme-li hodnotit přátele nebo nepřátele. * Haló efekt Vlivu prvního dojmu. * Efekt nedávnosti Při posuzování jsou hodnotitelé ovlivněni nedávnou událostí. * Předsudky * Projekce Do našeho vidění jiných vždy jistým způsobem projikujeme sebe sama, své zkušenosti, své ladění, svou osobnost. * Chyba kontrastu Srovnávání výkonu hodnoceného s hodnotitelem nebo spolupracovníky. * Chyba zakotvení Hodnotitel podléhá svým minulým zkušenostem. PRAVIDLA ZPĚTNÉ VAZBY Poskytování * Buďte jasní * Identifikujte účinky * Soustřeďte se na chování * Dávejte konkrétní příklady * Buďte struční * Buďte sympatičtí * Neargumentujte * Poskytujte vyvážený pohled * Soustřeďte se na změnu * Načasujte si zpětnou vazbu * Zkontrolujte přesnost svého vyjádření Přijímání * Naslouchejte * Ujasněte si a ujistěte se, že rozumíte * Zpětně reagujte * Vyjádřete své pocity * Buďte pozitivní * Myslete konstruktivně * Zjistěte si názory ostatních * Poděkujte KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI Sumarizování * Tak, zatím jsme se dohodli na… * Zopakujme si, co už víme… * Vraťme se zpátky k … * Zatím jsme probrali otázky týkající se… Testování porozumění * Mám tomu rozumět tak, že budeme… * Aha, ty tím vlastně myslíš…. * Takže jinými slovy to znamená, že… Inspirování * Co kdybys to zkusil například takto…. * Co se stane, když použijeme …. * Myslíš, že by nám mohlo pomoci…? * Jinde to dělají takto.. * Můžu Ti něco navrhnout….? * Viděl jsem u jedné firmy, že využili…. * Nešlo by to udělat….? Využívání mlčení * Všichni lidé potřebují čas k uspořádání myšlenek. Někdo víc, někdo míň. * Nechte hodnocené přemýšlet.