Audiovizuální žurnalistika

Televizní publicistika

"Co je publicistika? Rychlá a drsná odpověď na tuto otázku je: všechno, co nejsou zprávy."

Wheeler, S. (2009) Feature Writing for Journalists. New York: Routledge. s. 2


"Zpravodajství ... má především funkci informační a definiční, snaží se aktuální události bez prodlení zachytit, popsat ... Doménou publicistiky ... je hledání příčin a následků, vyslovování stanovisek, komentářů, mínění a souvislostí k většinou již známým faktům a pomoc v orientaci a utváření názoru."

Osvaldová, B. (2020). Zpravodajství v médiích (Vydání třetí, revidované.). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. s. 15


Publicistika vs. zpravodajství

  • zpravodajství – kdo, co, kdy, kde
  • publicistika – jak, proč
  • nebojí se postavit na určitou stranu
  • hledání příčin a následků
  • témata aktuální i nadčasová


"Zatímco u zpravodajství předpokládáme neutralitu v přístupu k údajům i ve výrazu, publicistika se neobejde bez osobního stanoviska a individuálního projevu při použití jazykových a stylistických prostředků."

Osvaldová, B. (2020). Zpravodajství v médiích (Vydání třetí, revidované.). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. s. 16


Příklad osobitého zpracování tématu v publicistice - Duchové míst: Sklepení U Fajfky, Týden v regionech (Brno), 10. 10. 2020 od 7:07:

Publicistika trvá...

  • víc přemýšlení, jak téma zpracovat
  • delší natáčení, podrobná domluva s kameramanem, někdy režisér
  • delší shánění respondentů
  • delší zpracování – střih a postprodukce
  • často proto vzniká v týdenních cyklech

Denní zpravodajská publicistika

  • publicistické rozhovory na aktuální témata ze dne
  • důležitý je rozhovor, obrazově pokryto jakýmikoli dostupnými záběry
  • moderátor/moderátorka hraje často opozici hostovi

Náměty pro publicistiku

"Chceme přenést do míst, která nikdy nenavštívíme. Chceme si vychutnat atmosféru velkolepé události. Chceme nahlédnout do života slavných a na to, co jim dává šmrnc. Chceme se pohoršit, když je odhaleno, že justice dostává na frak. Chceme, aby nám odborníci vysvětlili komplikované věci jazykem obyčejných lidí. Chceme pohled z první řady na koncertě, na který jsme se nedostali."

Wheeler, S. (2009) Feature Writing for Journalists. New York: Routledge. s. 2


  • zpravodajsko-publicistické příspěvky - hlubší pohled na aktuální dění
  • background - přiblížení pozadí aktuálních událostí, nejčastěji historický vývoj
  • retrospektivy - ohlédnutí za něčím, často k příležitosti nějakého výročí
  • investigativní příspěvky - rozkrývání obecně neznámých faktů, mnohdy takových, která někdo chce, aby zůstala skryta
  • odborné příspěvky - vědecké, umělecké, cestovatelské, sportovní a tak dále
  • profily - portréty zajímavých osobností, většinou formou rozhovoru, ale zase většinou bez otázek
  • příspěvky dokreslující atmosféru - novinář sděluje svoje dojmy z nějaké události, z nějakého místa
  • vítězství nad nepřízní osudu - hluboce, opravdu hluboce lidské příběhy, dokazující, že stojí za to postavit se protivenství a bojovat
  • seriály - pravidelné rubriky formulované často jako  "den ze života..." někoho, to máme třeba v tom už zmíněném brněnském Týdnu v regionech "3 minuty z..." - každý týden vytáhnou z klobouku název jedné vesnice, zajedou tam a každý týden přivezou něco zajímavého
  • zamyšlení - ta nemusí tvořit přímo novináři, můžou to být specialisti v nějakém oboru, kteří nabízejí svůj - tímpádem trochu jiný - pohled na dění, zase jsou to názory, ne sdělování informací
  • osobní sloupek - komentář
  • recenze - kritický pohled na nějakou kulturní událost, novou knihu, novou videohru, nový film

Žánry - talkshow

  • méně vážná než beseda
  • zábavná forma zpovídání
  • hosty jsou osobnosti všeobecného zájmu
  • už mimo záběr "novinařiny"