Audiovizuální žurnalistika

Týden 11

Téma:

Sociální sítě a zpravodajství - vývoj a význam; v čem se sítě navzájem liší; jak to dnes v redakcích chodí; co sociální sítě přinesly pro práci redaktorů a redaktorek; dilema "ve stínu lajku"; úspěšný příspěvek na sociální sítě; interakce s diváky tady a teď; pravidla chování na sítích

Sociální sítě

  • nejsou všechny stejné, každá umí něco jiného lépe než ty ostatní
  • pro práci novinářů jsou nedocenitelné
  • stejně tak pro šíření lží a dezinformací
  • každá síť nabízí jinou možnost zapojení, láká jiné publikum
  • budeme se držet těch u nás nejrozšířenějších

Redakce sociálních sítí

  • většinou malá skupina, která se věnuje jen sociálním sítím – obsah + diskuze
  • přispívají ale všichni, kdo zpracovávají téma
  • překlápění obsahu z vysílání upraveného pro sociální sítě

Rozhledna Grand Prix, Události Brno, 6. 5. 2021

  • vedle toho tvorba vlastního obsahu jen pro sítě
  • prostor pro MoJo
  • například různé seriály

Zvedni se a tanči!, Události Brno, 21. 1. 2019

Diskuze a komentáře

  • přímý kontakt s publikem – publikum může ovlivňovat obsah
  • lidi rádi diskutují, obzvláště na FB
  • diskuze a komentáře moderované – předcházení urážkám a sprostotám
  • nevhodné komentáře skryty
  • potřeba odpovídat na dotazy
  • potřeba být osobní – sociální sítě jsou osobní
  • fanoušci nás rádi upozorňují na chyby
  • diskuze se někdy zvrhnou – komunita nás chce rozcupovat – zachovat klidnou hlavu, opravit chyby a nenechat se vyvést z míry, omluvit se
  • svoboda slova – to ale neznamená možnost psát cokoli
  • pozor na trolly
  • lidi rádi pátrají

V čem se sociální sítě liší od vysílání?

  • musí být osobní
  • jsou ještě rychlejší než zpravodajství 24/7 (pořád nutnost vše ověřovat!!!)
  • ještě větší důraz na poutavý obraz: první 3 vteřiny vidělo 17 000 lidí; 10 vteřin už to vydrželo jenom 8000 lidí a minutu na to koukaly 3000 lidí; průměrně lidi viděli 12 vteřin

Prime time

  • jdete za lidmi, musíte se přizpůsobit jejich rytmu a publikovat, když jsou online
  • 8-9 ráno
  • 12-13 oběd
  • po 18 večer
  • 22-23 před spaním

Jak sítě pomáhají novinářům při práci?

  • plné informací – kdo hledá, ten najde
  • náměty pro natáčení
  • prostor k setkávání s lidmi – jsme tam pro ně
  • prostor pro lidi – můžou nám poslat své materiály
  • kolektivní inteligence – diskuze vnesou vhled do problémů
  • rešerše a investigativa
  • na místě dění – někdo tam je a postuje
  • indikátor toho, co lidi zajímá