Pokročilé kvalitativní metody pro SPR

Týden 1 Úvod do kurzu

SPRn4484 / SPRn8880 Pokročilé kvalitativní metody pro SPR

Semestr: jarní

Forma: denní / kombinovaná

Počet kreditů 8/10

Vyučující: Pavel Navrátil (d/k), Jiří Vander (d/k), Olga Hubíková (d)

Ukončení: ZK

Cíl kurzu

Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy. Obsah kurzu se zaměřuje na vybrané „tradice“, či modely výzkumu: zakotvená teorie, fenomenologie, participativní výzkum a evaluační přístupy. V kurzu se studenti seznání s příklady využití těchto metodických postupů v sociální práci a příbuzných oborech. 

Výstupy učení

Po absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:

  1. Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
  2. Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
  3. Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
  4. Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky. 

Úkoly v kurzu


a)  Aktivní účast (10%)

Účast je důležitou součástí programu. Za účast na hodinách student získává až 10% bodů.

 b)  Skupinové zpracování vybrané metodologické procedury a její aplikace v SPR (20%)

Studenti ve skupině připraví referát o publikovaného výzkumného projektu, v němž důkladně představí a zhodnotí metodologický proces, který výzkumník použil.  Studenti touto cestou získávají až 20% bodů. V denním studiu je referát také prezentován. 

 c)  Čtyři průběžné testy k jednotlivým modulům (20%)

Po dokončení modulu studenti vykonají test, v němž ověří své znalosti probrané látky. Za každý jednotlivý test obdrží až 5= bodů (celkem tedy 20%). Modulem se rozumí  soubor tří lekcí k jednotlivé metodě (např. zakotvená teorie).  

 d)  Závěrečný online test v ISu (50%)

Na závěr studenti vykonají zkouškou formou testu. Za její zvládnutí mohou získat až 50% bodů. 

Tvorba skupinky pro referát

Skupinku pro referát utvořte v průběhu úvodního týdne! 

Referáty denní studium: 

Referáty - metodologie
Počet zveřejněných témat: 12
Nejste přihlášen na žádné téma.

Referáty kombinované studium: 

Referáty - metodologie
Počet zveřejněných témat: 20
Nejste přihlášen na žádné téma.

Terminář kurzu

ÚkolDenní studiumKombinované studium
Aktivní účastKdy: středa/ 12.00 - 13.40
V sobotu 5.3. v 9.00-14.40 a 23.4. v 15.00-18.40 
Skupinový referátprezentace: na lekci 4, 7, 10 a 13 
odevzdání:  24 hodin/ před prezentací/
kam: odevzdávárna předmětu
odevzdání: do neděle v týdnu lekce  4, 7, 10, a 13
kam: odevzdávárna předmětu  
Průběžný testV průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13 V průběhu následujícího týdne po lekci 4, 7, 10 a 13   
Oprava průběžných testů18.5. 2022 (v 17.00)18.5. 2022 (v 17.00)
Závěrečný online test18. 5. 2022; 25.5.2022; 1.6.2022 (vždy v 18.00)18. 5. 2022; 25.5.2022; 1.6.2022 (vždy v 18.00)

Hodnocení

A

92-100

84-91

C

76-83

D

68-75

E

60-67

F

0-59


Kreditová zátež

AktivityZátěžKredity/ denníKredity/ kombi
Přímá výuka26h11
Referát + průběžná práce50h24 (100 h)
4 x test50h22
Zkouška75h33
Celkem201h810


Základní povinná literatura


Hendl, J. 2015. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. 407 str.

Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. 2014. Kvalitativní analýza textů. Čtyři přístupy. Brno: MU. 192 str.

+ další texty k jednotlivým přístupům 

Jednotlivé lekce jsou strukturovány v těchto kapitolách: