Adobe Systems Gender a násilí 1 Gender a násilí: Sexismus v reklamách 3. 5. 2022 Adobe Systems Gender a násilí 2 Sexismus v reklamách Adobe Systems Gender a násilí 3 Sexismus v reklamách Adobe Systems Gender a násilí 4 Sexistická reklama Adobe Systems Gender a násilí 5 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 6 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 7 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 8 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 9 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 10 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 11 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 12 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 13 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 14 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 15 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 16 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 17 Sexistická reklama - Reklamních stereotypů máme plné zuby – YouTube Representations of Gender in Advertising - YouTube Adobe Systems Gender a násilí 18 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 19 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 20 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 21 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 22 Sexistická reklama https://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U; https://www.youtube.com/watch?v=17j5QzF3kqE - Adobe Systems Gender a násilí 23 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 24 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 25 Sexistická reklama - Adobe Systems Gender a násilí 26 Sexistická reklama - CVVM, 2018. Vnímání sexistické reklamy českou veřejností. -reprezentativní výzkum -cílová populace nad 15 let (1 037 respondentů) - Hlavní zjištění: -Více jak tři pětiny (61 %) české veřejnosti mají k reklamě negativní postoj (reklamy jim vadí) a jedné čtvrtině (25 %) dotázaných naopak reklamy obecně nevadí (mají k nim pozitivní postoj). -Negativní postoj k reklamě se zvyšuje s rostoucím věkem a naopak klesá směrem od levice k pravici na škále politické orientace. Reklamy rovněž více vadí lidem, kteří nepoužívají internet a Facebook. Adobe Systems Gender a násilí 27 Sexistická reklama - -Ze zkoumaných forem sexistického obsahu v reklamě dotázaným nejvíce vadí zobrazování násilí vůči ženám (91 %), dále zesměšňování lidí na základě toho, jak vypadají (75 %) a také zobrazování stereotypů v souvislosti se ženami i s muži (shodně 54 %). Naopak nejméně dotázaným vadí to, že v reklamě vystupují pouze ženy a muži odpovídající určitému ideálu krásy (46 %). Adobe Systems Gender a násilí 28 Sexistická reklama - -Všechny formy sexistického obsahu v reklamě vadí více ženám. Se zvyšujícím se vzděláním dotázaným také častěji vadí zobrazování odhalených ženských těl, stereotypů v souvislosti se ženami a zesměšňování lidí neodpovídajících ideálu krásy, lidem s (neúplným) základním vzděláním pak v reklamách méně vadí zobrazování násilí vůči ženám. Z hlediska věku zesměšňování lidí neodpovídajících ideálu krásy vadí méně mladým lidem ve věku 15 až 19 let, naopak respondentům s rostoucím věkem více vadí zobrazování odhalených mužských a ženských těl v reklamě, pokud nesouvisí s prodávaným výrobkem či službou. Adobe Systems Gender a násilí 29 Sexistická reklama - -Mezi nejčastější důvody, proč lidem vadí určitá forma sexistického obsahu v reklamě, patří to, že se jim to nelíbí, že se jim to zdá ošklivé a také že to přispívá k nerovnostem mezi muži a ženami ve společnosti. -Sexistický obsah v reklamě vadí dotázaným obecně jako takový a že to, kdo je zadavatelem reklamy, nehraje příliš významnou roli, vyjma toho, pokud zadavatelem není soukromá firma. Adobe Systems Gender a násilí 30 Sexistická reklama - -Respondenti nemají jednotný názor na to, zda a případně jak moc by měla být výsledná podoba reklamy regulována či neregulována. Nejvíce (33 %) si lidé myslí, že „by mělo být regulováno zákonem, co se v reklamách smí a nesmí objevit, a pokud dojde k porušení zákona, měla by být reklama stažena“. Názor na (ne)regulaci výsledné podoby reklamy souvisí s obecným postojem dotázaných k reklamě a dále s pohlavím a vzděláním. -Nejvíce dotázaných si však myslí, že v současnosti je „podoba reklamy ponechána zcela na výrobci“ nebo nemají jasný názor a volí možnost „nevím“ (shodně 27 %). Adobe Systems Gender a násilí 31 Aktivita - MÁ HLADINA NÁSILÍ Adobe Systems Gender a násilí 32 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí 3. 5. 2022 Adobe Systems Gender a násilí 33 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí proFem, MindBridge: Partnerské násilí dospívajících a mladých (2019): -teen dating violence -Vztahy, „randění“ 16 – 26 let -1 000 respondentů Adobe Systems Gender a násilí 34 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí Z reprezentativního vzorku 1000 dotazovaných respondentů a respondentek ve věku 16-26 let mělo nějakou zkušenost se vztahem 914 mladých či dospívajících. Přičemž 33 % z těchto lidí zažilo v některém ze svých vztahů násilí, které definujeme jako partnerské násilí mladých Adobe Systems Gender a násilí 35 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí -každý třetí mladý člověk, který/která má zkušenost se vztahem, zažívá či zažil násilí ze strany svého partnera nebo člověka, se kterým „randí“ -oběťmi ve 61 % ženy či dívky, ve 39 % muži či chlapci Adobe Systems Gender a násilí 36 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí Formy: - nejčastější formou psychologické násilí – polovina mladých lidí, kteří se nacházejí v násilném vztahu opakovaně ze strany svého partnera či partnerky zažívá extrémní žárlivost a obviňování z nevěry. 41,3 % lidí, kteří čelí nebo čelili partnerskému násilí, zažilo také opakovanou kontrolu, kdy jejich partner/ka trval(a) na tom, že musí vědět, kde se nacházejí, s kým jsou a co dělají. Adobe Systems Gender a násilí 37 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí -fyzické násilí – 19,3 % mladých lidí, kteří čelí nebo čelili partnerskému násilí, zažilo nebo zažívá opakovaně v násilném vztahu facky a násilné strkání. -kybernásilí – nejčastěji kontrola a čtení zpráv z partnerova/partnerčina mobilu bez jejich souhlasu, které opakovaně zažívá 31,3 % mladých obětí partnerského násilí. 25,3 % obětí násilí je opakovaně zahlcováno zprávami, emaily, telefonáty, a to i po skončení vztahu. Adobe Systems Gender a násilí 38 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí -stalking, tedy nebezpečné pronásledování, je také součástí této problematiky - 18,7 % mladých lidí, kteří mají nebo měli zkušenost s násilným vztahem, zažilo, že je bývalí partneři opakovaně po rozchodu vyhledávali, i když vyjádřili nezájem se s nimi dále vídat. -téměř 14 % lidí v násilném vztahu zažilo opakované sexuální násilí v podobě nevyžádaných polibků a dotyků Adobe Systems Gender a násilí 39 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí Řešení situace: -¼ nepřistupuje k řešení -ti, kteří a které situaci řeší, často volí několik způsobů řešení najednou. Nejčastěji se s partnerem rozchází (56 %) nebo se svěří své kamarádce či kamarádovi (47 %). Pouze minimum podá v souvislosti s násilím ve vztahu trestní oznámení nebo vyhledá odbornou pomoc. Ve 26 % případů se situace násilí ve vztahu nijak nezměnila i přesto, že mladí lidé vyzkoušeli některé ze zmíněných řešení. V 5 % případů se situace dokonce zhoršila. Adobe Systems Gender a násilí 40 Gender a násilí: Násilí v partnerských vztazích mladých lidí Dopady: -nejčastěji se nemohou kvůli násilí dlouhodoběji soustředit na své studium, školu nebo na svou práci (43 %). -u přibližně každého čtvrtého chlapce nebo dívky se projeví anorexie nebo výrazný úbytek váhy (26 %). -dokonce 16 % mladých lidí napadají v důsledku násilí myšlenky na sebevraždu