Audiovizuální žurnalistika
Televizní publicistika
"Co je publicistika? Rychlá a drsná odpověď na tuto otázku je: všechno, co nejsou zprávy."
Wheeler, S. (2009) Feature Writing for Journalists. New York: Routledge. s. 2
"Zpravodajství ... má především funkci informační a definiční, snaží se aktuální události bez prodlení zachytit, popsat ... Doménou publicistiky ... je hledání příčin a následků, vyslovování stanovisek, komentářů, mínění a souvislostí k většinou již známým faktům a pomoc v orientaci a utváření názoru."
Osvaldová, B. (2020). Zpravodajství v médiích (Vydání třetí, revidované.). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. s. 15
Publicistika vs. zpravodajství
- zpravodajství – kdo, co, kdy, kde
- publicistika – jak, proč
- nebojí se postavit na určitou stranu
- hledání příčin a následků
- témata aktuální i nadčasová
"Zatímco u zpravodajství předpokládáme neutralitu v přístupu k údajům i ve výrazu, publicistika se neobejde bez osobního stanoviska a individuálního projevu při použití jazykových a stylistických prostředků."
Osvaldová, B. (2020). Zpravodajství v médiích (Vydání třetí, revidované.). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. s. 16
Příklad osobitého zpracování tématu v publicistice - Duchové míst: Sklepení U Fajfky, Týden v regionech (Brno), 10. 10. 2020 od 7:07:
Publicistika trvá...
- víc přemýšlení, jak téma zpracovat
- delší natáčení, podrobná domluva s kameramanem, někdy režisér
- delší shánění respondentů
- delší zpracování – střih a postprodukce
- často proto vzniká v týdenních cyklech
Denní zpravodajská publicistika
- publicistické rozhovory na aktuální témata ze dne
- důležitý je rozhovor, obrazově pokryto jakýmikoli dostupnými záběry
- moderátor/moderátorka hraje často opozici hostovi
Náměty pro publicistiku
"Chceme přenést do míst, která nikdy nenavštívíme. Chceme si vychutnat atmosféru velkolepé události. Chceme nahlédnout do života slavných a na to, co jim dává šmrnc. Chceme se pohoršit, když je odhaleno, že justice dostává na frak. Chceme, aby nám odborníci vysvětlili komplikované věci jazykem obyčejných lidí. Chceme pohled z první řady na koncertě, na který jsme se nedostali."
Wheeler, S. (2009) Feature Writing for Journalists. New York: Routledge. s. 2
- zpravodajsko-publicistické příspěvky - hlubší pohled na aktuální dění
- background - přiblížení pozadí aktuálních událostí, nejčastěji historický vývoj
- retrospektivy - ohlédnutí za něčím, často k příležitosti nějakého výročí
- investigativní příspěvky - rozkrývání obecně neznámých faktů, mnohdy takových, která někdo chce, aby zůstala skryta
- odborné příspěvky - vědecké, umělecké, cestovatelské, sportovní a tak dále
- profily - portréty zajímavých osobností, většinou formou rozhovoru, ale zase většinou bez otázek
- příspěvky dokreslující atmosféru - novinář sděluje svoje dojmy z nějaké události, z nějakého místa
- vítězství nad nepřízní osudu - hluboce, opravdu hluboce lidské příběhy, dokazující, že stojí za to postavit se protivenství a bojovat
- seriály - pravidelné rubriky formulované často jako "den ze života..." někoho, to máme třeba v tom už zmíněném brněnském Týdnu v regionech "3 minuty z..." - každý týden vytáhnou z klobouku název jedné vesnice, zajedou tam a každý týden přivezou něco zajímavého
- zamyšlení - ta nemusí tvořit přímo novináři, můžou to být specialisti v nějakém oboru, kteří nabízejí svůj - tímpádem trochu jiný - pohled na dění, zase jsou to názory, ne sdělování informací
- osobní sloupek - komentář
- recenze - kritický pohled na nějakou kulturní událost, novou knihu, novou videohru, nový film
Žánry - talkshow
- méně vážná než beseda
- zábavná forma zpovídání
- hosty jsou osobnosti všeobecného zájmu
- už mimo záběr "novinařiny"