Respekt k sobě i druhým v dětských skupinách: emoce, hranice těla a souhlas Kurz FSS MU: Gender a násilí Mgr. Kristýna Pešáková, PhD. Mgr. Lucie Čechovská PŘEDSTAVENÍ odborné zázemí spolupráce s různými institucemi a organizacemi (Úřad vlády, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Národní ústav vzdělávání, základní a střední školy, gymnázia, Knihovna Jiřího Mahena, knihkupectví Dlouhá punčocha, neziskové organizace, zahraniční organizace) výuka a workshopy (výuka Masarykova univerzita – Fakulta sociálních studií, Pedagogická fakulta) stáže (Vídeň) uvědomování si souvislostí přes vlastní zkušenost Standardy pro sexuální výchovu v Evropě, Světová zdravotnická organizace WHO, 2017 https://planovanirodiny.cz/stor age/Standardy_pro_sexualni_vy chovu_v_Evrope.pdf Jak můžeme v dlouhodobé perspektivě a společně s dětmi posilovat jejich zdravé sebevědomí a schopnost rozpoznat a pojmenovat situace, v nichž se necítí bezpečně? Jakými aktivitami můžeme s dětmi trénovat to, že budou umět na takové situace zareagovat? CO JE VZDĚLÁVÁNÍ O TĚLESNÉM BEZPEČÍ Posilování těchto schopností můžeme přirovnat k záchrannému pásu v autě, který mají děti pro případ, že by se ocitly v nebezpečné situaci a v blízkosti nebude nikdo, kdo za bezpečí dětí zodpovídá. schopnost vnímat hranice vlastního i cizího těla schopnost verbálně i neverbálně vyjádřit a rozpoznat souhlas a nesouhlas schopnost vytvořit si svůj individuální kruh bezpečí a naučit se s ním pracovat schopnost vyjádřit, že se necítí bezpečně a umět si říct o pomoc schopnost pracovat se svými emocemi v průběhu dne a rozpoznávat tzv. varovné tělesné signály prostřednictvím fyziologických projevů emocí JAKÉ SCHOPNOSTI POMÁHÁME DĚTEM ROZVÍJET Emoční prožívání Jak jste se dnes ráno cítily? Byly jste šťastné? Byly jste na něco naštvané? Uměly byste říct, proč nebo kvůli čemu Možné otázky pro čas s dětmi: jste se tak cítily? EMOCE A VZTAH K TĚLU U DĚTÍ velké a malé emoce jejich pojmenování Co můžu udělat sám/sama Co můžu udělat s pomocí druhých Intenzita emocí: Strategie zvládání emocí: EMOCE A VZTAH K TĚLU U DĚTÍ Umí si chlapci a dívky říct o pomoc ve stejné míře? EMOCE A VZTAH K TĚLU U DĚTÍ Vztek Hněv Rozladění Napětí Smutek Lítost Netrpělivost Zklamání Strach Únava Bezmoc EMOCE UKÁZKA KARTIČEK Z NENASILNAKOMUNIKACE.ORG Bolest Zmatek Rozpaky Nuda Zahlcení Hořkost Úzkost Vděčnost Inspirace Energie Radost Vyrovnanost Klid Volnost Jistota Zvědavost Překvapení Něha Pohoda Hrdost Odhodlání Rozpustilost Nadšení Naděje Znechucení Tíživý pocit Dobrá nálada Hřejivý pocit VAROVNÉ TĚLESNÉ SIGNÁLY Vědomá a dlouhodobá práce s tím, jaké jsou hranice našeho osobního prostoru, jak se cítíme, když do něj někdo vstupuje, jak se tyto hranice proměňují, posiluje děti ve schopnosti lépe reagovat a umět druhé osobě sdělit, zda je pro nás její fyzický kontakt v pořádku, či není. Současně se děti učí vnímat, že i lidé kolem mají svůj osobní prostor, hranice těla, které musíme respektovat. HRANICE MÉHO TĚLA Téma souhlasu (konsensu) je jedním ze zásadních aspektů ve vzdělávání zaměřeném na prevenci násilí a oblast tělesného bezpečí – prevenci sexuálního násilí (Body Safety Education). Souhlas znamená, že jsme vyjádřili ANO osobě, která vstupuje do našeho osobního prostoru – naší tělesné bubliny, že jsme souhlas vyjádřili s radostí a že nám to naše tělo potvrzuje (na našem těle nevidíme žádné varovné tělesné signály. SOUHLAS Stejně jako dospělí, mohou i děti reagovat zamrznutím, dojde-li na situaci, kdy by měli říci NE (nevyžádané, ohrožující doteky, diskomfortní situace). Proto je dobré děti povzbudit praktickým nácvikem toho, jak mohou svoje NE vyjádřit. Současně je dobré povzbudit je i v tom, že pokud je pro ně těžké z jakéhokoliv důvodu říci NE, mohou se přímo a ihned obrátit na někoho ze svého kruhu bezpečí a svěřit se mu. SOUHLAS SOUHLAS Jak lze pracovat se souhlasem v péči dětí od narození do vstupu do školy? REFLEXE VLASTNÍHO DĚTSTVÍ Co vám dospělí či vrstevníci říkali, že máte nebo nemáte dělat? Kdy jste se cítily být silnými? Kdy naopak slabými? V jakých situacích jste se cítily v bezpečí, kdy naopak v nebezpečí? Co od vás očekávali rodiče, vrstevníci, širší rodina? MŮJ KRUH BEZPEČÍ MOJE BABIČKA MŮJ TÁTA MOJEKAMARÁDKAANNA MOJETETA MOJEUČITELKAELENA BUBLINA DŮVĚRY DOKUMENT O EXPERIMENTU V BRITSKÉ ŠKOLE část 1: https://www.youtube.com/watch?v=3Y4lgKnmWSk, část 2: https://www.youtube.com/watch?v=xRL5AhO38vo VZDĚLÁVACÍ VIDEA EDUCATE2EMPOWER Kristýna Pešáková pesakova@spondea.cz Lucie Čechovská cechovska.luci@gmail.com